برگزیده ها

مازندمجلس: خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: مردم برای حفظ دین و اخلاق بچه‌های‌شان و امنیت کشورشان فضای مجازی سالم می‌خواهند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز آیت‌الله احمد خاتمی با بیان این‌که «امروز دشمن در پی سوءاستفاده از ابزار جدید اطلاع‌رسانی است»، اظهار کرد: امروز شاهد فعالیت‌ کانال‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام هستیم و برای جلوگیری از مغلطه‌گری‌ها باید بگویم که ما با فضای مجازی مخالف نیستیم.
وی تاکید کرد: ما با فضای مجازی سالم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بدون دخالت دشمنان موافق هستیم اما وضعی که الان داریم با آن‌چه که باید داشته باشیم فاصله بسیار دارد؛ چراکه مردم ما خواهان فضای مجازی سالم هستند.
وی همچنین توطئه دشمنان را در فضای کنونی، ایجاد بدبینی و ناامیدی در جامعه عنوان کرد و در عین حال افزود: با وجود ملتی که رهبری آنچنان دارد که حتی دشمنان می‌گویند دوراندیش‌ترین رهبر جهان است و چنین ملتی وفادار دارد، هیچ مشکلی به جا نخواهد ماند و همه مشکلات حل خواهد شد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به انتظار مردم برای برطرف شدن زخم‌های جامعه این‌که این انتظار نابجا نیست، خاطرنشان کرد: برای من جای رنج دارد که کارگری بعد از چند ماه حقوق نگیرد، باید به داد آن‌ها رسید. همچنین باید به داد مالباختگان نیز برسیم و نگذاریم واحدهای تولیدی بعضا تعطیل شوند.
وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال که کمتر از دو ماه از آن مانده است باید به جای حرف‌های حاشیه‌ای و بعضا چالشی به درد مردم برسیم.
وی به ساز جدید دشمنان در تضعیف روحانیت اشاره کرد و گفت: روحانیتی که به عنوان سرمایه استقلال و عظمت ملت بوده است این روزها هدف قرار گرفته است و در اغتشاشات اخیر شاهدیم که به برخی حوزه‌ها حمله کردند حتی بدتر از حمله به مدرسه فیضیه، این نشان از کینه دشمنان از روحانیت دارد.
خاتمی به حاشیه‌هایی که در زمینه بودجه برای روحانیت مطرح می‌شود نیز  اشاره کرد و توضیح داد: 45 سال است طلبه هستم و به مردم عزیز می‌گویم که یک ریال از حقوق ماهیانه که نامش شهریه است از بودجه دولتی نیست، بلکه از سهم امامی است که این مردم و متدینن می‌دهند. حتی مقام معظم رهبری که بیشترین شهریه را می‌دهند، یک ریال از وجوه دولتی نیست. میانگین شهریه یک طلبه بین 500 تا 600 هزار تومان است و بالاترین شهریه‌ای که یک عالم 20 سال درس خوانده می‌گیرد زیر خط فقری است که مسئولین اعلام کردند.
وی تصریح کرد: این‌که برخی جار و جنجال راه انداخته‌اند و می‌گویند که طلبه‌ها بیمه هستند باید بگویم که طلبه‌ها هم شهروند هستند و حتی دولت‌های زمان قاجار و صفویه به مدارس علمی و دینی رسیدگی می‌کردند و دولت کنونی هم هزینه دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها را می‌دهد و یک بخش از این هزینه را هم برای محل درس آقایان است.
وی با تاکید بر این‌که «ما حوزه مستقلی داریم»، افزود: اگر خدا کمک کند بتوانیم روزی در این عرصه‌ها هم بودجه نگیریم و شورای عالی حوزه ما از این امر استقبال خواهد کرد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که «حوزه این بودجه را ندارد که تمام طلبه‌ها را از سهم امام بیمه کنند»، اظهار کرد: اگر بشود آرزوی همه مراجع و همه اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، حتی استقلال از این جهات است.
