برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر پیشین آمریکا در عربستان و رییس اندیشکده آمریکایی شورای سیاست خاورمیانه با تاکید بر اینکه حتی در صورت خروج آمریکا از برجام اروپا به آن متعهد باقی خواهد ماند گفت: ممکن است در آینده برجام نقطه آغاز ایجاد روابط نزدیک‌تر میان آمریکا و ایران باشد، در حال حاضر برجام بنای توسعه روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران است. این توافق در راستای منافع اتحادیه اروپا است.

مازندمجلس: پوریا فیروزنژاد: اکتبر سال جاری بود که ترامپ در نهایت، موضع‌گیری‌های خصمانه خود علیه برجام را عملی ساخت و از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد. بسیاری از کارشناسان این اقدام او را نخستین گام در راستای خروج کامل آمریکا از توافق هسته‌ای دانستند.
با این اقدام ترامپ و بر اساس قانون کنگره در مورد برجام عملا سرنوشت توافق هسته‌ای در دستان قانونگذاران آمریکایی قرار گرفت که اکثریت آن‌ها جمهوری خواهانی بودند که از ابتدا مخالف امضای برجام با ایران بودند. مجلس سنا 60 روز فرصت داشت تا در مورد بازگرداندن کامل تحریم‌های هسته‌ای لغو شده ایران تصمیم‌گیری کند، اما با پایان این فرصت قانونگذاران نتوانستند تا به یک تصمیم قطعی در این‌باره برسند. بسیاری بر این نظرند که  رهبران اروپایی  در رایزنی با اعضای  کنگره آمریکا تلاش بسیاری داشتند تا تصمیمی بر خلاف روح حاکم بر برجام اتخاذ نشود.
رییس‌جمهور آمریکا باید هر 3 ماه یک‌بار پایبندی ایران به برجام را تایید کند از این رو ترامپ روز جمعه (12 ژانویه) یک‌بار دیگر تعلیق تحریم های ایران را تمدید کرد که عملا با ابن تصمیم ترامپ ،آمریکا در برجام ماند. وی اما در بیانیه ی خصمانه خود علیه ایران که در وبسایت کاخ سفید منتشر شد این تمدید تعلیق تحریم ها را مشروط دانست و خطاب به کنگره و متحدان اروپایی خود هشدار داد که باید در مدت 4 ماه آینده با کاخ سفید به توافقی در راستای اصلاح برجام دست یابند.
این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا بارها اعلام کرده اند که برجام از دیگر موضوعات جدا است و نباید آن را تغییر داد.مقامات کشورمان نیز بارها تاکید کرده اند که هرگونه مذاکره مجدد در مورد برجام غیر ممکن است و تغییر برجام نقض آن محسوب می شود.
در حالی که برخی کارشناسان معتقدند که ترامپ نباید اروپا را به طور علنی تهدید به همکاری می کرد و این موضوع می تواند به مقاومت اتحادیه اروپا در مقابل فشار ترامپ برای لغو برجام منجر شود اما اغلب کارشناسان و نظریه پردازان بین المللی می گویند در عمل با خروج آمریکا از برجام این توافق فرو می پاشد چرا که شرکت های اروپایی و بین المللی به دلیل ترس از  تحریم ها  مالی آمریکا از معامله با ابران دوری می کنند و توافقی که نفع اقتصادی را برای ایران نداشته باشد نمی تواند ایران را راضی نگه دارد.

در همین راستا خبرنگار نامه نیوز گفت‌و‌گویی را با چارلز فریمن،سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی،دستیار پیشین وزیر دفاع آمریکا و رییس شورای سیاست خاورمیانه در واشنگتن انجام داده است.
