برگزیده ها
به خاطر بی‌کفایتی مدیران هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌شود

مازندمجلس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از چالش‌های اصلی بودجه سال ۹۷ افزایش سقف استقراض آشکار از طریق انتشار ابزارهای مالی صورت می‌گیرد و این کار به گونه‌ای است که اگر ما قبلاً می‌گفتیم شعار ما باید در بودجه کاهش وابستگی نفتی باشد امروز شعارمان را باید به کاهش وابستگی به اوراق تغییر دهیم.

مازندمجلس: محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به موضوع بررسی بودجه در صحن علنی مجلس گفت: کلیات بودجه علی‌القائده در صحن رأی خواهد آورد اما باید اصلاحات اساسی در آن اعمال شود و من فکر می‌کنم که این کار انجام خواهد شد.

وی افزود: طبیعتاً دغدغه‌هایی که مجلس در این خصوص دارد دغدغه‌های مهمی است و این موضوعات اعمال خواهد شد اما اینگه بگوییم بودجه رأی نیاورد کشور دچار خسران خواهد شد چرا که ما نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه بگذاریم این هم که بگوییم دولت بودجه جدید بیاورد دولت هم دولتی نیست که این کار را انجام دهد و خواهد گفت که این پیشنهادات من است و حتی گلایه هم دارد که چرا پیشنهاداتش در بخش‌هایی در مجلس دچار تغییر شده که البته این گلایه‌ها به نظر من غیرمنطقی است و ما آن را قبول نداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: در صورت رد بودجه در مجلس نهایتاً دولت خواهد گفت این پیشنهادات من است و شما هم تصمیم خود را بگیرید و اگر رد شود که دولت خواهد گفت که مجلس نمی‌خواهد کشور اداره شود و مجلس باید پاسخگوی همه مسائل کشور باشد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: تعهدات دولت در بخش جاری در بودجه طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و روند آن در هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود و تعهدات دولت به شدت در حال افزایش است که بخش عمده آن مربوط به تعهدات بخش صندوق‌هاست و یا کانون‌های هزینه‌ای همانند حوزه طرح تحول سلامت، بیمه سلامت ایرانیان و ... است که مشخصاً باید مدیریت شود و کار به گونه‌ای پیش رود که نتایج مثبت این بخش‌ها برای مردم استمرار پیدا کند و دیگر اینکه هزینه‌های غیر ضرور را دولت بتواند حذف کند و نه اینکه یک موضوع کامل حذف شود و یا اینکه در کنار انجام یک کار هزینه‌های غیر ضرور را هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت مصارف بودجه کشور همانند بحث هدفمندی از جمله تصمیمات مهم در ساختار بودجه کشور است، افزود: بخش عمده تعهدات دولت در حوزه بودجه جاری مربوط به صندوق‌های بازنشستگی است که در طول سال‌های اخیر نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند و بار مربوط به عدم مدیریت صحیح و یا کفایت و کارآمدی مدیریت به این شکل به دولت تحمیل می‌شود و ناکارآمدی مدیران صندوق‌های بازنشستگی کشور باعث تحمیل هزینه‌هایی به کشور می‌شود که باید یک تصمیم جدی برای این بخش اتخاذ کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: برای نمونه در بحث صندوق بازنشستگی کشوری مدیریت ناکارآمد مدیران در سال‌های اخیر باعث شده تا در حالیکه باید 90 درصد از تعهدات صندوق در قبال بازنشستگان از محل درآمدی صندوق پرداخت شود عملاً 90 درصد این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود و پرداخت‌های آنها از محل بودجه عمومی کشور است.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی بودجه سال 97 افزایش سقف استقراض آشکار از طریق انتشار ابزارهای مالی صورت می‌گیرد  و این کار به گونه‌ای است که اگر ما قبلاً می‌گفتیم شعار ما باید در بودجه کاهش وابستگی نفتی باشد امروز شعارمان را باید به کاهش وابستگی به اوراق تغییر دهیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: در مسائل مربوط به حوزه اشتغال و ساماندهی وضعیت نظام بانکی کشور، صنعت بیمه نیاز به یک اهتمام جدی هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: مدیران ما درگیر روزمرگی شده‌‌اند و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت خودشان را تا حدی کنار گذاشته‌اند. بخشی از آنچه که ما امروز می‌بینیم این است که  رسیدن به یک مشکل و بیان آن مشکل است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی و در بسیاری از موارد به خاطر بی‌کفایتی برخی از مدیران هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌شود که این هزینه‌ها می‌تواند به راحتی اتفاق نیفتد و از آنها اجتناب شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های امروز ما بحث نظام بانکی است، نحوه رفتار و مواجهه مدیران در این حوزه و به ویژه بانک مرکزی یک رفتار عادی و معمولی است این در حالیست که هرکدام از مشکلات بانکی راهکارهای خود را دارد و البته ما می‌توانیم تصمیمات لازم را برای حل مشکلات در حوزه مسائل بانکی اتخاذ کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: دولت در حوزه مسائل اقتصادی باید فعال عمل کند، لیکن دولت در بعضی موارد اقتصادی منفعل است و این منفعل بودن برای جمهوری اسلامی هزینه دارد و عبور از رویکرد منفعل به فعال یک راهبردی است که باید توسط رئیس جمهور ترسیم شود و این کار شدنی است البته باید اهتمام لازم برای انجام این کار باشد.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس حاضر است که در حل مشکلات به دولت کمک کند چرا که ما مشکلات دولت و مشکلات کشور را جدا از هم نمی‌دانیم اما اگر دولت نخواهد رویکرد فعال را در عرصه اقتصادی داشته باشد از دست مجلس هم کاری ساخته نیست.

بودجه اقتصادی پورابراهیمی مشکلات مدیران مدیریت تعهدات مربوط اظهارداشت خاطرنشان کمیسیون اینکه بانکی مسائل تحمیل امروز بازنشستگی سال‌های منفعل صندوق افزایش هزینه افزود البته سنگینی وابستگی پایان هزینه‌ها چالش‌های بی‌کفایتی رفتار گفت‌وگو موارد اهتمام پرداخت رویکرد اتخاذ همانند سلامت بگوییم پیشنهادات تغییر گونه‌ای اعمال موضوع تصمیم صندوق‌های تصمیمات هزینه‌های اشاره