برگزیده ها

مازندمجلس: فاطمه ذوالقدر در واکنش به آمارهای ارائه شده از سوی معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در مورد سهم 67 درصدی زنان از شغل‌های ایجاد شده، گفت: « وقتی در سطح جهانی میزان حمایت ایران از کسب‌وکار نوپا توسط زنان در سطح بسیار ضعیف قرار داشته و از طرفی با انبوه زنان بیکار فارغ‌التحصیل مواجه هستیم، چگونه انتظار داریم که زنان ما سهم 67 درصدی از میزان 750 هزار شغل جدید را داشته باشند؟»

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز چند روز پیش معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست نمایندگان زن اتحادیه مجالس اسلامی اعلام کرد که از ۷۵۰ هزار شغلی که سال گذشته ایجاد شده ۶۷درصد آن به زنان رسیده است. صحت این آمار از سوی بسیاری از فعالان حوزه زنان زیر سؤال رفت. فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس هم نظر چندان مثبتی نسبت به آمار ارائه شده از سوی ابتکار ندارد می‌گوید: «یکی از نهادهای اعلام آمار اشتغال و کارآفرینی موسسه جهانی GEDI است که اکوسیستم کارآفرینانه را به تصویر می‌کشد. این موسسه در گزارشی به صورت مجزا سطح حمایت از کارآفرینی زنان از لحظه شکل‌گیری تا رشد کسب‌وکار در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. این شاخص برای کشور ما خیلی ضعیف شناسایی شده است.»
او ادامه می‌دهد: «وقتی در سطح جهانی میزان حمایت ایران از کسب‌وکار نوپا توسط زنان  در سطح بسیار ضعیف قرار داشته و از طرفی با انبوه زنان بیکار فارغ‌التحصیل مواجه هستیم، چگونه انتظار داریم که زنان ما سهم 67 درصدی از میزان 750 هزار شغل جدید را داشته باشند؟ از طرفی مدتی پیش هم آمار دیگری توسط معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجماعی در مورد اشتغال ایجاد شده در سال گذشته اعلام شده بود که با این آمار جدید تفاوت‌هایی دارد. »
ذوالقدر می‌گوید: «تا زمانی که این تناقض‌های آماری و اطلاعاتی وجود داشته باشد، اجازه تأمل و تفکر و چاره‌اندیشی برای خروج از رکود حاکم بر بازار اشتغال به وجود نمی‌آید».
او ادامه می‌دهد: «با وجود اینکه دولت برای یک کاسه کردن آمارها تلاش می‌کند اما هنوز کشور ما به عملکردی مناسب در تخمین و ارزیابی آمار به خصوص در شاخص‌های انسانی نرسیده است. دلیل آن هم به نبود نهاد متولی مشخص، موازی کاری و عدم شفافیت بازمی‌گردد.»
او ادامه می‌دهد: «در این میان آنچه اهمیت دارد این است که مردم ادعای اعداد و ارقام مطرح شده را در جامعه و زندگی خود درک کنند و از آن برخوردار شوند. در مثل‌ها داریم هر کس با قدم خویش مسافت را می‌سنجد. ارقام اعلام شده همین حکایت را دارد مثل نرخ تورم که دو رقمی یا تک رقمی بودن آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. از طرفی ما برای انجام هر کار میدانی، هرگونه سیاستگذاری،  برنامه‌ریزی، تعیین بودجه یا حتی اعلام نظر درباره موضوعات نیازمند آماری هستیم که راستی آزمایی لازم روی آن صورت پذیرفته باشد».
ذوالقدر تاکید می‌کند که حتی اگر آمارهای اعلام شده از سوی معاونت زنان و خانواده درست باشند باز هم اقدامات دولت در این زمینه کافی به نظر نمی‌رسد، او می‌گوید:  «اگر 750 هزار شغل جدید ایجاد شده باشد و 67 درصد آن هم سهم زنان شده باشد، بازهم باید گفت که این مقدار نیاز جامعه را تأمین نکرده است. با توجه به نیازی که رو به افزایش است، ایجاد این میزان فرصت شغلی هم جوابگو نبوده و باید تدبیری اندیشید». 
