برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امورخارجه ایران پس از نشست با همتایان اروپایی خود، تاکید کرد اتحادیه اروپا آگاه است که ادامه پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل آمریکا است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز محمدجواد ظریف بامداد روز پنج‌شنبه به دعوت فدریکا موگرینی به منظور شرکت در نشست مشترک برجامی با حضور وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اتمام سفر به مسکو وارد بروکسل شد. وزیر خارجه کشورمان صبح روز پنج‌شنبه به وقت بروکسل در ابتدا با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد. وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار بر اهمیت اجرای برجام و عزم فرانسه در این زمینه تاکید کرد.
طرفین همچنین بر اهمیت ثبات و امنیت منطقه و پیشبرد راه‌های مسالمت آمیز حل بحران‌های منطقه‌ای از راه گفت‌وگو و رایزنی‌های سیاسی تاکید کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با تشکر از دعوتش به تهران، گفت که به زودی به تهران سفر خواهد کرد.
در ادامه این سفر، نشست مشترک محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با محوریت برجام در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد.
در این نشست بر اساس آنچه که وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است، طرفین در خصوص اقدامات لازم در شرایط کنونی به منظور تداوم اجرا و پای بندی همه طرف‌های برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف‌ها، به ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرائط کنونی تاکید کرد.
فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده کمیسیون برجام و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان در این جلسه به طور مشترک، بر تعهد اروپا و دولت‌های خود بر اجرای برجام به عنوان یک دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چند جانبه تاکید کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به طور جداگانه با وزرای امور خارجه کشورهای انگلستان، آلمان و موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و در خصوص مسایل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.‌
در نشست بروکسل سید عباس عراقچی رییس ستاد برجام، هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین تعدادی از معاونین وزرای خارجه شرکت‌کننده در این نشست حضور داشتند.
پس از پایان این نشست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و همچنین «زیگمار گابریل »وزیر امور خارجه آلمان در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری تاکید کرد: توافقنامه هسته‌ای اهمیت فوق العاده‌ای دارد و از اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. اروپا درباره لزوم اجرای توافقنامه هسته‌ای توافق نظر دارد. توافق هسته ای ایران در حال عمل کردن به هدف اصلی خود مبنی بر حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: توافق هسته‌ای ایران در حال عمل کردن به هدف اصلی خود مبنی بر حفظ نظارت بر برنامه هسته ای ایران است. اتحاد جامعه بین المللی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران ضروری است. توافقنامه هسته‌ای اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و از اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. اروپا درباره لزوم اجرای توافقنامه هسته‌ای توافق نظر دارد.
همچنین وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست خبری بروکسل با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است و آژانس نیز آن را تایید کرده است گفت: تاکنون کسی نتوانسته است جایگزینی برای برجام ارائه دهد.
بوریس جانسون گفت: این نشست بسیار مهم بود. ما اروپایی‌ها دور هم جمع شده‌ایم تا نظری مشترک را بیان کنیم. اول اینکه ارزش زیادی برای برجام قائلیم که توافق هسته ای با ایران است. ما معتقدیم که این دستاورد دیپلماتیک قابل توجهی بوده است.
وی ادامه داد: این توافقنامه راهی برای متوقف کردن مسیر ایران در دستیابی به تسلیحات اتمی بوده است و همانطور که همکارانم هم گفتند ایران به این توافقنامه پایبند بوده و این مسئله را آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است.
جانسون افزود: این مسئله برای ما بسیار بسیار مهم است. اما همچنین روشن است که برای ما اهمیت دارد حمایتی جهانی را از این توافقنامه ایجاد کنیم تا ایران بتواند نشان دهد، همانطور که همکارانم گفتند، کشور و همسایه‌ای خوب در منطقه است. به همین علت مشروع و درست است که ما به موازات و غیرمرتبط با برجام، باید روی کارهایی تمرکز کنیم که ایران می‌تواند برای کمک به حل بحران وحشتناک یمن انجام دهد و به پیشبرد فرایند صلح در سوریه و حل دیگر مسائل در منطقه کمک کند.
وی همچنین اظهار کرد: آنهایی که با برجام مخالفند باید راه حل بهتری ارائه کنند که ما تا کنون چنین راه حلی ندیده‌ایم. من همچنین فکر می‌کنم اگر بتوانیم این توافقنامه را حفظ کنیم، چیزی که خیلی امیدوارم می‌توانیم انجام دهیم.
جانسون ادامه داد: مردم ایران هم باید منافع اقتصادی حاصل از برجام را ببینند. به همین علت ما و دولت انگلیس به همراه یکدیگر و به همراه دوستان و شرکایمان در فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی، همچنان به تلاشهایمان ادامه می دهیم تا تداوم برجام را حفظ کنیم.
