برگزیده ها

مازندمجلس: در شرایطی که منازعه مشرف و خانواده بی نظیر بوتو بر سر حادثه ترور نخست وزیر فقید پاکستان ادامه دارد، انتشار کتاب اخیر تا حدودی می تواند به این مناقشه پایان دهد. البته امکان دارد طی روزهای آتی، اعضای طالبان پاکستان این ادعا را رد کرده یا مطالب کتاب منتشر شده از سوی "ابو منصور آسیم" را تحریف شده جلوه دهند.

مازندمجلس: سعید سبحانی : با گذشت ده سال از ترور نخست وزیر فقید پاکستان ، همچنان معمای این قتل به قوت خود باقی مانده است. بی نظیر بوتو حدود 10 سال قبل در ایالت راولپندی پاکستان ترور شد و درگذشت. متعاقب این حادثه، دولت پاکستان القاعده و طالبان را نسبت به ترور نخست وزیر پیشین پاکستان متهم کرد. با این حال طالبان و القاعده قویا این موضوع را رد کرده و آن را با خود بی ارتباط دانستند. همچنین طی ده سال اخیر هیچ گروه،فرد و تشکیلاتی رسما مسئولیت ترور بوتو را بر عهده نگرفته است. با این حال اخیر یکی از رهبران طالبان پاکستان به نام "ابومنصور آسیم مفتی نورولی" در کتابی اردوزبان به «انقلاب محسود وزیرستان جنوبی» مسئولیت این اتفاق را به عهده گرفته است. هنوز منابع رسمی طالبان در خصوص ادعای ابو منصور آسیم موضعی اتخاذ نکرده اند اما به نظر می رسد این اعتراف بزرگ، می تواند به معمای ترور بوتو پایان دهد. این کتاب  در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ در ولایت پکتیکای افغانستان منتشر شده و حاوی 588 صفحه بوده است. 

این کتاب در حالی منتشر شده است که "بلال بوتو" فرزند بی نظیر بوتو در مراسم دهمین سالگرد مادرش، پویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان را نسبت به تروروی متهم کرده است. مشرف بارها این موضوع را رد کرده است. البته رئیس جمهور تبعیدی پاکستان اذعان کرده است که امکان دخالت برخی عناصر سرکش نظامی در این حادثه وجود داشته است. در هر حال، منازعه میان فرزند بی نظیر بوتو و پدرش آصف علی زرداری با پرویز مشرف طی ده سال اخیر و در خصوص ترور بی نظیر بوتو به قوت خود باقی بوده است. 
طی ماههای گذشته، مشرف نیز در اقدامی متقابل، حزب مردم و رهبران آن را نسبت به ترور بی نظیر بوتو متهم کرد. در این خصوص رئیس جمهور اسبق پاکستان انگشت اتهامش را به سوی "آصف علی زرداری" نشانه گرفت. اخیرا نیز مشرف بار دیگر ادعای خود را در این خصوص تکرار کرده است. مروری بر اظهارات مشرف نشان می دهد که وی به شدت نسبت به اتهامات وارده به خود در خصوص ترور بوتو عصبانی است. مشرف در خصوص نقش آصف علی زرداری در ترور همسرش بی نظیر بوتو مدعی شده است :
" نواز شریف و بلال بوتو دست‌به‌دست هم می‌خواهند به ارتش پاکستان فشار وارد کنند و از این رو بازهم داستان ترور بی‌نظیر بوتو را مطرح می‌کنند. چه کسی شاهد ماجای ترور  بوتو  را به قتل رساند؟ تمام این‌ها نشان می‌دهد که زرداری در این ترور دست داشته‌است. حزب مردم بدون اینکه دلیلی ارائه کند صرفاً دیگران را متهم می‌کند ولی اگر بخواهیم به صورت واقعی دادگاهی تشکیل دهیم در پرونده قتل بی‌نظیر بوتو خود آنها بیش از دیگران متهم خواهند شد.دولت من به‌صورت کامل موارد امنیتی را در خصوص بی‌نظیر بوتو رعایت کرده بود ولی این اعضای حزب مردم بودند که پس از ترور او متواری شدند."
در شرایطی که منازعه مشرف و خانواده بی نظیر بوتو بر سر حادثه ترور نخست وزیر فقید پاکستان ادامه دارد، انتشار کتاب اخیر تا حدودی می تواند به این مناقشه پایان دهد. البته امکان دارد طی روزهای آتی، اعضای طالبان پاکستان این ادعا را رد کرده یا مطالب کتاب منتشر شده از سوی "ابو منصور آسیم" را تحریف شده جلوه دهند. در هر حال این نخستین بار طی ده سال اخیر می باشد که یکی ازمقامات طالبان پاکستان رسما و به صورت مکتوب نسبت  به ترور بی نظیر بوتو اعتراف کرده است. آیا این اعتراف می تواند به مناقشه ده سال اخیر میان مشرف و زرداری پایان دهد؟ اگرچه منازعه این دو سیاستمدار سابق پاکستانی با یکدیگر هیچ گاه پایان نخواهد یافت، اما مختومه شدن پرونده ترور بی نظیر بوتو می تواند از شدت و دامنه این منازعه تا حدود زیادی بکاهد. نکته دیگر اینکه مقامات پاکستانی نیز هنوز موضعی رسمی در خصوص انتشار کتاب "ابو منصور آسیم" نگرفته اند. این موضوع نشان می دهد که دستگاه امنیتی و سیاسی پاکستان هنوز در حال بررسی موضوع  مطرح شده و چگونگی طرح آن از سوی رهبران طالبان پاکستان می باشد. در هر حال،در آینده ای نزدیک شاهد موضع گیری رسمی دولت پاکستان و دستگاه امنیتی این کشور در خصوص ترور بی نظیر بوتو خواهیم بود. معمایی که اکثر مردم پاکستان پس از ده سال خواستار حل و فصل آن هستند. همچنین در جریان ترور بوتو، صدها نفر دیگر نیز کشته و زخمی شدند که بازماندگان  آنها در صدد یافتن عوامل واقعی کشتار این افراد هستند. انتشار کتاب اخیر، بار دیگر خشم شهروندان پاکستانی را از طالبان افزایش خواهد داد. موضوعی که باید در انتظار آثار و تبعات آن طی ماهها و بلکه هفته های آینده ماند. آنچه در این میان بلاتکلیف خواهد ماند، ادعاهایی است که طی سالهای گذشته از سوی مشرف و زرداری علیه یکدیگر مطرح شده است.
پاکستان طالبان زرداری پایان تواند منازعه انتشار بی‌نظیر منصور منتشر پاکستانی امنیتی رهبران جمهور اعتراف حادثه موضوع فرزند معمای ادامه واقعی دیگران پرونده اعضای دستگاه آینده یکدیگر جنجالی مناقشه اینکه مادرش موضعی همچنین ادعای مسئولیت بررسی القاعده نگرفته امکان البته گذشته