او ادامه می‌دهد: «هرچه اشتغال‌زایی بالا رود سهم تولید ملی هم افزایش پیدا می‌کند. در کنار اینکه شاخص‌های اقتصادی که به طور مستقیم متأثر از اشتغال است رشد می‌کند، امید به زندگی و داشتن روحیه و انگیزه فردی و اجتماعی هم به مراتب بالا می‌رود. در نهایت یکی از بنیان‌های اصلی نظام ارزشی اسلامی که تشکیل خانواده است در سایه‌سار اشتغال و تأمین مالی محقق می‌شود».
ذوالقدر بر لزوم هدفمندی ورود زنان به بازار کار تاکید می‌کند و می‌گوید: «به اعتقاد من، جدایی و فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل و سبک زندگی ایرانی در بسیاری بخش‌ها به مردم و کشور ما لطماتی را وارده کرده است. لطماتی که می‌توان با بازگشتی دوباره به خود آنها را جبران کرد. در گذشته نه چندان دور، زنان روستایی ما هنرهای اصیل ایرانی را در بخش صنایع دستی داشتند که نه تنها هویت قومی و ملی ایرانی را به تصویر می‌کشید بلکه سهم قابل توجهی نیز در اقتصاد خانوار داشت. اما افزایش روند رو به رشد مهاجرت از روستاها به شهرها، تغییر در سبک زندگی، نگاه مصرفی و استقبال از فرهنگ وارداتی در تمامی عرصه‌ها باعث شد که هنر دست زنان این سرزمین به فراموشی سپرده شود. اقتصاددانان بخش گردشگری و صنایع‌دستی نیز بر آن صحه گذارده‌اند که احیاء و پرورش هنرهای بومی، سنتی و قومی می‌تواند نه تنها سهم قابل‌توجهی در اقتصاد خانوار بلکه در اقتصاد کشور داشته باشد». 
او ادامه می‌دهد: «من بر این باورم که در کنار ایجاد مشاغل جدید، ضروری است شغل‌هایی که در گذشته برای زنان وجود داشته و با روحیه و هنر و سلیقه زنانه ایرانی عجین بوده است را دوباره احیاء کنیم. در این حوزه با هزینه کمتر، میزان اشتغال بالاتری را می‌توان تصور کرد و به دنبال آن محصولات حاصل از این اشتغال‌زایی را به سمت بازارهای صادراتی هدایت کنیم. همانطور که فرش ایرانی به دنیا شناسانده شد. این امر می‌تواند سهم قابل توجهی در ارزآوری  همراه داشته باشد».
ذوالقدر در پایان می‌گوید: «البته ناگفته نماند که زنان کارآفرین ما در این خصوص اقدامات مثبت و شایسته تقدیری نیز داشته‌اند. در نشستی که اخیراً با تعدادی شرکت‌های تعاونی زنان کشور داشتم ملاحظه شد که زنان کارآفرین و فعال و هنردوست کشور عملکرد مناسب و سهم اشتغال‌زایی قابل‌توجهی با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته داشته‌اند. البته ما برای تعالی و رشد جامعه و حضور در سطح جهانی به حمایت بیشتر نیاز داریم».منبع : اعتماد آنلاین
اشتغال می‌دهد اعلام ذوالقدر ادامه می‌کند ایجاد می‌گوید ایرانی گذشته میزان زندگی حمایت جهانی اقتصاد اشتغال‌زایی افزایش جامعه داریم خانواده آمارهای کارآفرینی شاخص‌های لطماتی می‌توان دوباره فرهنگ نیازمند روحیه هنرهای توجهی البته کارآفرین داشته‌اند قابل‌توجهی می‌تواند فراکسیون خانوار احیاء تأمین تاکید معاون چاره‌اندیشی هستیم کسب‌وکار تصویر چندان اسلامی موسسه نایب‌رئیس آماری ارقام بسیار بسیاری مناسب اجازه بازار اینکه اقدامات