برگزیده ها
موافقت کمیسیون تلفیق با عوارض ۲۲۰ هزارتومانی سفر به خارج از کشور

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ از موافقت این کمیسیون با پیشنهاد دولت برای تعیین عوارض ۲۲۰ هزارتومانی سفر به خارج از کشور، برای سفرهای غیرعتبات خبر داد.

مازندمجلس: علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها به تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه ۹۷، در تبصره ۴ لایحه تکالیف بانک های عامل از محل منابع دراختیار تعیین تکلیف شد.

یوسف نژادبا اشاره به جزئیات این موارد گفت: بانک های عامل می توانند از محل این منابع به سرمایه گذاران خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح های توسعه ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه های قدیمی تسهیلات ارزی ارائه کنند؛ همچنین امکان پرداخت این تسهیلات به طرح های توسعه ای سازمان های توسعه ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل ۵۱ درصد از سوی بخش خصوصی و تعاونی، پرداخت کند.

وی افزود: بر این اساس، به بانک های عامل اجازه داده شد تا از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیئت عامل صندوق توسعه ملی در این بانک ها سپرده گذاری شده، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به موارد مشخص اقدام کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: بانک های عامل می توانند از محل منابع در اختیار، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تعاونی و شهرداری ها برای طرح های توسعه ای حمل و نقل درون شهری و برون شهری اقدام کنند.

وی یادآور شد: همچنین با مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد تا سقف ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع در اختیار و نیز منابع سپرده گذاری شده توسط صندوق توسعه ملی، برای خرید تجهیزات و به روز رسانی آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی پرداخت کنند؛ همچنین شرکت های دولتی و وابسته به وزارتخانه ها و مراکز دانشگاهی و پارک های علمی و فناوری می توانند با تصویب هیئت امنا تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی برای طرح های دارای توجیه زیست محیطی منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ در ادامه، از ارائه مجوز این کمیسیون به دولت برای انتشار ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و اسلامی خبر داد و گفت: این اوراق برای طرح های سرمایه ای نیمه تمام و طرح های سرمایه ای دانشگاه ها و تملک دارایی استان ها هزینه می شود.

یوسف نژاد افزود: همچنین به شهرداری ها مجوز داده شد، تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با هدف اجرای طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری اقدام کنند؛ همچنین دولت مجاز شد اسناد خزانه اسلامی را با سررسید سه ساله برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و پرداخت بدهی سازمان بیمه سلامت تا میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان منتشر کند و در سقف ۵ هزار میلیارد تومان می تواند بدهی های قطعی خود را به اشخاص حقوقی، حقیقی و تعاونی تسویه کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، به وزارتخانه های نفت و صنعت و معدن اجازه داده شد تا در سقف ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک منتشر کنند.

یوسف نژاد اظهارداشت: با مصوبه کمیسیون تلفیق همچنین وزارت نفت مجاز شد، تا سقف ۳ میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی های پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل در طرح های بالادستی نفت و گاز اوراق مشارکت منتشر کند.

وی افزود: همچنین مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی شرب روستایی و عشایری و ۱۲۸۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درباره تصمیم نهایی این کمیسیون برای نرخ عوارض خروج از کشور در سفرهای غیر عتبات عالیات نیز گفت: کمیسیون در این رابطه پیشنهاد دولت را تصویب کرد و همان مبلغ ۲۲۰ هزار تومان را در نظر گرفت.

یوسف نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در این رابطه ملاحظه خاصی از جمله انتقادات رئیس جمهور در کار بوده یا خیر، تصریح کرد: هیچ ملاحظه خاصی در این کار نبوده و نمایندگان خودشان چنین تصمیمی گرفته اند، البته صحن مجلس اختیار دارد که این مبلغ را تغییر دهد.

کمیسیون میلیارد تومان تلفیق توسعه همچنین منابع اوراق تسهیلات سرمایه لایحه بودجه پرداخت منتشر سخنگوی اسلامی اختیار تعاونی اقدام تصویب افزود اجازه مشارکت کنند؛ توانند خصوصی هزینه موارد وزارتخانه دانشگاه ادامه عوارض روستایی دارایی ملاحظه رابطه شهرداری بالادستی اولویت میادین مشترک صندوق سپرده ارائه گذاران اعطای گذاری مصوبه