برگزیده ها
گزارش نحوه اجرای قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به قوه قضاییه رفت + متن کامل

مازندمجلس: گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در خصوص «نحوه اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» در مجلس قرائت و با نظر نمایندگان به قوه قضاییه ارسال شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای قانون اصل (44) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در خصوص «نحوه اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» در نشست علنی امروز چهارشنبه چهارم بهمن مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش، با 130 رای موافق، 11 مخالف و 11 ممتنع، آن را جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال کردند.

در بخشی از این گزارش آمده است که علی‌رغم تصور اکثریت، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی صرفاً معطوف به خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی نبوده است.

همچنین در ادامه درباره عدم تعیین تکلیف واگذاری باشگاه‌های فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال تصریح شده است: تصمیم هیأت دولت مبنی بر خروج این باشگاه‌ها از لیست واگذاری و بلاتکلیف گذاشتن آنها، در تضاد با اهداف مندرج در سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مشتمل بر تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت و توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی است.

گزارش کمیسیون می افزاید:

شرکت ملی صنایع پتروشیمی صرفاً به ارائه 3 برگ توضیحات در سرفصل چالش‌ها، موانع و راهکارها در حوزه سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای پتروشیمی بسنده کرده است. سؤال اساسی این است که آیا به عنوان یک سازمان توسعه‌ای از مجوزهای یادشده طی این سنوات استفاده ننموده یا موارد آن را گزارش نکرده است؟ همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی ایران نیز اطلاعاتی ارائه ننموده است.

در بخشی از دیگری از این گزارش آمده است: 

باتوجه به سپری شدن بیش از 9 سال از تصویب قانون و عدم جمع‌آوری و ارائه گزارش‌های موضوع بند (5) ماده (42) قانون می‌بایست شاخص‌ها توسط شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌گرفت و یا تمهیداتی برای محاسبه و گردآوری این شاخص‌ها اندیشیده می‌شد، که موارد مذکور محقق نشده است.

همچنین گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی خاطرنشان کرده است:

هیأت دولت بنا به دلایلی همچون دقیق نبودن دلایل توجیهی پیشنهادها لحاظ نشدن ضوابط مواد (53، 55 و 57) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در پیشنهادها، نبود سازوکار اجرایی لازم، مشتمل بر وظایف، مسئولیت‌ها، وظایف نظارتی و مرجع قانون، نامشخص بودن نحوه پاسخگویی، روشن نبود نقش و جایگاه بخش خصوصی، نامشخص بودن نحوه تعامل نهادهای تنظیم‌گر فعلی با نهادهای پیشنهاد شده و نیز شفاف نبودن استقلال مالی و نحوه اعمال وظایف، با پیشنهاد شورای رقابت مخالفت کرده است و ضرورت داشته است که شورای رقابت بر این اساس پیشنهاد خود را اصلاح و تکمیل و مجددا آن را به دولت ارائه نماید لیکن این شورا به جای اصلاح و تکمیل پیشنهاد خود ارائه طرح و پیگیری اصلاح ماده (59)از طریق مجلس را به ترتیب یاد شده مدنظر قرار داده است.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شده است:

18 شخصیت حقیقی و حقوقی در 14 بانک و مؤسسه مالی و اعتباری از 24 بانک مورد بررسی، مفاد ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را رعایت ننموده‌اند.

بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مذکور عبارتند از سینا، حکمت ایرانیان، سامان، سرمایه، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، قوامین، کارآفرین، گردشگری، ملت، رفاه، عسکریه و توسعه.

برای مطالعه متن کامل گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای قانون اصل (44) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در خصوص «نحوه اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» که پیشتر توسط فارس منتشر شده است، کلیک کنید:

بلاتکلیفی واگذاری استقلال و پرسپولیس/ رعایت نشدن سقف مجاز تملک سهام در 14 بانک/ شاخص‌های اصلاح‌نشده 9 سال پس از تصویب قانون

قانون اجرای اساسی گزارش سیاست‌های شورای ارائه چهارم اصلاح نظارت پیشنهاد قرائت استقلال واگذاری همچنین اسلامی کمیسیون حمایت تولید وظایف نبودن نامشخص پیشنهادها اعتباری رعایت مذکور تکمیل رقابت نهادهای مشتمل خصوصی پرسپولیس صرفاً قضاییه پتروشیمی عنوان تصویب موارد ننموده شاخص‌ها