برگزیده ها
دولت، موظف شد تا پایان خرداد، لایحه برنامه پنج ساله را تقدیم کند

مازندمجلس: مجلس، دولت را موظف کرد که حداکثر تا پایان خرداد سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند.

مازندمجلس:، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه، 24 دی پارلمان و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده 29 را که ماده 184 قانون فعلی را اصلاح می کند، بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس این مصوبه در بند أ ماده مذکور، دولت، موظف است حداکثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند. این لایحه به صورت یک شوری و به شرح زیر رسیدگی می شود.

همچنین با نظر وکلای ملت، کمیسیون تلفیق موظف شد پس از پایان مهلت مذکور در بند( ب) به گزارش های کمیسیون های تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف سه هفته رسیدگی و گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه کند و  مسکوت ماندن آن پذیرفته نیست.

بر این اساس اصلاحی که در بند ج صورت گرفت،2 چنانچه گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می شود تا حداکثر ظرف مدت یک ماه لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می شود تا ظرف مدت 15 روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

در ادامه، بند د ماده 184 آیین‌نامه داخلی مجلس نیز به شرح ذیل اصلاح شد:

در صحن جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق ،ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می گیرد. در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر 15 دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می کنند. پس از آن دولت و کمیسیون هرکدام حداکثر 45 دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. سپس راجع به کلیات برنامه رأی گیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی‌شود.

کلیات لایحه برنامه کمیسیون گزارش حداکثر اصلاح تصویب قانون تلفیق پایان تقدیم بررسی ارائه مخالف دقیقه موافق پذیرفته داخلی شورای نمایندگان اسلامی مذکور توسعه رسیدگی