برگزیده ها
اطلاعیه واریز مرحله اول سود سهام عدالت/ پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود در سه نوبت

مازندمجلس: رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر این که سودی که امروز به حساب مشمولان واریز می شود آغاز کار توزیع سود سهام عدالت است گفت: بابت تاخیر چند ماهه در توزیع سود سهام عدالت از مشمولان عذرخواهی می کنم.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، پوری حسینی صبح سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به بازدید روز گذشته رئیس جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در این جلسه معاونین وزارت اقتصاد اقدام به ارائه گزارش کردند که گزارش سازمان خصوصی سازی هم ارائه و آمادگی خود را برای توزیع سود سهام عدالت اعلام کردیم.

رئیس سامان خصوصی سازی افزود: بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت خود را با آغاز توزیع سهام عدالت میان مشمولان اعلام نمودند.

مصوبات سال گذشته را اجرا کردیم

وی اضافه کرد: در آذرماه سال گذشته شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی با صدور مصوبه‌ای سازمان خصوصی سازی را موظف کرد برای بیش از 49 میلیون سهامدار عدالت صورتحساب قطعی صادر کند که بر این اساس در 15 اسفند سال 96 از سامانه سهام عدالت رونمایی شد و در این سامانه اقدام به ارائه صورتحساب برای بیش از 49 میلیون مشمول کردیم.

پوری حسینی ادامه داد: همچنین به موجب مصوبه این شورا تا پایان شهریورماه امسال به مشمولان اجازه داده شد تا در صورت تمایل نسبت به تسویه مانده بدهی اقساط سهام خود اقدام نمایند که این مهلت تا پایان مهرماه امسال تمدید شد.

وی افزود: علاوه بر این در جلسه اسفند 95 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مصوبه دیگری صادر شد مبنی بر این که سازمان خصوصی سازی موظف است سود سال مالی 95 شرکتهای سرمایه پذیر را دریافت و اقدام به واریز آن به حساب مشمولان کند. به همین دلیل از فروردین امسال امکان دیگری در سامانه سهام عدالت ایجاد شد تا بر اساس آن مشمولان با مراجعه به این سامانه اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود کنند.

از 49 میلیون مشمول، 33 میلیون نفر امروز سود می گیرند

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: بر این اساس راستی آزمایی های لازم در این زمینه انجام شده است و تا کنون بیش از 98 درصد شماره شباهای وارد شده به این سامانه مورد تائید قرار گرفته است که مطابق آن تا به امروز بیش از 33 میلیون نفر از مشمولان شماره شبای حساب بانکی خود را در این سامانه ثبت کرده اند و بر این اساس سود می گیرند.

مشمولان تا پایان سال 3800 میلیارد تومان سود می‌گیرند

وی با اشاره به این که از اوایل آبان ماه امسال زمینه های لازم برای واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان فراهم بود گفت: از 49 شرکتی که به طور قطعی بخشی از سهام آنها به سبد سهام عدالت تخصیص داده شده است، مجامع همه این شرکتها برگزار شده و سود تقسیمی اختصاص داده شده آنها به سهام عدالت نیز حدود 4200 میلیارد تومان است که از این میان حدود 400 میلیارد تومان بابت شرکت در افزایش سرمایه برخی از این شرکتها هزینه شده که بر این اساس کل مبلغی سود تقسیمی سال مالی 95 شرکتهای سرمایه پذیر حدود 3800 میلیارد تومان است.

1200 میلیارد تومان سود امروز در حساب مشمولان

پوری حسینی گفت: طبق قانون پس از سال مالی، هر شرکتی 4 ماه فرصت دارد تا اقدام به برگزاری محجمع عمومی خود کند و در خصوص میزان سود تقسیمی میان سهامدارنش تصمیم گیری کند. پس از آن هم شرکت 8 ماه فرصت دارد تا این میزان سود را به سهامداران بپردازد که در خصوص شرکتهای سرمایه پذیر این مهلت تا پایان اسفند امسال است و تعدادی از این شرکتها هم به طور قانونی تا بهار سال آینده مهلت دارند سود تقسیمی مجامع خود را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس از 3800 میلیارد تومان سود تقسیمی مجامع شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت برای سال مالی 95، حدود 1200 میلیارد تومان سود به حساب سازمان خصوصی سازی واریز شده است و به همین جهت تصمیم گرفتیم در اولین مرحله از تقسیم سود سهام عدالت میان مشمولان، این سود را به شماره شبای حساب بانکی ارائه شده توسط آنها، واریز نمائیم.