چارلز فریمن، بیش از 30 سال در مسندهای مختلف وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا فعالیت داشته است. او از سال 1989 تا 1992 سفیر آمریکا در عربستان سعودی بوده است. او اکنون رییس شورای سیاسی خاورمیانه، رییس بنیاد سیاست آمریکا ـ چین و همچنین رییس شورای آتلانتیک است. در سال 2009 بنابر اطلاعات فاش شده، فریمن گزینه اصلی اوباما برای ریاست شورای امنیت ملی آمریکا بود که پس از چند هفته انتقادات شدید از سوی سیاستمداران نزدیک به اسرائیل، نام او از گزینه‌های دولت اوباما برای تصدی این مسند حذف شد.او در دولت نیکسون معاونت وزیر خارجه آمریکا در امور چین و تایوان را بر عهده داشت. او در سال 1986 دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا بوده است. در سال‌های 1993 و 1994 او دستیار دیک چنی وزیر دفاع آمریکا در امور بین‌الملل بود.
ممکن است برجام نقطه آغاز روابط نزدیک تر ایران و آمریکا شود
چارلز فریمن در پاسخ به این سوال که «آیا برجام استراتژی مناسبی برای حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران است»،گفت: برجام تنها وسیله‌ای است که همزمان می‌تواند نگرانی‌های جامعه جهانی و ایران را حل کند، دستیابی به چنین توافقی اصلا آسان نبود. ممکن است در آینده برجام نقطه آغاز ایجاد روابط نزدیک‌تر میان آمریکا و ایران باشد اما در حال حاضر برجام بنای توسعه روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران است.
اروپا از برجام خارج نمی شود حتی اگر آمریکا آن را لغو کند
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «به نظر شما آیا اتحادیه اروپا می‌تواند در مقابل تهدیدهای آمریکا برای خروج از برجام مقامت کند» نیز تصریح کرد: این توافق در راستای منافع اتحادیه اروپا است، اروپا حتی در صورتی که آمریکا برجام را لغو کند از آن خارج نمی‌شود بخصوص اگر ایران به تعهد کامل خود به برجام ادامه دهد.
مهمترین تهدید برای آمریکا در منطقه سلفی ها هستند نه ایران
وی در مورد اینکه «آیا ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا در خاورمیانه است»، تصریح کرد:مهم‌ترین تهدید کنونی برای آمریکا در خاورمیانه سلفی‌ها هستند که دست به انجام اقدامات تروریستی در خاورمیانه و خارج از آن می‌زنند. تهدید بعدی رقابتی است که میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به وجود آمده است که در راس آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارند. سیاست‌های آمریکا به صورت غیرعمد باعث تسهیل توسعه نفوذ ایران در مناطقی شده است که پیشتر با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس متحد بودند و باعث آن شده که رهبران این کشورها خود را در محاصره ایران می‌دانند. با توجه به آنکه دیگر به آمریکا مثل قبل اطمینان ندارند این کشورهای عربی به طور خودسرانه دست به انجام اقدامات پرمخاطره می‌زنند. به طور کل عدم سازگاری و یکپارچگی سیاست‌‌های آمریکا باعث ایجاد تناقص‌های تضعیف‌کننده در روابط خارجی آمریکا شده است.
روابط آمریکا با ترکیه و مصر، وخیم و دلسرد کننده شده است
وی ادامه داد:این موضوع همچنین باعث وخیم شدن روابط آمریکا و ترکیه که زمانی متحد اصلی واشنگتن بوده، شده است و مصر را که مدت‌ها در مسیر سیاست‌های آمریکا بود دلسرد کرده است. این موضوع یک عامل اصلی در ادامه بحران و درگیری در سوریه بوده و اکنون تهدید از سرگیری مقاومت خشونت‌آمیز فلسطین در برابر اسرائیل را پررنگ‌تر کرده است.
ترامپ را ژنرال هایی احاطه کرده اند که از نقش ایران در عراق خشمگین هستند
فریمن گفت:به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ از خصومت و دشمنی نتانیاهو علیه ایران و برجام استقبال کرده و در این راستا حرکت می‌کند. او توسط ژنرال‌هایی احاطه شده که از نقش ایران در عراق خشمگین هستند و به همین دلیل بیشتر متمایل به تقابل با ایران به جای مصالحه هستند اما این مقامات استراتژی خاصی ندارند.
