برگزیده ها
توضیح وزارت علوم درباره پولی شدن سنوات تحصیلی و حذف مرحله تکمیل ظرفیت

مازندمجلس: معاون آموزشی وزارت علوم درباره پولی شدن سنوات تحصیلی، حذف مرحله تکمیل ظرفیت و بازنگری برنامه‌های درسی توضیحاتی ارائه داد.

مازندمجلس: مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری درباره اعتراض دانشجویان به بحث پولی شدن سنوات تحصیلی در دوره‌های روزانه و شبانه گفت: ما در این خصوص قانون داریم به طوری که در آیین‌نامه‌ای که برای سال‌های 93، 94 و 95 ابلاغ شد، پیش‌بینی شده که دانشجو در چه شرایطی مجبور است که شهریه بدهد. میزان شهریه در دانشگاه‌ها هم براساس مصوبه هیات‌امنای دانشگاه‌ها مشخص می‌شود البته ما در این زمینه کنترل می‌کنیم ولی در نهایت این هیات امنا است که میزان شهریه را تصویب می‌کند. در سال آینده بسیاری ازمندرجات در آیین‌نامه‌ها به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.
 معاون آموزشی وزارت علوم  همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلاف پذیرش دانشجویان پولی و پردیسی گفت: ما به هیچ وجه اصراری نکرده‌ایم که این دانشجویان حتماً باید در کلاس‌های جداگانه حضور داشته باشند و این موضوع به تشخیص خود دانشگاه‌ها است.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت رشته‌محل‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر اتفاق جدیدی نیفتاده ولی نکته‌ای که مهم است طرح حذف مرحله تکمیل ظرفیت است که در دستور کار شورای سنجش و پذیرش قرار گرفته و امیدواریم با رعایت مصالح آموزش عالی ماجرای تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجویان را حذف کنیم. در صورت تصویب دانشگاه‌های غیر انتفاعی، دولتی و...مجاز به پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت نخواهند بود.
شریعتی‌نیاسر با اشاره به اینکه از سال 94 تمامی برنامه‌های درسی را مورد بررسی قرار دادیم و از مجموع 3 هزار برنامه درسی حدود 800 برنامه بیش از 10 سال قدمت داشتند، گفت: در همین زمینه کارگروه‌هایی را فعال کردیم و این 800 برنامه درسی را مورد بازنگری قرار دادیم و تمامی اینها به روز شد. رویکرد ما در بازنگری برنامه‌های درسی، رویکرد کارآفرینی و کاربردی کردن بخش‌های مختلف برنامه درسی است.
وی ادامه داد: در فاز دوم بازنگری برنامه‌های درسی، بنا گذاشتیم که در یک مرحله جدید تمامی برنامه‌هایی که بیش از 5 سال قدمت دارند را مورد بازنگری قرار دهیم. نکته حائز اهمیت این است که ما از اردیبهشت سال گذشته به دانشگاه‌های سطح یک برای بازنگری برنامه‌های درسی تفیذ اختیار دادیم و این موضوع باعث می‌شود که این دانشگاه‌ها از پتانسیل اساتید خود استفاده کنند و بدون اینکه معطل برنامه ستاد بمانند برنامه‌های درسی خود را بازنگری کنند. همچنین به سایر دانشگاه‌ها این اجازه داده شده است که هرکدام از برنامه‌های درسی دانشگاه‌های سطح یک را الگو بگیرند و مورد استفاده قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه طرح تفیذ اختیار به دانشگاه‌ها تا پایان سال 96 ابلاغ می‌شود گفت: با ابلاغ این برنامه به دانشگاه‌ها بسیاری از ضوابط و آیین‌نامه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری واگذار خواهد شد و دانشگاه‌های مطرح که از خدمت و سابقه بیشتری برخوردارند این اختیار را خواهند داشت که راساً تصمیم‌گیری کنند منتها باید در مرجع قانونی دانشگاه این تصمیمات مورد تصویب قرار گیرد تا شاهد اعمال سلیقه‌های فردی نباشیم.
شریعتی‌نیاسر از پیگیری دو طرح اقتصاد مقاومتی دروزارت علوم خبر داد و گفت: یک طرح پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی است و دیگری طرح ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به طراز جهانی است که در این خصوص روز چهارشنبه 20 دی ماه یک جلسه بسیار مهمی با حضور وزیر علوم، رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر خرازی، دکتر نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه و روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب به منظور بررسی نتایج اقدامات این طرح برگزار خواهد شد.
وی در ادامه به اسامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب در این طرح اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های الزهرا، تهران، صنعتی امیرکبیر، اصفهان، صنعتی شریف، شیراز، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، تبریز، شهید بهشتی، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، خوارزمی و موسسات پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادین، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، مواد و انرژی، هوا و فضا و علوم و انسانی و مطالعات فرهنگی جزو منتخبان این طرح هستند.
دانشگاه‌ها برنامه برنامه‌های پژوهشگاه دانشگاه‌های بازنگری پذیرش صنعتی وزارت دانشجویان آموزشی مرحله درباره تکمیل ظرفیت دادیم اختیار تمامی اینکه همچنین پژوهشی معاون شریعتی‌نیاسر مهندسی ابلاغ شهریه تصویب اصفهان مراکز ادامه استفاده انرژی دانشگاه منتخب موضوع میزان دانشجو تحصیلی سنوات زمینه بسیاری بررسی اشاره آموزش واگذار رویکرد