هر که بامش بیش، برفش بیشتر

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص مبلغ سود واریزی به حساب مشمولان گفت: مشمولانی که سهام عدالت آنها در حال حاضر یک میلیون تومان ارزش دارد(دو دهک پایین درآمدی شامل مستمری بگیران کمیته امدارد و سازمان بهزیستی و همچنین افرادی که از محل آورده نقدی اقدام به تسویه مانده بدهی سهام عدالت خود به طور کامل کرده‌اند) برای سال مالی 95 شرکتهای سرمایه پذیر 150 هزار تومان سود درنظر گرفته شده است و بقیه مشمولان هم به نسبت ارزش سهام عدالتشان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

شرکتهای سرمایه‌پذیر دست بجنبانند

وی با اشاره به این که برای تسویه کامل سود تقسیمی مجامع شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت که 3800 میلیارد تومان است طبق قانون باید تا پایان امسال و حتی بهار سال آینده صبر کنیم گفت: چون از این میزان سود، حدود 1200 میلیارد تومان را تا به امروز دریافت کرده‌ایم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم سود دریافتی را طی دو یا سه مرحله تا انتهای سال به حساب مشولان واریز کنیم و از طرف دیگر هم از شرکتهای سرمایه‌پذیر که تا کنون نیز همراهی خوبی داشته‌اند تقاضا داریم نسبت به تسویه سود تقسیمی سهام خود در اسرع وقت اقدام کنند.

سود سهام به بانکها جهت توزیع داده شد

پوری حسینی در ادامه با اشاره به این که تمامی اقدامات مربوط به واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان صبح امروز توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است گفت: مبلغ 1200 میلیارد تومان سود دریافتی از شرکتهای سرمایه‌پذیر از حساب سازمان خصوصی‌سازی برداشته شده و در حال انتقال به حساب بانکهای طرف حساب مشمولان است که حدود 35 بانک را شامل می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: بنابراین با توجه به زمانبر بودن این انتقال وجه، انتظار ما این است به مرور از ساعت 12 تا 13 امروز رفته رفته مبلغ سود سهام عدالت توسط مشمولان قابل برداشت باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با فاصله چند ساعته از اولین تا آخرین بانک طرف حساب مشمولان سهام عدالت که در مجموع 35 بانک را شامل می‌شود، تا عصر امروز تمامی مشمولانی که شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت وارد کرده و شماره حساب آنها مورد تائید قرار گرفته است که حدود 33 میلیون مشمول هستند، سود سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد.

تسویه مانده بدهی مشمولان سهام عدالت ممنوع!

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص امکان مجدد تسویه حساب مانده بدهی اقساط سهام عدالت توسط مشمولان گفت: تسویه مجدد اقساط باقی مانده مشمولان در حال حاضر به لحاظ قانونی وجود ندارد و کلیه حسابها از این بابت بسته است و امکان دریافت وجد بابت تسویه حساب مانده بدهی اقساط سهام عدالت توسط مشمولان فراهم نیست.

سود سهام متوفیان چه می شود؟

وی گفت: سود سهام عدالت متوفیان نیز محاسبه شده است اما چون تا کنون اقدام به شناسایی وراث متوفقیان نشده است، بنابراین در یکی دو ماه آینده مسیر این کار به لحاظ قانونی، اداری و حقوقی پیگیری خواهد شد و پس از اطلاع‌رسانی های گسترده، کسانی که گواهی حصر وراثت دارند می توانند سود سهام عدالت مشمولان را طی ماههای آینده دریافت کنند.

تاکید بر آغاز کار

پوری حسینی با تاکید بر این که سودی که امروز به حساب مشمولان واریز می شود آغاز کار توزیع سود سهام عدالت است اضافه کرد: بر این اساس سود تقسیمی امروز بخشی از سود کلی است که بنا داریم تا پایان سال به حساب مشولان واریز کنیم.

عذرخواهی بابت تاخیر

وی با اشاره به این که پس از 11 سال، این نخستین باری است که سود سهام عدالت به صورت کاملا قانونی میان مشمولان توزیع می شود گفت: بابت تاخیر چند ماهه در توزیع سود سهام عدالت از مشمولان عذرخواهی می کنم.

شماره حساب بدهید، دو هفته دیگر سود بگیرید

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که از میان بیش از 49 میلیون مشمول تا به امروز شماره شبای بیش از 33 میلیون نفر تائید و حدود 14 میلیون نفر نیز شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده اند گفت: به محض ارائه شماره شبای بانکی توسط مشمولان باقیمانده، راستی آزمایی های لازم در این مدت انجام شده و پس از حدود دو هفته سود سهام عدالت به حساب آنها نیز واریز می شود.

این مقام مسئول گفت: در تلاشیم تا پس از اطلاع رسانی گسترده و آگاهی مشمولان باقیمانده که شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت واریز نکرده اند، در خصوص این افراد و سود سهامشان تصمیم‌گیری کنیم.