جنگی بین آمریکا و کره شمالی درنخواهد گرفت /کلید صلح سئول است نه واشنگتن
وی در بخش دیگر این گفتگو در مورد «احتمال آغاز یک جنگ در شبه جزیره کره با توجه به اظهارات خصمانه ی ترامپ بر علیه کیم جونگ اون»،رهبر کره شمالی اظهار کرد: تقابل و دشمنی میان آمریکا و کره شمالی موضوع جدیدی نیست اگرچه اکنون تنش‌ها میان دو طرف بسیار تشدید شده‌اند. حدود 80 سال است که کره شمالی مورد حمله نظامی قرار نگرفته و به کشوری حمله نکرده است. با وجود همه اظهارات ناپخته و خصمانه دو طرف معتقدم که جنگی آغاز نمی‌شود و به نظر می‌رسد که پیونگ یانگ به این درک رسیده است کلید صلح در شبه جزیره کره، سئول است نه واشنگتن. اگر دو طرف بتوانند به یک توافق برای هم زیستی مسالمت‌آمیزدست یابند، به دنبال آن با آمریکا نیز توافقی برای صلح ایجاد خواهد شد.
به گزارش نامه نیوز پیشتر کیم جونگ اون،رهبر کره شمالی اعلام کرد که تسلیحات هسته ای این کشور برای دفاع در مقابل آمریکا است و دکمه ی پرتاب تسلیحات او آماده ای لمس شدن است.ترامپ نیز در یک واکنش هیجانی هشدار داد که دکمه ی تسلیحات هسته ای آمریکا بزرگتر و کار آمد تر است.
ترامپ هیچ حق قانونی برای آغاز جنگ و درگیری ندارد
چارلز فریمن در بخش دیگر گفتگویش با نامه نیوز در پاسخ به این سوال که «هدف از برگزاری جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی اختیارات ترامپ در استفاده از تسلیحات هسته ای چه بود؟»،  افزود: اکنون نگرانی‌های زیادی در مورد نحوه اجازه آغاز جنگ در آمریکا وجود دارد. قانون آمریکا اختیار آغاز جنگ را به قوه مقننه داده است و ترامپ هیچگونه حق قانونی برای آغاز درگیری و جنگ ندارد. اگرچه در صورت حمله نظامی علیه آمریکا، رییس‌جمهور می‌تواند به عنوان فرمانده کل قوا با استفاده از همه نیروهای نظامی به آن پاسخ دهد. اکنون حدود چهار دهه است که دولت‌های آمریکا قانون را نادیده گرفته‌اند و نتیجه آن آغاز جنگ‌های متوالی توسط روسای جمهور آمریکا بوده است اما در واقع از سوی کنگره به تصویب نرسیده‌اند. هم‌اکنون جنبشی شکل گرفته است که چنین اقداماتی را به عنوان اقدامات غیرقانونی به تصویب برسانند. علاوه بر این نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد تشخیص و قضاوت ترامپ وجود دارد، کنگره بهتر است هر دو موضوع را در جلسات استماع خود بررسی کند.
ترامپ نسبت به روزهای ابتدایی حضورش در کاخ سفید با احتیاط بیشتری عمل می کند
فریمن در مورد «احتمال متعادل تر شدن مواضع و سیاست های ترامپ نسبت به روزهای نخست حضور او در کاخ سفید» گفت:  بعضی از اظهارات ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری نقض سخنان خودش  و برخی دیگر برخاسته از نبود اطلاعات کافی وی بود. تاکنون او به بسیاری از وعده‌هایی که داده عمل نکرده است. نمی‌توان این را «میانه‌رو» نامید اما به نظر من ترامپ با احتیاط بیشتری عمل می‌کند.
