برگزیده ها
از بامداد تا شامگاه با بزرگترین رویداد نمایشی کشور همراه شوید

مازندمجلس: سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور 197 گروه نمایشی از تهران، شهرستان‌ها و کشورهای مختلف از امروز 28 دی‌ماه کار خود را در تهران آغاز می‌کند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، سی و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فعالیت خود را از 28 دی ماه با شعار "جشن گفت‌وگوی تئاتر ایران" به دبیری فرهاد مهندس‌پور آغاز خواهد کرد. این جشنواره در سه بخش گروه الف (تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی)، گروه ب (تماشاخانه‌های خصوصی، + فجر) و گروه خارج از صحنه برگزار می‌شود.

گروه الف (تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی)

در این دوره از جشنواره تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی شامل تالار وحدت، 5 تالار نمایشی مجموعه تئاترشهر (تالار اصلی، چارسو، سایه، قشقایی و پلاتو اجرا)، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تئاتر مولوی، 2 تالار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان، تالار حافظ، فردوسی، کارگاه دکور تالار وحدت و تماشاخانه سرو مجموعا میزبان حضور 99 گروه نمایشی هستند. در این میان کشورهای مختلف با 13 نمایش، تهران با 50 اثر و شهرستان‌ها با 36 نمایش با تنوع در گونه‌های تئاتری از جمله، تئاتر معیار، آیینی، بدن، موزیکال، ترکیبی و مستند در این رویداد حضور خواهند داشت.

تئاترشهر با 36 اثر نمایشی (20 اثر از تهران، 8 اثر خارجی و 8 نمایش از شهرستان)، ایرانشهر با 17 نمایش (13 نمایش از تهران، 2 نمایش خارجی و 2 اثر از شهرستان)، خانه هنرمندان (4 اثر از تهران و 5 نمایش از شهرستان)، تالار حافظ (1 اثر از تهران، 1 اثر خارجی و 7 اثر شهرستان‌ها) و تئاتر مولوی (6 اثر از تهران و 3 اثر شهرستان) هر کدام با مجموع 9 اثر، تماشاخانه سنگلج با 7 نمایش (3 اثر از تهران و 4 نمایش از شهرستان)، تالار وحدت با 3 اثر (2 نمایش خارجی و 1 اثر از تهران) و تالار فردوسی، کارگاه تالار وحدت و تماشاخانه سرو هر کدام با یک نمایش از تهران میزبان جشنواره خواهند بود.

فرانسه، آلمان، برزیل، عراق، ترکیه، آذربایجان، سوئیس، بلژیک و یونان کشورهایی هستند که در تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی اجرا خواهند داشت و فرانسه با 4 اثر بیشترین تعداد آثار شرکت‌کننده خارجی این جشنواره را به خود اختصاص داده است.

گرگان، کرج، شهرکرد، بابلسر، مشهد، آبادان، اراک، بیجار، دزفول، رشت، سنندج، کرمان، آبادان، آمل، تویسرکان، رشت، جزیره هرمز، تبریز، کرمانشاه، شمیرانات، بیله‌سوار، زاهدان، اهواز، رفسنجان، یزد، کازرون، گچساران و بندرعباس شهرستان‌های حاضر در مجموعه این تماشاخانه‌ها هستند که مشهد با 5 اثر نمایشی بیشترین تعداد آثار شرکت‌کننده را دارد.

در مجموع این تماشاخانه‌ها میزبان 17 اثر نمایشی در بخش مسابقه بین‌الملل و 14 نمایش نیز در بخش مسابقه تئاتر ایران- الف خواهند بود. همچنین 21 نمایش نیز در بخش مسابقه تئاتر ایران- ب روی صحنه خواهند رفت.

نمایش "دایره گچی قفقازی" به کارگردانی محمودرضا رحیمی و "مفیستو" کار مسعود دلخواه در نخستین روز این جشنواره یعنی 28 دی ماه ساعت 16 آغازگر این رویداد مهم تئاتری در این تماشاخانه‌ها خواهند بود.

گروه ب (تالارهای خصوصی،+ فجر)

تالارهای خصوصی نیز در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از برگزاری این رویداد جا نمانده و 56 اثر نمایشی نیز میهمان این تالارها خواهند بود.