افزایش 2.4 برابری ارزش سهام مشمولان

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص ارزش روز سهام یک میلیون تومانی مشمولان سهام عدالت گفت: با توجه به رشد و رونق این روزهای بازار سرمایه، سهام عدالت این دسته از مشمولان حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان ارزش دارد.

ثبت نام جدید؛ شاید وقتی دیگر

وی همچنین در خصوص ثبت نام جدید از مشمولان سهام عدالت اظهار داشت: در حال حاضر تکلیف قانونی در این زمینه نداریم که بخواهیم ثبت نام جدیدی برای سایر افراد انجام دهیم. بنابراین تمام تلاش خود را صرف ثبت نام شدگان فعلی خواهید کرد تا به صورت کاملا قانونی و در بهترین شرایط انتقال مالکیت از دولت به مشمولان صورت بگیرد و در صورتی که نتایج اعطای سهام عدالت به 49 میلیون مشمول فعلی مفید و مثبت بود، شاید در آینده تصمیم‌‌سازیهای جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

ساماندهی سهام عدالت در سه گام

وی در ادامه با اشاره به این که لایحه آزادسازی سهام عدالت روز گذشته به مجلس ارسال شده است گفت: ساماندهی سهام عدالت در سه گام اجرایی و عملی خواهد شد که گام نخست آن ارائه صورتحساب به مشمولان و گام دوم واریز سود سهام عدالت است و گام سوم آن نیز ارائه لایحه و آزادسازی سهام عدالت است.

پوری حسینی افزود: البته لایحه آزادسازی سهام عدالت در سال 94 نگاشته و ارائه شده است که با توجه به موضوعاتی چون اتمام کار مجلس نهم و آغاز بکار مجلس دهم این موضوع به تاخیر افتاد که امیدواریم مجلس کنونی رسیدگی به این لایحه را در اولویت کار خود قرار دهد.

آزادسازی در قالب صندوق های قابل معامله

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط کنونی شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی این پتانسیل را ندارند که سهام 49 شرکت سرمایه‌پذیر به آنها داده شود و پس از آن سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی میان مشمولان توزیع شود. بنابراین در لایحه آزادسازی سهام عدالت بنا بر این شده تا سهام عدالت در قالب صندوق های قابل معامله آزادسازی این سهام شود.

مشمولان حق خرید و فروش ندارند

پوری حسینی اذعان داشت: هر چند در حال حاضر لایحه آزادسازی سهام عدالت به تصویب مجلس ترسیده و مشمولان نمی توانند سهام خود را خرید و فروش کنند اما در عالم واقع، مشمولان مالک این سهام هستند و بجز این که ورقه سهام عدالت را ندارند، از تمامی مزایای سهام عدالت از جمله سود آن برخوردارند و تنها حق خرید و فروش این سهام را ندارند.

نمایندگان مجلس اگر مخالفند، قانون تصویب کنند

وی در خصوص مخالفت برخی نمایندگان مجلس با توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان نیز گفت: در دیدار چند هفته خود با رئیس مجلس، ایشان نیز بر تقسیم سود این سهام تاکید کردند و از این جهت اطمینان لازم و نظر موافق نمایندگان مجلس با تقسیم سود سهام عدالت هم کسب شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: بنابراین در صورتی که برخی با تقسیم سود سهام عدالت طی سالهای آینده مخلف هستند می توانند در مجلس این موضوع را مصوب کنند و تائید شورای نگهبان را هم بگیرند. ضمن این که ما در این سازمان به عنوان مجری قانون، هر مصوبه ای را که به تصویب نمایندگان برسد اجرا می کنیم و در این زمینه نیز تابع قانون هستیم.

واگذاری سرخابی ها به مصوبه نیاز دارد

وی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز اذعان داشت: در جلسه ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان حدود 3 ماه پیش داشتیم، وزیر ورزش اعلام کرد که اصرار دارد تا سهام این دو باشگاه واگذار شود و شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نیز در این زمینه نظر مثبتی دارند.

پوری حسینی گفت: بر این اساس تا زمانی که مصوبه مردادماه سال 94 هیات وزیران اصلاح نشود، سازمان خصوصی سازی اجازه واگذاری سهام این دو باشگاه را ندارد. بر این اساس هر چند اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده اما موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس هنوز در هیات وزایرن مطرح نشده است.

رددیون سالهاست که تعطیل شده

وی همچنین اذعان داشت: بر اساس قانون بودجه سال 95، سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری 1500 میلیارد تومان سهام دولتی بود که تقریبا 100 درصد این اهداف به ثمر رسید که بخش عمده آن مربوط به تهاتر بوده است.

پوری حسینی گفت: طبق قانون اجازه واگذاری سهام دولت در قالب رددیون را نداریم و بر این اساس در 5 سال گذشته بجز یک مورد، هیچ‌گونه واگذاری سهام دولت رددیون را نداشته ایم که آن یک مورد هم به مصوبه مجلس مربوط می شود که رددیون دولت به صندوق بازنشستگی به صورت ناقص اجرا شده بود و ما آن را تکمیل کردیم.

