برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر جهاد کشاورزی به منظور حمایت از کشاورزان و خروج بازار برنج از رکود،شرکت بازرگانی دولتی را مکلف کرد تا برای اولین بار بخشی از ذخایر راهبردی برنج را از محل تولید داخلی تامین کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، با هدف حمایت از کشاورزان و خروج بازار برنج از رکود، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای، شرکت بازرگانی دولتی ایران را مکلف کرد تا برای اولین بار بخشی از ذخایر راهبردی برنج را از محل تولید داخلی تامین کند.

وزیر جهاد کشاورزی در این نامه با اشاره به رکود حاکم بر بازار برنج داخلی و کاهش قیمت انواع برنج پرمحصول در بازار، خطاب به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرده است: به منظور حمایت از کشاورزان عزیز، تنظیم بازار برنج داخلی و تأمین بخشی از ذخایر راهبردی برنج از محل تولید داخلی، موضوع ماده (۲) تصویب نامه شماره ۳۹۲۱-۹۴/م/ت۵۱۸۷۱ه مورخ ۹۴/۲/۲۰ هیئت محترم وزیران و دستورالعمل اجرایی مربوطه و هماهنگی به عمل آمده با معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آن شرکت موظف است نسبت به خرید برنج داخلی از کشاورزان با رعایت موارد زیر اقدام نماید:

۱- برنج هایی قابل تحویل و خریداری می باشد که تولید داخل کشور و محصول تولیدی سال زراعی جاری باشد.

۲- نرخ خرید انواع برنج بر اساس ۸ درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج های صدری هاشمی نود و یک هزار ریال (۹۱٫۰۰۰ ریال)، شیرودی پنجاه و چهار هزار و پانصد ریال (۵۴٫۵۰۰ ریال)، ندا و نعمت چهل و هشت هزار و پانصد ریال (۴۸٫۵۰۰ ریال) است.  

۳- محاسبه قیمت خرید توافقی برنج بر اساس جدول پیوست می باشد به ازای هر درصد شکستگی بیش از هشت درصد از قیمت برنج های خریداری شده مطابق دستورالعمل های مربوطه و جدول پیوست کسر و شکستگی کمتر از هشت درصد (حداکثر تا ۷.۵درصد) به نرخ های مربوطه اضافه می شود.

۴- حداکثر شکستگی قابل قبول پانزده درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه هفت و نیم درصد است.

۵- برنج باید عاری از هر نوع آفت زنده باشد.

۶- برنج صدری هاشمی صرفا از کشاورزان استان گیلان و برنج های پرمحصول (شیرودی، ندا و نعمت) صرفا از کشاورزان استان مازندران خریداری شود.

۷- زمان خرید در سطح استان های یادشده حداکثر تا تاریخ ۹۶/۱۱/۱۵ خواهد بود.

۸- سازمان جهاد کشاورزی استان های مذکور موظفند فهرست کشاورزان تولیدکننده برنج متقاضی فروش، همراه اطلاعات لازم از قبیل مقدار تولید، واریته، میزان سطح زیر کشت و ... را در اختیار مدیران غله و خدمات بازرگانی استان های یادشده قرار دهند.

۹- آن شرکت موظف است با تمهیدات لازم نسبت به نظارت بر خرید کیفی برنج صدری هاشمی و پرمحصول اقدامات لازم را به عمل آورد.

وزیر جهاد کشاورزی در این نامه تصریح کرده است: همچنین مسئولیت اتخاذ تدابیر لازم به منظور ممیزی و عدم تحویل محموله های برنج مخلوط با برنج خارجی یا سایر واریته های داخلی غیر مشمول به عهده شرکت خواهد بود.

داخلی کشاورزان استان شکستگی کشاورزی بازار تولید بازرگانی مربوطه خریداری ذخایر هاشمی حداکثر پرمحصول راهبردی یادشده ایران شیرودی پانصد واریته پیوست محترم حمایت تامین دولتی انواع دستورالعمل منظور تحویل