برگزیده ها

مازندمجلس: یک رسانه غربی با اشاره به سفر رئیس جمهور فرانسه به چین و هدیه ویژه وی برای «شی جین پینگ» عنوان داشت که ماکرون با «دیپلماسی اسبی» بدنبال تسخیر قلب مقامات پکن است.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از رویترز، «امانوئل ماکرون» در اولین روز از سفر خود به چین یک اسب ویژه از اسب های گارد جمهوری فرانسه را به عنوان هدیه به «شی جین پینگ» همتای چینی خود تقدیم کرد. در حقیقت ماکرون با این کار (دیپلماسی اسبی) بدنبال تسخیر قلب رئیس جمهور چین است. 
سفر ماکرون به چین ۳ روزه است و وی در اولین گام از این سفر در اقدامی نمادین که می‎تواند نشانه موافقت ضمنی وی با پروژه «یک کمربند، یک جاده» باشد؛ سفر خود به چین را با بازدید از شهر تاریخی «شیان»- دروازه راه ابریشم قدیم- آغاز کرد.
این نخستین سفر آسیایی ماکرون است و می‌تواند نشانه آغاز مرحله‌ای جدید در دیپلماسی وی باشد که تاکنون بیش از همه بر آفریقا و اروپا متمرکز بوده است.
از سوی دیگر، انتخاب شیان به عنوان نخستین مقصد سفر وی، می‌تواند به منزله موافقت ضمنی ماکرون با پروژه چین مبنی بر احیاء راه ابریشم باشد که در قالب پروژه یک تریلیون دلاریِ «یک کمربند، یک جاده» یا «راه ابریشم جدید»، آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند.
یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این باره گفت: در جریان این سفر ماکرون به دنبال همکاری راهبردی با پکن خواهد بود به خصوص در زمینه های مقابله با تروریسم و تغییرات آب و هوایی. فرانسه خصوصا امیدوار است تا پکن برای اجرای پیمان آب و هوایی پاریس نقش قاطع و بیشتری داشته باشد، آن هم پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وعده داده است تا از این پیمان بین المللی خارج می شود.
گرچه چین بزرگترین آلوده کننده جهان به شمار می رود ولی در عین حال بزرگترین سرمایه گذار در فناوری های انرژی های پاک است.
این گزارش افزود: ماکرون اخیرا تاکید کرده است که چین نقش مهم و کلیدی برای کاهش بحران مربوط به برنامه هسته‌ای کره شمالی دارد، آن هم پس از تشدید جنگ لفظی بین ترامپ و رهبر کره شمالی.
ماکرون همچنین به دنبال جلب حمایت چین از نیروی موسوم به جی ۵ ساحل است که توسط کشورهای مالی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و موریتانی تشکیل شده و هدف اصلی آن مقابله با نیروهای تروریستی در سراسر یک منطقه صحرایی به وسعت اروپا است.
چین پیش از این به یک شریک تجاری مهم در سراسر آفریقا تبدیل شده و در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۳۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های مختلف از جمله راه اهن، بزرگراه، بنادر و ایستگاه های برق انجام داده است. این سرمایه گذاری ها بخشی از یک شبکه گسترده حمل و نقل موسوم به پروژه «یک کمربند، یک جاده» است که از سوی رئیس جمهور چین مطرح شده است.
این نخستین سفر یک رهبر اروپایی به چین از زمان برگزاری نشست حزب کمونیست در ماه اکتبر به شمار می رود، نشستی که قدرت شی جین پینگ رئیس جمهور چین را به شدت تثبیت و تقویت کرده است.
چین از تصمیم ماکرون که این کشور را به عنوان نخستین مقصد سفر آسیایی اش انتخاب کرده، استقبال نموده است.
وانگ یی وزیر خارجه چین در این باره گفت: امیدواریم این سفر موجب تقویت اعتماد سیاسی مشترک و ارتباطات راهبردی بین دو کشور شود.
ماکرون پروژه جمهور نخستین دیپلماسی گزارش کمربند ابریشم سرمایه عنوان اروپا فرانسه هوایی بزرگترین ترامپ پیمان شمالی تقویت گذاری سراسر موسوم مقابله می‌تواند نشانه جمهوری اولین بدنبال موافقت رویترز دنبال آفریقا تسخیر آسیایی راهبردی