ژان لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری گفت: فرانسه با حساسیت خواستار اجرای اجرای برجام است و همه طرف‌ها باید به برجام و تعهدات خود پایبند بمانند.همچنین ضروری است که متحد آمریکایی ما نیز همین موضع را اتخاذ کند و به برجام پایبند بماند.
وی افزود: پاریس تعهد خود به برجام را اعلام می کند و از همه طرف‌ها نیز درخواست می کند تا به این توافق پایبند باشند.ما همچنین از آمریکا می‌خواهیم تا تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند.
لودریان همچنین در مورد برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد ، اما تاکید کرد این موضوع از برجام جدا است.
به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، وزیر امور خارجه آلمان نیز همچون وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان ضمن حمایت از برجام تاکید کرد: ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره مند شود.
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز در نشست خبری بروکسل، گفت: با توجه به اینکه کره شمالی به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بسیار ضروری است که توافق هسته ای ایران حفظ شود. باید به طور کامل به توافقنامه هسته‌ای با ایران احترام گذاشت و از آن حمایت کرد.
وی همچنین از آمریکا خواست تا برجام را از موضوعات دیگر جدا کند. گابریل همچنین بر لزوم بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان نیز پس از پایان این نشست در توئیتر خود به صورت اجمالی نتایج نشست بروکسل را تشریح کرد.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به نشست امروز خود با مقامات اروپایی در بروکسل نوشت: "اجماع قوی" امروز در بروکسل:۱) ایران به برجام پایبند است؛۲) مردم ایران کاملا حق دارند از تمامی مزایای برجام بهره مند شوند؛۳) هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیر قابل قبول است.‌
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه توییت خود تاکید کرد: سه کشور اروپایی(فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپایی بخوبی آگاه اند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است.
همچنین موگرینی در توئیتی نوشت: توافق ایران در حال جواب دادن است و یک مسئله کلیدی برای امنیت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. اروپا از این توافق حمایت می‌کند و انتظار دارد تمام کشورها آن را کاملا اجرا کنند.
ظریف همچنین در ادامه سفر خود به بلژیک با حضور در وزارت خارجه این کشور اروپایی با همتای بلژیکی خود دیدار کرد .
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه نیز به منظور دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرده بود.
ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف بر اهمیت پایبندی همه طرف‌ها به برجام تاکید و گفته بود ادامه روند اجرای برجام مستلزم پایبندی آمریکا به تعهداتش است.
این رایزنی ها و دیدارهای برجامی در حالی انجام می شود که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا قرار است روز جمعه در مهلت سه ماهه دیگر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را از نقطه نظر آمریکا اعلام کند. همچنین قرار است تعلیق همزمان برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران طبق برجام مجددا تمدید شود.
موضوع نگران‌کننده آن است که ترامپ مخالف برجام است و در اکتبر ۲۰۱۷ عدم پایبندی ایران به برجام را برخلاف گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد و کنگره آمریکا با این تصمیم ترامپ همراهی نکرد. اکنون برخی بر این نظرند که ممکن است ترامپ در اقدامی یک‌جانبه در چارچوب اختیاراتش تعلیق تحریم‌ها طبق برجام را تمدید نکند که این اقدام به منزله خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای محسوب خواهد شد.
کشورهای اروپایی و جامعه بین‌الملل نسبت به هرگونه خروج یکجانبه آمریکا از برجام هشدار داده و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.
برخی معتقدند این تلاش اروپایی‌ها بوده است که اجازه نداد در کنگره آمریکا طرحی علیه برجام به منظور بازگرداندن تحریم‌های گذشته به نتیجه برسد، با این حال اقدامات غیرقابل پیش‌بینی ترامپ موضوعی نگران‌کننده برای اعضای ۱+۵ و ایران و نیز سایر کشورهای جهان است.
برجام خارجه همچنین اروپا تاکید توافق اتحادیه اجرای فرانسه آمریکا هسته‌ای آلمان کشورمان توافقنامه بروکسل اروپایی اهمیت پایبندی ادامه کشورهای موگرینی انگلیس خارجی سیاست اعلام پایبند دیدار مشترک لودریان جانسون فدریکا ترامپ حمایت گابریل مسئول منظور بسیار گفت‌وگو طرف‌ها تداوم اقتصادی مسئله آژانس همراه برنامه منافع وزرای تمدید تعلیق ضروری برجامی تعهدات همتای منطقه بوریس زیگمار افزود اینکه همانطور اروپایی‌ها تسلیحات دیپلمات تحریم‌های نگران‌کننده کنگره محمدجواد ظریف کاملا امروز گفتند انرژی موضوع ارائه همکارانم اقدامات طرفین امنیت پیشبرد تهران زمینه اشاره گزارش محمدجواد پنج‌شنبه وزیران وزارت کنونی درباره نظارت جامعه المللی می‌کنیم پایان تبادل انگلستان دستاورد تایید