برگزیده ها
پیوستن به FATF باید از سوی قوه قضائیه و سه کمیسیون مجلس تأیید شود

مازندمجلس: نماینده ملایر در مجلس با تأکید بر بررسی پیوستن ایران به FATF توسط قوه قضائیه و سه کمیسیون مجلس گفت: اصرار دولت بر پیوستن به این معاهده، مجلس را نگران کرده است.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ، درباره دو لایحه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی مبارزه با پولشویی (FATF) و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم گفت: طبق نص صریح قانون اساسی تمام معاهدات باید به اطلاع نمایندگان مجلس برسد اما در این دولت ما سه معاهده را تا الآن پیدا کرده‌ایم که بدون آنکه نمایندگان مطلع شوند، دولت، آنها را به جلو برده است.

آزادیخواه از قطع ارتباط ایران با حزب‌الله لبنان به‌عنوان مهم‌ترین مشکل پیوستن ایران به FATF نام برد و گفت: عملاً پیوستن به این معاهده بین‌المللی که از نظر ما فعلاً غیرقانونی است، مسیر کشور ما را از نظر راهبردی عوض خواهد کرد و موضع ما را در برابر محور مقاومت انفعالی می‌سازد.

وی افزود: نکته دوم درباره این معاهده، موضوع غیرضروری بودن آن است، همان‌گونه که بسیاری از کشورها هنوز به آن نپیوسته‌اند و این عدم الزام از یک طرف و اصرار دولت بر الحاق به معاهده، قدری برای ما ابهام درست می‌کند و ما را نگران می‌سازد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: آیا دولت به دنبال استفاده از ظرفیت‌های FATF است؟ یا به دنبال افتادن در ورطه‌ محدودیت‌های FATF است؟ که قرائن بیشتر دومی را تأیید می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی تعیین کمیسیون تخصصی مربوطه برای بررسی پیوستن ایران به معاهده بین‌المللی مبارزه با پولشویی است؛ آیا این لایحه باید در کمیسیون اقتصادی بررسی شود؟ و یا اینکه چون معاهده‌ای حقوقی است، باید کمیسیون قضایی مجلس درباره آن نظر دهد؟

آزادیخواه با تأکید بر اینکه قوه قضائیه هم باید درباره پیوستن ایران به FATF نظر دهد، گفت: به واسطه ابعاد امنیتی و سیاسی آن دست‌کم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به‌عنوان کمیسیون فرعی باید درباره آن اعلام نظر کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با وجود این ابهامات اصرار برخی در  دولت بر پیوستن به معاهده مذکور، نمایندگان مجلس را نگران می‌کند که این نگرانی به‌حق است.

معاهده پیوستن کمیسیون درباره آزادیخواه لایحه می‌کند مبارزه نمایندگان بین‌المللی اسلامی گفت‌وگو اصرار نگران دنبال اینکه بررسی موضوع به‌عنوان نماینده شورای تأیید پولشویی قضائیه قانون می‌سازد