برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش، به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش پیام مشترکی صادر کردند.

مازندمجلس: وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش، به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش پیام مشترکی صادر کردند.
متن پیام مشترک عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و  سید محمد بطحایی، وزیرآموزش و پرورش به شرح زیر است:و امرهم شوری بینهم (شوری/ 38)
آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، کانون انتشار دانایی و مقدمه‌ی توانایی است. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند ضمن تربیت افراد آگاه و پرورش نیروی کار ماهر، تسهیل‌گر توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مقدمه وحدت سیاسی و ملی باشد که در نهایت به ارتقای مدیریت مؤثر سیاست داخلی می‌انجامد.
بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد و پیشرفت همه‌جانبه، مرهون توسعه سرمایه انسانی است؛ از این رو اهتمام به آموزش و پرورش را می‌توان وظیفه کل جامعه و آحاد مردم دانست.
نظام اجتماعی و حیات سیاسی جوامع به تعاون و مشارکت اعضای آن بستگی دارد و هیچ جامعه‌ای بدون بسط مشارکت همه نهادها، قادر به پیشبرد برنامه‌های توسعه نخواهد بود. آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی اجتماعی بیش از سایر نهادها نیازمند مشارکت و همکاری همۀ اجزای نظام است. در این میان دانش‌آموز، معلم و اولیاء به‌عنوان ارکان اصلی مشارکت در آموزش و پرورش تلقی می‌شود و بیش از پیش نیازمند ایجاد زمینه‌های لازم برای نقش‌آفرینی در امر مشارکت است.
هفته گرامیداشت شوراهای آموزش و پرورش فرصتی مغتنم است تا بار دیگر همکاران ارجمند را به تشریک مساعی هرچه بیشتر به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برای تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش، بهره‌گیری از کلیه منابع و امکانات در مسیر توسعه، افزایش کیفیت دستگاه تعلیم و تربیت، تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی، دعوت نماییم.
بی‌شک آثار و ثمرات تشکیل این قانون مترقی را می‌توان در تصمیمات ارزنده و پرثمر شوراهای آموزش و پرورش با هدف جلب و جذب مشارکت همگانی و گره‌گشایی از تنگناهای نظام تعلیم و تربیت دانست.
در آستانه گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش ، ضمن ارج‌ نهادن به زحمات و پیگیری‌های مجدانه اعضای محترم شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق، بر ضرورت پیگیری برای تحقق موارد ذیل تأکید می‌گردد:
1- با توجه به اهمیت نقش شوراهای آموزش و پرورش در ارتقای سطح کیفی و کمی تعلیم و تربیت، مطابق با بخشنامه شماره 199947 مورخ 18 آذرماه 92 وزارت آموزش و پرورش، دستور کار جلسات شوراها توسط کارگروه‌های تخصصی بر اساس مسائل مهم آموزش و پرورش با دقت ویژه تهیه شود و در اختیار شورا قرار گیرد.
2- در تهیه و تنظیم دستور جلسات شوراهای آموزش و پرورش در سطح استان/شهرستان/منطقه نسبت به اهمیت یادگیری همراه با مهارت‌آموزی در تحقق «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» توجه ویژه شود.
3- با عنایت به اینکه یکی از راهبردهای جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث عدالت تربیتی (آموزش و پرورش) است و اهتمام به گسترش آن قطعاً به پایداری، پیشرفت و توسعه جامعه کمک خواهد کرد، هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی جهت ارتقای آموزش و پرورش مناطق مرزی و مناطق آزاد تجاری-صنعتی در استان‌هایی که دارای این مناطق اند به‌عنوان دستورکار جلسات شوراهای آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد.
4- با توجه به اهمیت مبحث منابع مالی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که موجب تسهیل و تسریع در اجرای روند امور می‌شود و همچنین با عنایت به نامه شماره 40620 مورخ 17 آبان ماه 95، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کارگروهی توسط شورای استان تعیین و در کوتاه‌ترین زمان، آیین‌نامه اجرایی بند 3 ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش تدوین و عملیاتی شود.
5- ضمن توجه به تعداد جلسات شورا (12 جلسه دریک سال)، کیفیت مصوبات از جنبه قابلیت اجرا و پیگیری که باعث رفع مسائل و مشکلات آموزش و پرورش مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شود، مدنظر قرار گیرد.
6- با توجه به اهمیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت و بهره‌گیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش، توجه ویژه دولتمردان و مسئولین آموزش و پرورش به توسعه آن‌ها مطابق با قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مورد انتظار و تأکید است.
7- با توجه به لزوم آگاه‌سازی و ترویج مفاد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، به نحوی برنامه‌ریزی و عمل شود تا با مدد اصحاب محترم رسانه و دغدغه‌مندان نظام تعلیم و تربیت، همه مدیران و مسئولان دولتی با ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش آشنا شوند و در تعاملی سازنده زمینه اجرایی شدن آن را بیش از پیش فراهم نمایند.
پرورش آموزش شوراهای قانون مشارکت تشکیل تربیت توسعه تعلیم مناطق جلسات اهمیت ارتقای اجتماعی به‌عنوان اجرایی آموزشی پرورشی پیگیری محترم تأکید شهرستان‌ها استان‌ها همگانی مسائل مدنظر مدارس مراکز غیردولتی برنامه‌ریزی عنایت شماره دستور استان مطابق ظرفیت‌های سیاسی بستگی پیشرفت اهتمام تصویب سالروز رحمانی بطحایی مناسبت می‌توان جامعه مشترک بهره‌گیری منابع کیفیت گرامیداشت نیازمند دانست اعضای نهادها تسهیل