اطلاعیه واریز مرحله اول سود سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی نیز در باره مرحله اول واریز سود سهام عدالت و عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه شماره 9 خود در تاریخ 1396.10.19 اعلام کرد: نظر به اتمام دوره ده ساله تسویه اقساط سهام عدالت و بر اساس مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که مطابق آن سازمان خصوصی سازی موظف شده تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام را از شرکت های سرمایه پذیر وصول و به تناسب میزان سهام هر مشمول، نسبت به واریز آن به حساب مشمولان اقدام کند، به اطلاع تمامی مشمولین قطعی سهام عدالت که شماره شبا بانکی آنان تاکنون به تایید سامانه سهام عدالت رسیده می رساند، سازمان خصوصی سازی در نظر دارد واریز مرحله اول سود عملکرد سال مالی 1395 شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت را از 1396.10.19 به حساب مشمولین آغاز کند و امکان برداشت آن از طریق بانک عامل که مشمولین شبا بانکی مربوط به خود را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، فراهم است.

بر اساس مفاد این اطلاعیه، واریز سود سهام عدالت متناسب با مبلغ سهامداری هر نفر، به حساب شخص مشمول واریز می شود. لذا هر یک از مشمولان که تا 1396.05.31 در قید حیات بوده و شماره شبا بانکی خود را در سامانه سهام عدالت به تایید نهایی رسانیده و اکنون حساب بانکی آنان مسدود یا دچار مشکل نیست، از سود نقدی این مرحله برخوردار می‌شوند.

بدیهی است مشمولین در قید حیات که تاکنون شماره شبا بانکی خود را به تایید سامانه سهام عدالت نرسانده‌اند، در این مرحله واریز سود ندارند و سود متعلق به آنان در مراحل بعد به طور یک جا پرداخت خواهد شد. این مشمولان مکلفند برای بهره‌مندی از سود سهام در مراحل آتی، نسبت به درج شماره شبا بانکی در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اقدام کنند.

سود واریزی این مرحله در خانوارهای تا پنج نفر در زمان ثبت نام، به ازای هر مشمول با مبلغ سهام یک میلیون تومان، معادل پنجاه (50) هزار تومان در نظر گرفته شده و مابقی طلب سود این افراد نیز پس از وصول از شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت به تدریج و طی یک یا دو مرحله دیگر به حساب آنان واریز خواهد شد، ضمن آنکه افراد با مبلغ سهامداری کمتر از یک میلیون تومان به تناسب مبلغ سهامداری خود از سود بهره‌مند می‌شوند.

سازمان خصوصی سازی متذکر می شود مشمولان سهام عدالت و سایر مردم عزیز همچنان هوشیاری کافی داشته و صرفا به اخبار و اطلاع رسانی این سازمان که از طریق رسانه ملی، جراید کثیرالانتشار و یا سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اعلام می شود توجه نمایند و به سایر اخبار یا اطلاعات که ممکن است با هدف سودجویی برخی افراد از آنان یا فریب این عزیزان و دسترسی به اطلاعات و حساب های بانکی آنان باشد، به هیچ عنوان توجه نکنند.
عدالت مشمولان واریز خصوصی تومان شماره میلیون سامانه بانکی میلیارد اقدام شرکتهای مرحله امروز قانون سرمایه تسویه حسینی مشمول توزیع تقسیمی ارائه آزادسازی واگذاری زمینه مصوبه پایان امسال آینده دریافت مانده همچنین لایحه قانونی اشاره ادامه اعلام افزود افراد اقساط بنابراین گذشته جمهور خصوصی‌سازی گرفته تائید میزان تقسیم امکان رددیون مشمولین تمامی سرمایه‌پذیر نمایندگان اطلاعیه ندارند شورای مربوط مجامع موضوع تصویب باشگاه تایید سهامداری اذعان صندوق تاکید اطلاع گزارش توانند انتقال شرکتها اجازه تصمیم فراهم اجرای کردیم اضافه دارند اساسی اسفند صورتحساب اخبار samanese دیگری استانی نمایند اطلاعات راستی اتمام اظهار کنونی عنوان سیاستهای تناسب مراحل می‌شوند تاکنون عملکرد آزمایی نشانی استقلال پرسپولیس پرداخت شرایط اقدامات داریم افزایش برداشت متوفیان ندارد مشولان دریافتی مشمولانی واریزی کرده‌اند خواهند گرفتیم گسترده شرکتی وزارت رسانی نداریم جدیدی صورتی اولین مطابق مسئول کاملا عذرخواهی تاخیر نکرده باقیمانده ساماندهی