برگزیده ها

مازندمجلس: مشاوران ارشد ترامپ به او توصیه کرده‌اند تحریم‌ها علیه ایران را که بر اساس توافق بین ایران، آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی برداشته شد دوباره اعمال نکند.

مازندمجلس:
درخواست مشاوران ترامپ برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: تعدادی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ از او خواسته اند تا این هفته تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال نکند حرکتی که عملا به توافق هسته‌ای منعقد شده در سال 2015 پایان خواهد داد.
به گزارش نامه نیوز دو مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند مشاوران ارشد ترامپ به او توصیه کرده اند که تحریم‌ها علیه ایران را که بر اساس توافق بین ایران، آمریکا و سایر قدرتهای جهانی برداشته شد دوباره اعمال نکند.
این دو مقام افزودند اما ترامپ که پیشتر وعده داده است توافق هسته ای را لغو خواهد کرد به طور خصوصی بی میلی خود را برای عمل به توصیه مشاورانش ابراز داشته است.
کنگره آمریکا رئیس جمهور این کشور را ملزم کرده است تا در فواصل زمانی مشخصی اعلام کند که آیا ایران به این توافق پایبند بوده است یا خیر و سپس دستوری صادر کند که اجازه می دهد تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان معلق بماند. ضرب الاجل بعدی این الزام روز جمعه است.
مقامات ارشد آمریکایی می گویند ترامپ درصدد خواهد بود که روز پنجشنبه در نشستی با مقامات امنیت ملی آمریکا تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ کند.
ترامپ از اینکه دوباره مجبور به تعلیق تحریم‌ها شود ناراحت است و معتقد است که خلفش یعنی رئیس جمهور دموکرات باراک اوباما با موافقت با این توافق که از آن به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می شود معامله بدی را برای آمریکا رقم زده است.
ترامپ در ماه اکتبر اعلام کرد که تهران به توافق هسته ای پایبند نبوده است و هشدار داد که او احتمالا در نهایت به این توافق پایان خواهد داد. حتی با وجودی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید تهران عملا به این توافق پایبند بوده است ترامپ، ایران را متهم می کند که «به روح این توافق پایبند نبوده است.»
اعضای تندروی کنگره آمریکا در ارتباط با ایران نظیر سناتورهای جمهوریخواه مارک ربیو و تام کاتن اعمال مجدد تحریم‌ها، پایان دادن به توافق هسته ای و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را خواستار شده اند. اما دموکرات‌های لیبرال کنگره که از برجام حمایت می کنند تصویب قانونی را درخواست کرده اند که کار را برای ترامپ جهت خارج کردن آمریکا از برجام بدون رضایت کنگره دشوارتر می سازد.
ترامپ و مشاوران ارشدش مدتهاست که در تلاش برای تغییر قانون مربوط به تحریم‌های آمریکا در حال مذاکره با اعضای کنگره هستند تا او مجبور نباشد هر 90 روز با ضرب الاجل مربوط به اعلام اینکه آیا ایران به این توافق پایبند بوده است یا خیر روبرو شود.
توافق ترامپ آمریکا کنگره پایبند تحریم‌ها مشاوران اعمال تحریم‌های اعلام درخواست برجام پایان تعلیق دوباره تهران مجبور نبوده مربوط اعضای اینکه مقامات رویترز توصیه جمهور خبرگزاری گزارش الاجل