تماشاخانه ارغنون با 12 گروه نمایشی میزبان بیشترین آثار در این دوره از جشنواره است. 11 نمایش از تهران و 1 نمایش از یاسوج در این تماشاخانه به صحنه خواهد رفت. همچنین تئاتر آفتاب با 10 اثر نمایشی (6 اثر از تهران، 2 نمایش تولید مشترک و 2 اثر شهرستانی) در این دوره از جشنواره حضور دارد. تماشاخانه سعادت با 8 اثر از تهران، تئاتر باران با 6 نمایش از تهران، تماشاخانه شانو با 5 اثر از تهران، تماشاخانه سه نقطه با 4 اثر از تهران، خانه نمایش دا و تماشاخانه فانوس هر کدام با 3 نمایش از تهران و تماشاخانه مشایخی با دو نمایش (1 اثر از تهران و 1 نمایش خارجی) در این دوره از جشنواره حاضر خواهند شد.

در تالارهای خصوصی تهران از میان 56 گروه شرکت‌کننده، 50 اثر از تهران، 3 نمایش از شهرستان، 1 نمایش از کشور هلند و 2 نمایش به صورت تولید مشترک اجرا خواهند شد.

نمایش "این یک پیپ نیست" تنها اثر از گروه ب است که در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره به روی صحنه خواهد رفت.

گروه خارج از صحنه

بخش خارج از صحنه یا آف استیج جشنواره میزبان 42 گروه نمایشی خواهد بود که از این میان 20 گروه شهرستانی، 16 گروه تهرانی و 6 گروه خارجی در محوطه تئاتر شهر ساعت‌ 16:30، 17:45، 18:30 و 19، محوطه خانه هنرمندان ایران ساعت 16 و 16:30، باغ کتاب ساعت 10 و 11، ایوان انتظار واقع در مترو میدان ولیعصر (عج) ساعت 12:30، عمارت روبرو ساعت 16 و 20:30، باغ موزه قصر ساعت 21، گالری ایرانشهر ساعت 16 و 18، پلتفرم داربست ساعت 16، محوطه دانشگاه تربیت مدرس ساعت 17، پلتفرم دیگر ساعت 15 و 17، بنیان شارک از ساعت 21 و خانه‌ای قدیمی در مرکز شهر ساعت 15 و 17 اجرا خواهند داشت، همچنین در این بخش سه اجرا چرخشی حضور خواهند داشت که "ریموت- تهران" کاری از کمپانی ریمینی پروتکل از آلمان از 30 دی ماه تا 8 بهمن ماه ساعت 10 و 14 از پارک شفق به مقصد چهارراه ولیعصر حرکت خواهد کرد. "مرغان این‌روز" کار هادی کمالی‌ مقدم از 4 تا 6 بهمن ساعت 15 در محوطه تالار وحدت اجرا می‌شود و همچنین "طلوع آفتاب 7:15 دقیقه" کار سعید بهنام 2 تا 4 بهمن ماه ساعت 5:30 دقیقه بامداد از میدان آزادی تا سولقان با اتوبوس حرکت خواهد کرد.

بوشهر، مریوان، سنندج، آبادان، لاهیجان، یزد، رشت، محلات، کرج، رودسر، ایلام، بروجرد و مشهد شهرهای شرکت‌کننده در این بخش از جشنواره هستند که مریوان و یزد هر کدام با 3 اثر نمایشی بیشترین آثار را دارند. فرانسه، گرجستان، آلمان، ایتالیا و هلند پنج کشور حاضر در بخش آف استیج خواهند بود. این بخش از جشنواره شامل دو بخش مسابقه خارج از صحنه (تئاتر خیابانی) و مسابقه خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف) است.

در بخش خیابانی نمایش "منزل به منزل" نوشته و کار رامونا پونارو و گِل شیلات از کشور فرانسه در نخستین روز جشنواره ساعت 10 آغازگر این رویداد تئاتری خواهد شد.

هنرآنلاین



نمایش تهران جشنواره تئاتر تالار خواهند نمایشی تماشاخانه دولتی خارجی مسابقه شهرستان تماشاخانه‌های رویداد میزبان خصوصی بیشترین محوطه همچنین فرانسه شرکت‌کننده آلمان آبادان تماشاخانه‌ها تالارهای ایرانشهر بین‌المللی هنرمندان تئاتری شهرستانی استیج مشترک تولید آفتاب مجموعه میدان دقیقه مریوان پلتفرم ولیعصر فردوسی خیابانی نخستین تعداد تئاترشهر مولوی ششمین مجموع سنندج شهرستان‌ها بامداد سنگلج بین‌الملل کارگاه آغازگر