امام جمعه موقت تهران به ایام دهه‌فجر نیز اشاره کرد و گفت: انقلاب ما بدون نام امام (ره) بی‌هویت است، یعنی شناسنامه انقلاب اسلامی، امام راحل است و ما مدیون امام بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود؛چراکه تداوم این انقلاب از رهگذر عمل به رهنمودهای آن بزرگ است و در این زمینه امروز وصیت‌نامه ایشان و صحیفه نور را در دست داریم.
وی با اشاره به این‌که «مفسر صحیح و درست خط امام یعنی ‌آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در جمع ما هستند»، افزود: خط ناب امام را باید از نائب بر حق امام گرفت.
وی هم‌چنین به فرا رسیدن سی و نهمین دهه فجر اشاره کرد و گفت: به حق، انقلاب اسلامی نعمت بزرگ خداوند برای جهان اسلام و بخصوص مردم عزیز ماست که شامل نعمت حاکمیت دین، استقلال، حاکمیت ملت به سرنوشت خود، امنیت، خودباوری ملی و ده‌ها نعمت دیگر می‌شود.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «سنت خداوند این است که نعمت‌ها با شکر می‌ماند»، خاطرنشان کرد: 39 سال است که انقلاب مانده و ما خود را آماده می‌کنیم که چهلمین سال پیروزی انقلاب را سال آینده جشن بگیریم و شکر این نعمت دو بخش دارد و بخش اول آن مربوط به مردم است که دین‌شان را به انقلاب ادا کردند.
وی با بیان این‌که «انقلاب اسلامی، انقلاب مردم است»، تصریح کرد: دهه فجر امسال را بیشتر گرامی بدارید و راهپیمایی 22 بهمن را که همیشه باشکوه بوده است امسال باشکوه‌تر برپا کنید چون امسال راهپیمایی مردم معنای عمیق‌تری دارد.
وی اضافه کرد: دشمنان با بازی‌های کودکانه می‌خواستند آسیبی به انقلاب برسانند و مردم با راهپیمایی خودجوش خود و در تکمیل آن در راهپیمایی 22 بهمن زبان حال، قال، شعار و جان خود را بیان کردند و آن این بود که تا آخرین نفس، نفر و قطره خون‌مان پای این انقلاب ایستاده‌ایم.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که «همواره در انقلاب مردم توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند»، توضیح داد: در جنگ قومیت‌های اول انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، فتنه منافقین، فتنه سال 77، سال 88 و دی ماه 96 همه و همه مردم بودند که فتنه‌ها را جمع کردند پس این مردم فتنه‌های بعدی را هم می‌توانند جمع کنند.
وی با بیان این‌که «مردم پاسدار این انقلاب هستند»، خطاب به مردم تاکید کرد: هر جا توطئه دیدید به سرعت به مقامات مسئول به عنوان یک واجب خبر دهید. همانطور که در زمان فتنه منافقین شاهد بودیم مردم به مسئولان خبر می‌دادند که در نزدیکی‌های خانه‌شان، خانه تیمی فعال است و با اطلاع‌رسانی آن‌ها این فعالیت‌ها نابود می‌شد.
وی تاکید کرد: بر مسئولان نیز واجب است که به مردم خدمت کنند و گره از کار مردم باز کنند که این وظیفه و تکلیف‌شان است و منتی از این بابت بر سرشان نیست چون مدیون مردم هستند و مردم آن‌ها را به این مسند آورده‌اند و توقع دارند که به مشکلات‌شان بپردازند.
