برگزیده ها

مازندمجلس: امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: از شورای امنیت ملی انتظار داشتیم فرمان رهبری را برای اجرا به همه ارکان و نهادهای نظام ابلاغ کنند، زیرا رهبر انقلاب این فرمان را در راستای وحدت و امنیت ملی و با فکر و مطالعه و با استناد به شریعت اسلامی و قانون اساسی تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کرده و به مسئولین تاکید فرمودند که میان ایرانیان تفاوت روا ندارند.

مازندمجلس: مولوی عبدالحمید با اشاره به اهمیت وحدت و انسجام امت اسلامی، قرآن و دین اسلام را محور اتحاد مسلمانان دانست و اظهار کرد: ما با همۀ بشریت احساس اخوت و برادری انسانی می‌کنیم و با مسلمانان علاوه بر اخوت انسانی، برادری اسلامی داریم. مشکلات و ناکامی‌های امت اسلام ناشی از اختلاف میان مسلمانان است. مسسلمانان دارای هر ملیتی که هستند با هم یکسان بوده و باید قوم‌گرایی را کنار گذاشته و به ریسمان الهی چنگ بزنند و هیچ‌کس نباید خود را برتر از دیگران بداند.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: هیچ قوم و نژادی بر دیگری برتری ندارد. اسلام فضیلت را در تقوا می‌داند. آنچه مایۀ افتخار است قرآن و دین اسلام است و نباید توطئه دشمنان مسلمانان را متفرق کند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: سران کشورهای اسلامی، علما و اندیشمندان باید تلاش کنند که مسلمانان به راه قرآن و رسول‌الله بازگردند و از مذهب‌گرایی و فرقه‌گرایی دوری کنند. اتحاد جهان اسلام و سعادت مسلمانان در تمسک آنان به قرآن و رسول و مشترکات دین اسلام است.
وی سپس یادآور شد: ملت ایران از اقوام و مذاهب مختلف علاوه بر انسان‌بودن و مسلمان‌بودن، در ایرانی‌بودن و هویت مشترک ملی و آب و خاک با هم یکی هستند. همۀ ما در منافع و مضرات کشور شریک هستیم. احساس برادری و اخوت ملی ما را بیشتر به هم پیوند داده و ما را به هم نزدیک‌تر کرده است. ما همۀ مردم ایران را از اقوام و مذاهب مختلف دوست داریم و با آنان احساس برادری و همبستگی می‌کنیم.
مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: ما بشریت را به رعایت حقوق یکدیگر دعوت می‌کنیم و مسلمانان را به حفظ اتحاد و ملت ایران را نیز به وحدت، انسجام و همبستگی ملی فرا می‌خوانیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان از مسئولین خواست مشکلات مردم را با دقت بیشتری بررسی کرده و فشارها را برطرف کنند.
مولوی عبدالحمید در ادامه از مردم خواست تا آرامش خود و امنیت کشور را حفظ کنند تا بهانه‌ای به دست دشمنان ایران داده نشود؛ چراکه دشمنان کشور به‌دنبال ناآرامی و بی‌ثباتی کشور هستند.
وی همچنین گفت: این اطمینان را به مسئولان می‌دهم که اهل‌سنت ایران که خود را جزئی از پیکرۀ جامعه ایران می‌دانند هرگز دنبال براندازی و تنش و خشونت نیست. خوشبختانه خشونت‌گرانی که می‌خواستند از مرزهای کشور رخنه کنند و همچنین کشورهایی که در پی ناامنی مناطق سنی‌نشین بودند نتوانستند به اهداف خود برسند و این نشان می‌دهد که اهل‌سنت با خشونت میانه‌ای نداشته و صرفا خواهان عدالت و مساوات بین مذاهب و اقوام ایرانی هستند.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: اسلام و قانون اساسی تفاوت و تبعیض را مردود می‌دانند. البته برخی مواد قانون اساسی نیاز به تغییر دارد، اما همین قانون اساسی فعلی نیز بسیاری از حقوق ایرانیان را تضمین کرده است. همۀ اقوام ایرانی بر اساس قانون با هم برابرند. در مناطق سنی‌نشین که چند قوم در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نباید یک قوم به‌خاطر مذهب بر دیگران ترجیح داده شود و به دیگر اقوام با نگاه اجنبی نگریسته شود. نباید فاصله‌ای میان اقوام ایرانی وجود داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع تبعیض، خاطرنشان کرد: ما از شورای امنیت ملی انتظار داشتیم فرمان رهبری را برای اجرا به همۀ ارکان و نهادهای نظام ابلاغ کنند، زیرا رهبر انقلاب این فرمان را در راستای وحدت و امنیت ملی داده‌اند و با فکر و مطالعه و با استناد به شریعت اسلامی و قانون اساسی تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کرده و به مسئولین تاکید فرمودند که میان ایرانیان تفاوت روا ندارند.
وی همچنین گفت: انتظار ما از رئیس جمهوری این است که در اجرای عدالت و رفع تبعیض تسریع و به مسئولان بیشتر تاکید کنند که تبعیض و تفاوتی میان مردم قائل نشده و تحت تاثیر فشارهای محلی که در برخی وزارتخانه‌ها و ادارات وجود دارد قرار نگیرند. پیروی از ائمه اهل بیت در اجرای «عدالت» است که در مذهب تشیع جزو اصول دین می‌باشد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به حادثۀ کشتی «سانچی»، ضمن دعای مغفرت برای جان‌باختگان این حادثه و نائل‌شدن‌شان به درجۀ «شهادت»، برای بازماندگان نیز آرزوی صبر و اجر کردند.

اقوام اسلام مسلمانان قانون مولوی اهل‌سنت عبدالحمید مذاهب اسلامی اساسی برادری فرمان امنیت تبعیض نباید زاهدان عدالت همچنین احساس دشمنان می‌کنیم اتحاد انتظار خشونت تفاوت شورای ایرانی اشاره ادامه اجرای خواست مسئولین امام‌جمعه تاکید ایرانیان مسئولان می‌دانند یکدیگر سنی‌نشین مناطق انقلاب مشکلات رهبری نهادهای ابلاغ داشتیم براندازی اطمینان می‌دهم دنبال انسجام اظهار مختلف بیشتر همبستگی دیگران داریم بشریت انسانی علاوه خاطرنشان