برگزیده ها

مازندمجلس: سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در باره عملکرد رییس جمهوری آمریکا درباره برجام گفت: برجام باید به تجربه موفق بین المللی تبدیل شود اما ما خود را برای تمام سناریوها از جمله حفظ و یا از بین رفتن آن آماده کرده ایم.

مازندمجلس: عراقچی روز دوشنبه در دومین پنل کنفرانس امنیتی تهران با عنوان ' ترتیبات امنیتی غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقه ای' تاکید کرد: در صورت از بین رفتن برجام منطقه ما بیشترین ضرر را خواهد کرد.
به گزارش نامه نیوز وی با اشاره به اینکه مشکلات منطقه ای غرب اسیا بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برجام تجربه موفقی بود که می توان در باره آن بیشتر مطالعه کرد چون در حقیقت تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران، درگیری و اختلاف در زمان معاصر است که توانسته بحرانی پیچیده با سابقه 10 ساله را از طریق مذاکره حل کند.
**مهمترین درس برجام
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مهمترین درس برجام این است که می توانیم به راه حل های دیپلماتیک امید داشته باشیم و مشکلات بزرگ را حل کنیم، گفت: البته برخی از مسائل مانند مقابله با داعش یا قیام بر ضد اشغالگران با مذاکره حل نمی شود.
عراقچی با تاکید بر اینکه برجام می تواند الگویی باشد تا بر اساس آن مذاکره و بازی برد – برد داشت، گفت: باید برجام به یک تجربه موفق درعرصه بین المللی تبدیل شود و آمریکا نیز نقش خود را در برجام ایفا کند زیرا بر هم زدن آن منطقه بهتری را برای ما ایجاد نخواهد کرد.
** جهان آمادگی خروج آمریکا از برجام را داشته باشد
عراقچی اظهارداشت: رییس جمهوری آمریکا در یک ساله گذشته برای از بین بردن برجام کارهای بسیاری انجام داده و حتی ممکن است با تلاش هایی که می خواهد انجام دهد در چند روز آینده برجام از بین برود که در این زمینه منطقه و جامعه بین المللی باید آمادگی لازم را داشته باشد.معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران برای همه سناریوها درباره حفظ یا خروج آمریکا از برجام خود را آماده کرده است، گفت منطقه ما بیشترین ضرر را از خروج آمریکا از برجام خواهد دید.وی در بخش دوم سخنان خود در این باره گفت: اگر اروپایی ها علاقه مند به حفظ برجام هستند باید اقدامات خاصی را انجام دهند تا شرکت ها و بانک های اروپایی برای مشارکت در ایران ترغیب شوند.
** تاکید بر حفظ امنیت دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک
عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود بر حفظ امنیت دیپلمات ها واماکن دیپلماتیک تاکید کرد و ادامه داد: برای اولین بار سفارت ایران در لندن مورد حمله قرار گرفت و از ابتدای انقلاب تا امروز مشکلات فراوانی را برای اماکن ما در کشورهای اروپایی ایجاد شده است که از آن جمله می توان به پرتاب کوکتل مولوتوف یا پایین کشیدن پرچم ایران در کشورهای اروپایی اشاره کرد که مامن بسیار خوبی برای تروریست ها در اروپا است.
معاون وزیر امور خارجه درباره سوریه نیز گفت ما از یک راه حل جامع سیاسی در سوریه حمایت می کنیم و کشورهای اروپایی فقط به این شرط می توانند از دمکراسی حمایت کنند که سیاست های خود را در رابطه با متحدانشان در منطقه بازبینی کنند.
برجام منطقه آمریکا اروپایی ایران اینکه تاکید مذاکره آمادگی مشکلات عراقچی درباره خارجه کشورهای تجربه معاون سخنان حمایت سوریه اماکن ایجاد دیپلمات امنیت بسیار امنیتی جامعه آماده سناریوها جمهوری بیشترین دیپلماتیک مهمترین اشاره المللی