برگزیده ها
تعصب حزبی مانعی در راه استقلال فکر انسان است

مازندمجلس: نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پیدا شدن تعصب حزبی مانعی در راه استقلال فکر انسان است و این از معایب حزب محسوب می شود.

مازندمجلس:، علی مطهری نائب رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در پنجمین کنگره حزب همبستگی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار داشت: وجود حزب هم دارای مزایا و معایب است که مزایا آن بر معایب آن می چربد و بستگی به این دارد با معایب حزب مبارزه کنیم.

مطهری با تاکید بر اینکه هر حزب اتاق فکر برای کشور است، گفت: حزب می تواند برای حکومت کادر تشکیل دهد و از ورود افراد فرصت طلب در قدرت جلوگیری کند و به مردم آگاهی بخشی دهد.

وی با بیان اینکه حزب پرستی و از بین رفتن استقلال فکر اعضای حزب از معایب حزب است، تصریح کرد: پیدا شدن تعصب حزبی مانعی در راه استقلال فکر انسان است و این از معایب حزب محسوب می شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام خمینی و شهید مطهری مخالف تشکیل حزب توسط روحانیون بودند، تصریح کرد: این مخالفت برای این بود چون که حزب بخشی از جامعه را تشکیل می دهد.

مطهری با اشاره به سالگرد درگذشت ایت الله هاشمی اظهار داشت: اگر بخواهیم برای مرحوم هاشمی عنوانی ذکر کنیم باید کلمه مصلح اجتماعی ذکر کنیم.

"ما در این سال های آخر دیدیم که مرحوم هاشمی آنجایی که احساس می کرد جامعه راه انحرافی را می رود ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد و در نهایت پیروز شد و کاری کرد که جریان حاکم در سال 92 کنار رفت."

به اعتقاد مطهری برداشت درست از ولایت فقیه به معنی تعطیلی عقل نیست چرا که همه باید فکر کنند اما باید حکم ولایت فقیه معیار باشد.

وی اضافه کرد: وقتی خطایی احساس می شود باید حرف خود را بیان کرد و نیازی به تملق و چاپلوسی نیست و این ویژگی در مرحوم هاشمی بود.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه جاهای بوده که شهید مطهری وارد بحث شده و نظر امام را تغییر داده است، گفت: در زمان ورود امام از پاریس به ایران قرار شد، مادر رضایی ها از کشته شدگان مجاهدین خلق پیامی را قرائت کند و این به گوش شهید مطهری رسید که چنین چیزی نباید صورت بگیرد و با پاریس تماس گرفت و به حاج احمد آقا گفت که این به صلاح نیست اما امام گفتند ما پذیرفته آیم و نمی توان لغو کرد که مرحوم مطهری با عتاب به حاج احمد گفت مراقب باش بیت امام مثل بیت بروجردی نشود.

مطهری ادامه داد: البته در این ماجرا قطعا امام نیز موافق نبود اما حضور بنی صدر و قطب زاده در پاریس و القا ان نیز کم اثر نبود.

وی با بیان اینکه باید نگاهمان به اصل ولایت فقیه اصلاح کنیم، به ذکر خاطره دیگری از شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری درباره حکم لاهوتی نیز مداخله کردند و به امام گفتند اگر این حکم اجرا شود انقلاب به دست مجاهدین می افتد.

مطهری معایب اینکه هاشمی مرحوم پاریس ولایت تشکیل استقلال احساس مانعی مجاهدین ادامه گفتند انسان شورای اسلامی اظهار آگاهی تصریح جامعه مزایا