برگزیده ها

مازندمجلس: رسانه آمریکایی پولتیکو از احتمال تکرار سناریوی تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس نوشت و تاکید می‌کند که حامیان توافق هسته‌ای ایران نگران هستند که وی با تیم سیاست خارجی خود درباره برجام مشورت نکند.

مازندمجلس:
پولتیکو در گزارشی از تصمیم‌ احتمالی ترامپ درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ابراز نگرانی کرده و در این باره نوشت:
طی چند روز آینده، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این امکان را دارد که از توافق هسته‌ای ایران عقب‌نشینی کند، توافقی که ترامپ آن را «بدترین توافق ممکن» خوانده بود.
آینده «برنامه جامع اقدام مشترک» تا اندازه زیادی به این موضوع بستگی دارد که آیا ترامپ تحریم‌های اقتصادی را بار دیگر علیه ایران اعمال می‌کند یا نه. اگر ترامپ بار دیگر تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند، آمریکا به برجام متعهد نخواهد ماند؛ این موضوع دو پرسش را برای خوانندگان در این زمینه ایجاد می‌کند:
نخست اینکه آیا ترامپ تحریم‌ها را بار دیگر علیه ایران اعمال می‌کند و توافق هسته‌ای دوران اوباما را نابود خواهد کرد؟ و دوم اینکه آیا اعتراض‌های اخیر در ایران بهانه‌ای برای واشنگتن برای کنار گذاشتن برجام خواهد بود؟
دونالد ترامپ اجازه داد که توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۷ به کار خود ادامه دهد اما سال جدید امکان جدیدی برای نابود کردن برجام برای رئیس‌جمهوری آمریکا فراهم کرده است و منتقدان و حامیان برجام همزمان بر این باور هستند که وی ممکن است چنین تصمیمی بگیرد.
در اواسط ژانویه رئیس‌جمهوری آمریکا با ضرب‌الاجل‌های قانونی جدیدی مواجه خواهد شد و باید درباره بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران تصمیم‌گیری کند. نمایندگان ارشد کنگره و برخی از مقام‌های ارشد امنیت ملی ترامپ تلاش می‌کنند برجام را حفظ کنند. اما حامیان توافق هسته‌ای ایران نگران هستند که ترامپ از مشورت با تیم سیاست خارجی خود سرباز زند همانطور که در تصمیم‌گیری اخیر خود درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل این اقدام را انجام داد.
ترامپ در اواسط اکتبر گذشته، تاکید کرد که صبر و شکیبایی وی درباره آنچه بدترین توافق می‌نامد، تمام شده است و از کنگره و کشورهای اروپایی خواست تا اقدامی را در قبال آنچه ضعف‌های توافق می‌داند، صورت دهند.
ترامپ همچنین در سخنرانی ۱۳ اکتبر گذشته گفته بود: در صورت آن که ضمن همکاری با کنگره و متحدانمان به راه‌حلی در زمینه توافق هسته‌ای ایران دست پیدا نکنیم، برجام تعلیق خواهد شد.
اکنون زمان آن رسیده است. هنوز نمی‌دانیم که آیا ترامپ در نظر دارد که توافق را نابود کند یا نه. آنچه که ما می‌دانیم این است که عقب‌نشینی از توافقی که سال‌ها بر سر آن همکاری و هماهنگی شده است، برای آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود.
 
ترامپ توافق برجام آمریکا هسته‌ای درباره اعمال نابود می‌کند تحریم‌ها رئیس‌جمهوری کنگره اینکه زمینه همکاری گذشته حامیان تصمیم‌گیری اواسط اکتبر جدیدی بدترین بازگشت آینده امنیت مقام‌های گزارش امکان عقب‌نشینی موضوع تحریم‌های اقدام پولتیکو توافقی اقتصادی