خاتمی با اشاره به این‌که «انقلاب بزرگ اسلامی در غفلت کامل غرب به پیروزی رسید»، اظهار کرد: اگر دشمنان احتمال می‌دادند که این احتمال چنین عمر و عمقی پیدا کند آن را در نطفه خفه می‌کردند اما خداوند خواست که آن‌ها کر و کور شوند و انقلاب به پیروزی برسد؛ بنابراین کینه‌شان از انقلاب عمیق است و هر لحظه در پی توطئه هستند و اگر کسی بگوید که دشمنان از براندازی عبور کردند این حرف غلط است و لازم است که هوشیار باشیم.
وی در ابتدای خطبه دوم به سالگرد مواجهه با کمونیست‌ها توسط مردم آمل اشاره و از این واقعه به عنون حماسه‌ای افتخارآمیز یاد کرد و گفت: یاد شهدای این حادثه را گرامی می‌داریم.
وی همچنین حادثه جان باختن کارکنان کشتی نفتکش را حادثه‌ای دلخراش دانست و گفت: کارکنان نفتکش شهیدان خدمت نام گرفتند و ما این مصیبت را به خانواده‌ها و بازماندگان‌شان تسلیت عرض می‌کنیم.
خاتمی همچنین با اشاره به این‌که «هفته آینده ایام فاطمیه اول آغاز می‌شود و پس از آن فاطمیه دوم و در بیستم جمادی‌الثانی ولادت حضرت فاطمه(س) را در پیش داریم»، تاکید کرد: این دو ماه عطر فاطمه(س) دارد که نباید از آن غافل شویم.
وی همچنین گفت: قرار بود امروز خطیب جمعه آیت‌الله موحدی کرمانی باشد، اما برایشان کاری پیش آمد و از من خواستند که این مسئولیت را بر عهده بگیرم.
احمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به خطبه 188 نهج‌البلاغه، تصریح کرد: مولا علی (ع) در این خطبه مردم را به تقوای الهی سفارش کردند و این‌که حمد و سنای خداوند را بسیار بگویید و شکرگذار نعمت‌های معنوی، ظاهری و مادی خداوند باشید.
امام جمعه موقت تهران در ادامه بررسی سبک زندگی قرآنی به تاکید قرآن در مورد یادها و یادآوری‌ها اشاره کرد و گفت: یادمان جزئی از زندگی انسان است و قرآن بر سه یاد تکیه دارد؛ اول یاد خدا که در بیش از 14 آیه قرآن به آن دعوت شده‌ایم، دوم یاد نعمت‌های خداوند و سوم یاد اولیای خدا.
وی اضافه کرد: در آیه 41 سوره احزاب مومنان به یاد خداوند دعوت شدند و چنین عنوان می‌شود که سازندگی جان انسان در سایه یاد خداست؛ چراکه یاد خدا انسان را ضدضربه می‌کند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «یاد خداوند به دو شکل زبانی و قلبی است»، افزود: توصیه شده است که در هشت عرصه خیلی به یاد خداوند باشیم از جمله در هنگام رویارویی با دشمن، تصمیم‌گیری، قضاوت، تقسیم امکانات، عصبانیت، خلوت‌ها، لذت‌های گناه‌آلود و در هنگام کار.
انقلاب این‌که اشاره خداوند تهران دشمنان تاکید افزود خاتمی همچنین امروز عنوان آن‌ها بودجه اسلامی راهپیمایی داریم طلبه‌ها شهریه استقلال اظهار روحانیت توطئه پیروزی امسال باشیم انسان مجازی هستیم می‌کردند تصریح نعمت‌های حاکمیت زندگی شورای هنگام هزینه مدیون آینده اضافه حادثه احتمال منافقین مسئولان گرامی کارکنان می‌کنیم فاطمیه نفتکش می‌دادند فاطمه انتظار رسیدگی مدارس گزارش آیت‌الله اطلاع‌رسانی صفویه قاجار تومان میانگین جنجال انداخته‌اند دولت‌های بگویم بسیار مانده برسیم زمینه توضیح دولتی خاطرنشان می‌گویند چراکه دارد؛ کنونی جامعه رهبری می‌دهند