برگزیده ها

مازندمجلس: با تداوم مرحله اول عملیات شاخه زیتون ترکیه، تانک‌های این کشور وارد خاک سوریه شده و جنگنده‌ها نیز مواضع کُردها در عفرین را بمباران کردند.

مازندمجلس: عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با نام «شاخه زیتون» علیه مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شهر عفرین، از روز جمعه به صورت غیر رسمی آغاز شد و اکنون در مرحله اول قرار دارد.
به گزارش نامه نیوز آخرین گزارشات میدانی از عملیات عفرین حاکی از آن است که تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی استان کیلیس، برای شرکت در مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون وارد سوریه شدند.
منابع محلی همچنین از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در مرز ترکیه و محل ورود تانک‌ها به سوریه خبر می‌دهند.
به نوشته رسانه‌های ترکیه، همچنین 72 فروند جنگنده نیروی هوایی این کشور از شامگاه شنبه پیش مواضع شبه‌نظامیان کُرد در عفرین را به شدت بمباران کردند.
ستادکل ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از 113 هدف تعیین شده برای جنگنده‌های ترکیه، 108 هدف نابود شدند و تمام کسانی که در این حملات کشته شدند، همگی تروریست بودند.
صلیب سرخ ترکیه نیز در شهر اعزاز، بیمارستان صحرایی ایجاد کرده است.
با آغاز عملیات جنگنده‌های ترکیه، فرودگاه «مناغ» در نزدیکی شهر اعزاز، که پیشتر توسط آمریکایی‌ها برای ارسال سلاح به نیروهای کُرد مورد استفاده بود، نیز هدف حملات هوایی قرار گرفت.
ارتش ترکیه مدعی است جاده بین عفرین-حلب درپی توافق ی.پ.گ و دولت سوریه، بسته شده است.
«حلوسی آکار» رئیس ستادکل ارتش ترکیه تایید کرد که در جریان مرحله آغازین عملیات شاخه زیتون، چندین نظامی ترک مجروح شده‌اند.
وی همچنین تاکید کرد در جریان عملیات شاخه زیتون فقط شبه‌نظامیان کُرد، پایگاه‌ها، انبار مهمات، تجهیزات و ادوات نظامی آنها هدف قرار خواهند گرفت.
این در حالی است که سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کُردی (ی.پ.گ) می‌گوید در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه علیه عفرین، 10 غیرنظامی کشته و 13 نفر دیگر زخمی شدند.
روزنامه «ینی شفق» نیز گزارش داد که یگان‌های مهندسی و تجهیزات ساخت‌وساز ارتش ترکیه با عبور از مرز، برای ساخت پل در شهر عفرین جهت عبور تانک‌ها و خودروهای زرهی، وارد سوریه شدند.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد پرسنل، ناظران و مستشاران نظامی که در عفرین و شمال سوریه حاضر بودند، بعد از آغاز عملیات هوایی ترکیه، این شهر را ترک کرده و در تل‌عجار مستقر شدند.
برخی گزارشات حاکی از آن است که درپی پیشروی تروریست‌های ارتش آزاد با حمایت هوایی ترکیه در شمال سوریه، گروهی از عناصر کُرد نیروهای دموکراتیک سوری خود را تسلیم آنها کرده‌اند.
«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که مرحله زمینی عملیات «شاخه زیتون»‌ در شمال سوریه، احتمالا روز یکشنبه آغاز خواهد شد. (جزئیات بیشتر)
رسانه‌های کُردی می‌گویند نیروهای ترکیه تمام خطوط ارتباطی و شبکه اینترنت منطقه عفرین در سوریه را قطع کرده‌اند تا مانع انتشار اخبار آن به فضای بیرونی شوند.
ترکیه سوریه عملیات عفرین زیتون هوایی نظامی مرحله همچنین نیروهای اعلام شبه‌نظامیان جریان تانک‌ها حملات کرده‌اند اعزاز یگان‌های کُردی تجهیزات زمینی گزارش مواضع اخبار گزارشات خودروهای ستادکل رسانه‌های جنگنده‌های