برگزیده ها

مازندمجلس: در بیانیه کنفرانس امنیتی تهران با تأکید بر اینکه مداخلات فرامنطقه‌ای به امنیت کمکی نکرده، آمده است: الگوی نظم امنیت در غرب آسیا نمی‌تواند برپایه خرید امنیت از قدرت‌های فرامنطقه ای باشد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، پیش‌نویس بیانیه پایانی دومین کنفرانس امنیتی تهران منتشر شد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار «احترام، اعتماد، گفت‌وگو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی» در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در دوره حساس و نقطه عطف تاریخی خود به سر می‌برد.

در همین راستا این بیانیه تأکید می‌کند: تهدیدات گروه‌های تروریستی و تکفیری مانند داعش با رشادت‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه کمرنگ شده، ولی با توجه به برخی از سیاست‌های نادرست قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همچون سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا امنیت منطقه با تهدیدات نوظهوری روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها مسابقه تسلیحاتی بی‌رویه، مداخله نظامی قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای، امنیتی شدن هویت و مذهب، حکمرانی ناشایست، افراط‌گرایی و تروریستی، تروریسم سایبری، توسعه نیافتگی اقتصادی، مخاطرات زیست‌محیطی هستند. برای مقابله با این چالش‌ها و تهدیدات امنیتی غرب آسیا نیازمند ترتیبات امنیت فراگیر و جامعی است که مورد قبول کشورهای منطقه باشد.

در این بیانیه ضمن اشاره به ترتیبات امنیتی منطقه‌ای مناسب و مقبول و ویژگی‌ها و عناصر آن آمده است:درون‌زا و مبتنی بر خوداتکایی منطقه‌ای، چندجانبه، فراگیر و دربرگیرنده همه قطب‌های قدرت منطقه‌ای، همه‌جانبه‌نگر و شامل همه ابعاد امنیت منطقه‌ای اعم از سیاسی، نظامی، انسانی، اقتصادی، زیست‌محیطی و هویتی و پاسخگویی همه تهدیدات سخت، نرم، دولتی و غیردولتی و همچنین مشترک بر مبنای همکاری همه کشورها حتی رقبا، مشارکتی و همکاری جویانه مبتنی بر تعامل و گفت‌وگوی همه بازیگران، منافع بلندمدت و انتظارات مقبول کشورها و ایجادکننده یک رژیم امنیتی منطقه‌ای برای مدیریت مناقشات در چارچوب مورد توافق و همچنین محقق کننده مفهوم منطقه قوی که دارای شاخص‌هایی مانند توسعه یافتگی اقتصادی برخورداری از دولت‌های مشروح و مقتدر و مبتنی بر همکاری‌های منطقه‌ای و همگرایی و وجود امنیت جامع از ویژگی‌هایی است که برای این ترتیبات امنیتی ذکر شده است.

اندیشمندان و مقام‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس طی این بیانیه اظهار داشته‌اند: امنیت مشترک و همه جانبه در غرب آسیا با مشارکت و تعامل همکاری‌جویانه همه کشورهای منطقه می‌تواند نظم و امنیت پایدار منطقه‌ای کمک شایانی نماید.

در این بخش از بیانیه تأکید شده است: سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها به تأمین امنیت کمکی نکرده است بلکه باعث ناامنی و بی‌ثباتی‌های پایا در منطقه شده است. به عنوان مثال به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دولت ترامپ به نوعی عامل شعله‌ور کردن آتش اختلافات و بحران در این منطقه است.

در چارچوب این کنفرانس بر حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود، پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس با حضور ساکنان اصلی آن از هر قوم و مذهبی تأکید می‌ورزد.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با مبارزه بی‌امان با تروریسم در منطقه به خوبی ثابت کرده است که امنیت کشورهای همسایه را در غرب آسیا به مثابه امنیت خود تلقی کند و در این راستا در تلاش است با کشورهای منطقه برای شکل‌دهی به یک نظم و ترتیبات امنیتی پایدار همکاری کند.

در بخش دیگری از بیانیه مذکور اشاره شده است: الگوی نظم امنیتی در غرب آسیا نمی‌تواند برپایه خرید امنیت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد و گزینه‌ای جز تعامل و گفت‌وگو پیش‌روی کشورهای منطقه وجود ندارد.

در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است که همگرایی اقتصادی، توسعه فراگیر، ارتقای سطح حکمرانی و مبادلات فرهنگی، اجتماعی و علمی زمینه‌ساز ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه خواهد بود. با در نظر گرفتن نکات فوق دبیرخانه دائمی کنفرانس از همه صاحب‌نظران، اندیشمندان، پژوهشگران و مقامات سیاسی دعوت می‌نماید با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری دهند.

امنیت منطقه امنیتی بیانیه منطقه‌ای کنفرانس کشورهای ترتیبات همکاری تهدیدات تعامل فراگیر پایانی دومین قدرت‌های پایدار اقتصادی تأکید مبتنی چارچوب مشترک کشورها صهیونیستی بیت‌المقدس عنوان همچنین اندیشمندان قدرت‌های فرامنطقه‌ای همگرایی توسعه حکمرانی تهران راستا نکرده تأمین مداخلات تروریستی همکاری‌های اشاره مقبول زیست‌محیطی نظامی سیاست‌های سیاسی