برگزیده ها

مازندمجلس: تحلیلگران اسرائیلی احتمال می‌دهند که در جنگ آتی این رژیم با حزب الله لبنان یا حماس روزانه 3000 موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شود.

مازندمجلس:
این تحلیلگران می‌گویند احتمال جنگ در شمال یا جنوب اراضی اشغالی در سال جاری خیلی قوی نیست اما خطر جنگ در نتیجه یک حادثه وجود دارد. گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی دانشگاه تل آویو نیز پیشتر نسبت به این احتمال هشدار داده بودند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز تهدید کرده بود که جنگ احتمالی اسرائیل تنها محدود به حزب الله نخواهد شد بلکه شامل سوریه و لبنان نیز خواهد بود.
آلون بن دیوید، تحلیلگر شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در مقاله هفتگی در روزنامه معاریو نوشت: اسرائیل از سال 2014 کاروان‌ها یا محموله‌های سلاحی که در لبنان هستند را هدف قرار نمی‌دهد.
این تحلیلگر می‌گوید: ارتش اسرائیل مشغول سؤالاتی درباره "روز بعد" یعنی بعد از داعش، بعد از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بعد از ثبات بشار اسد و بعد از خروج حزب الله از سوریه است. این سال بسیار حساس و خطرناک است. اسرائیل احتمالا به حفظ خطوط قرمز خود ادامه می‌دهد: عدم انتقال سلاح پیشرفته به لبنان، عدم ساخت موشک‌های پیشرفته در سوریه و لبنان و عدم استقرار نیروهای شیعی در مجاورت با جولان. این سیاست اسرائیل شامل دو پیام است. اول برای نظام اسد مبنی بر اینکه بهای فعالیت ایران در کشورش را می‌پردازد و دوم برای روسیه به این اعتبار که روس‌ها می‌دانند اسرائیل بر این خطوط قرمز پافشاری می‌کند.
یک تحلیلگر اسرائیلی دیگر می‌گوید: اسد هرگز جرأت شلیک موشک به تل‌آویو را نخواهد داشت اما احتمالا راکت‌هایی به سمت جولان شلیک کند.
این تحلیلگر معتقد است که روسیه عامل کنترل اوضاع و ممانعت از وخامت آن است و هرگونه درگیری با اسرائیل به نفعش نیست.
از سوی دیگر عاموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص به نقل از آیزنکوت نوشت که احتمال وخامت اوضاع تا حد وقوع جنگ وجود دارد.
وی می‌گوید: شعبه اطلاعات نظامی و آیزنکوت نگران دو سناریوی احتمالی هستند: اول واکنش یکی از دشمنان در قبال قدرت اسرائیل و دوم به دلیل وخامت اوضاع در فلسطین. پیش‌بینی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که هرچه اسرائیل حملاتش را در سوریه افزایش دهد احتمال درگیری با کشورها و نهادها و خطر واکنش بزرگ افزایش می‌یابد. به عقیده وی این مسئله کاملا شبیه چیزی است که در مرز با نوار غزه رخ می‌دهد.
الکس فیشمن، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز می‌گوید که احتمالا در جنگ آتی روزانه 3000 تا 4000 موشک از لبنان و غزه به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد.
وی می‌گوید: این مقدار موشک در جنگ دوم لبنان در سال 2006 در طول 33 روز و در طول 51 روز جنگ علیه غزه در سال 2014  شلیک شد. این موشک‌ها کشنده‌تر و دقیق‌تر از آنها هستند و تمامی مساحت اسرائیل را پوشش خواهند داد و به سمت اهداف مشخصی در خاک اسرائیل شلیک خواهند شد.
 فیشمن تأکید کرد: این یک سناریوی خیالی نیست بلکه تحلیل دقیقی است که در دستگاه امنیت صورت گرفته و یک سناریوی خطرناک و معقول است و آویگدور لیبرمن در سال 2017 چند ماه بعد از برعهده گرفتن پست وزارت جنگ آن را در مقابل دولت قرار داد.
لیبرمن دو هفته پیش در نشستی گفته بود که 30 درصد شهروندان حمایتی نخواهند داشت و پناهگاهی برای آن‌ها وجود ندارد این‌ها بیشتر جزو ساکنان شمال اسرائیل هستند. پیش‌بینی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که 80 الی 85 درصد موشک‌های حزب الله به عمق 40 کیلومتری می‌رسند و قادر به رسیدن به مرز بین طبریه و حیفا هستند.
اسرائیل تحلیلگر لبنان می‌گوید احتمال سوریه می‌دهد روزنامه آیزنکوت سناریوی اوضاع احتمالا وخامت نظامی درگیری لیبرمن خواهند افزایش پیش‌بینی‌های واکنش روسیه خطرناک احتمالی صهیونیستی امنیت روزانه نخواهد فلسطین موشک‌های پیشرفته اسرائیلی جولان