برگزیده ها

مازندمجلس: یک روزنامه سوئیسی از ائتلاف سری عربستان و رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با "دشمن مشترک" به ویژه در زمینه نظامی خبر داد.

مازندمجلس:
مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه "بازلر سایتونگ" در گزارشی تحلیلی به قلم "پی‌یر هویمان" خبرنگار خود خاطرنشان کرد که با وجود عدم برقراری روابط رسمی میان عربستان و اسرائیل، طرفین همکاری محرمانه گسترده برای مقابله با آنچه که "اهداف توسعه طلبانه" ایران در منطقه می‌خوانند، انجام می‌دهند.
خبرنگار این روزنامه آلمانی ‌زبان آورده است: در حال حاضر، ریاض عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کند و تا زمانی که منازعه اسرائیلی ـ فلسطینی حل نشود، تبادل سفرا در جهان عرب با رژیم صهیونیستی صورت نخواهد گرفت.
 این روزنامه افزود: با این حال عربستان سعودی و اسرائیل در زمینه نظامی با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ به طوری که برخی منابع تاکید می‌کنند که ریاض در حال حاضر موضوع خرید سلاح از اسرائیل را بررسی می‌کند و به خرید سامانه دفاعی برای تانک‌ها و همچنین سامانه موشکی گنبد آهنین اهتمام نشان می‌دهد، سامانه‌ای که اسرائیل ادعا می‌کند کارایی و تاثیرگذاری خود را در مقابله با حملات موشکی صورت گرفته از سمت نوار غزه اثبات کرده است و ریاض هم به نوبه خود تلاش می‌کند با خرید این سامانه موشک‌هایی را که از سمت یمن شلیک می‌شود، رهگیری کند.
در نشانه دیگری مبنی بر وجود روابط گسترده میان ریاض و تل‌آویو، روزنامه بازلر سایتونگ نوشت، علاوه بر این روابط گسترده میان رژیم صهیونیستی و عربستان، ناظران در ریاض و تل‌آویو تاکید می‌کنند که همکاری میان دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و عربستان سعودی در سطح بسیار پیشرفته و گسترده جریان دارد، هر چند پادشاهی سعودی رسما هرگونه همکاری با اسرائیل را تکذیب می‌کند، ولی نخبگان سعودی مدت طولانی است که نگرانی‌ها از ارتباط مستقیم با حکومت اسرائیلی را کنار گذاشته‌اند.
این در حالی است که مایک پامپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای سنی‌مذهب دیگر به طور مستقیم با اسرائیل در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.
 بر اساس گزارش الرساله، پیشتر نیز «یووال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم اسرائیل در یک گفت‌وگوی رادیویی از تماس‌ها و ارتباطات متعدد میان این رژیم با پادشاهی عربستان سعودی سخن گفته بود، اما به گفته وی، این تماس‌ها به درخواست ریاض محرمانه و سری بوده است.
روزنامه بازلر سایتونگ همچنین به دیدار علنی برخی شخصیت‌های سیاسی سعودی با مقامات اسرائیلی به عنوان نشانه دیگری از روابط و مناسباتی که میان رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود برقرار است، اشاره کرد و نوشت، در ماه  اکتبر سال گذشته میلادی، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی با رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل دیدار کرد که در این دیدار به تبادل دیدگاه‌های خود درباره سیاست آمریکا پرداختند.
 بر اساس این گزارش، ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی با آورایم هالیوی رئیس سابق موساد دیدار کرده بود، ترکی الفیصل برای شرکت در همایش مرکز یهودیان در نیویورک و حضور در کنار همتای اسرائیلی خود اعلام آمادگی کرده بود.
این روزنامه آلمانی‌ زبان به پیشنهادهای مقامات برجسته اسرائیلی اشاره کرد که برای تقویت روابط با رژیم آل سعود مطرح کرده‌اند که از جمله می‌توان به پیشنهاد کاتس، وزیر حمل و نقل اسرائیل اشاره کرد که ایده احداث خط راه آهنی را پیشنهاد کرده بود برای اینکه بندر حیفا در فلسطین اشغالی را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وصل کند.
از نگاه مقامات اسرائیلی، چنین طرحی نه تنها صلح را تقویت خواهد کرد، بلکه اهمیت راهبردی هم خواهد داشت، چرا که این پل می‌تواند صادرات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را از تنگه هرمز مستقل کند و نتیجه آن، این است که در صورت بروز بحران، صادرات این کشورها به اروپا و آمریکا با مانعی روبرو نخواهد شد.
تابستان گذشته بود که وزیر حمل و نقل اسرائیل به صراحت از ملک سلمان پادشاه سعودی درخواست کرد از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به ریاض دعوت کند و متعهد شود که روابط دیپلماتیک کاملی را با تل‌آویو برقرار کند.
این روزنامه آلمانی‌زبان نوشت، البته ماهیت پاسخ رسمی پادشاهی سعودی به این درخواست اسرئیلی مشخص نشده است.
اسرائیل سعودی عربستان روزنامه روابط همکاری اسرائیلی می‌کند پادشاهی اطلاعات دیدار گسترده صهیونیستی تل‌آویو گذشته اشاره مقامات درخواست کشورهای آمریکا سامانه سایتونگ بازلر گزارش نظامی تماس‌ها برقرار فلسطین درباره حاشیه صادرات پیشنهاد تقویت الفیصل اعلام میلادی موشکی نشانه همچنین نخواهد تاکید دیگری تبادل خبرنگار محرمانه مستقیم مقابله زمینه