دولت ترامپ در حال عقب نشینی از رهبری و نفوذ آمریکا در امور جهانی است
رییس شورای سیاست خاورمیانه در مورد «اختلاف های راهبرد امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ و دولت اوباما» گفت: اختلاف چندانی در سیاست‌‌های ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا که بسیاری را نگران یا امیدوار ساخته بود وجود ندارد. برای مثال او نیروهای نظامی آمریکا را از بسیاری جنگ‌هایی که از روسای جمهور پیشین به او رسیده خارج نکرده است، اما دولت اوباما به دنبال آن بود تا سیاست‌های آمریکا را با قبول این واقعیت که قدرت‌های دیگر در حال ظهور هستند تطابق دهد در حالیکه دولت ترامپ در حال عقب‌نشینی از رهبری و نفوذ آمریکا در امور جهانی از جمله خروج و رد بسیاری از موسسات و اقداماتی است که در واقع مربوط به ثبات و رفاه کنونی در جهان است. 
ناامید کننده است که ترامپ نتوانسته است به روابط آمریکا با روسیه را عادی سازی کند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  «نظر شما در مورد اینکه در راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، روسیه به عنوان دشمن اصلی معرفی شده است چیست؟» ،اظهار کرد: در آمریکا دشمن زیادی علیه روسیه وجود دارد که اغلب آن به دلیل سیاست‌های حزبی آمریکا است و بخش اعظمی از این موضوع بر اساس واقعیت‌ها نیست. این بسیار ناامیدکننده است ترامپ کسی که وعده داده بود به سمت عادی‌سازی روابط با روسیه پیش رود به دلیل وجود حس خصومت به روسیه در آمریکا نتوانسته است آن را عملی کند. آمریکا یک بار دیگر در یک رابطه خصمانه بر پایه دشمنی با روسیه قرار دارد و در رابطه با منافع ملی دو کشور این مواضع اصلا منطقی نیست.
اسرائیل در بلند مدت نمی تواند به بقای خود ادامه دهد مگر اینکه...
سفیر پیشین آمریکا  در عربستان در مورد «پیامد های طولانی مدت انتقال سفارت آمریکا به قدس برای اسراییل و صلح منطقه» نیز افزود: نه تنها فلسطینی‌ها و مسلمانان، بلکه جامعه بین‌الملل به شدت مخالف انتقال سفارت آمریکا به قدس و دیگر اقدامات ترامپ برای آرام کردن اسرائیل با هزینه فلسطینی‌ها هستند. اسرائیل در بلندمدت نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد مگر آنکه با همسایگان خود از جمله فلسطین به دنبال صلح باشند و این شامل توافق بر روی موضوع قدس است که جناح راست افراطی اسرائیل تصمیم انجام آن را ندارند. در کوتاه مدت اسرائیل با مشکل خاصی روبرو نمی‌شود اما در آینده در نتیجه ی انجام چنین اقدامی با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
مهمترین اقدام در سال 2018 دستیابی به جارچوبی برای صلح و اشتی در سوریه است
فریمن در پاسخ به این سوال که «مهم ترین موضوعات خاورمیانه و جهان را در سال 2018 چه می دانید؟» گفت: در سال جاری مهم‌ترین اقدام ایجاد یک چارچوب برای دستیابی به صلح و آشتی ملی در سوریه است. در طولانی مدت نیز ایجاد یک چارچوب برای همزیستی مسالمت‌آمیز میان اسرائیل و فلسطین و دستیابی به صلح میان ایران با عربستان و امارات خواهد بود. در سطح بین‌المللی نیز مهمترین سوال این است که آیا اقتصاد دولتی و حمایت از کالاهای داخلی با تجارت آزاد و باز را به عنوان سیاست ملی آمریکا که بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کنندگان در جهان و بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی است جایگزین خواهد شد یا خیر.

آمریکا ترامپ برجام روابط اسرائیل اروپا موضوع خاورمیانه بسیاری تهدید پیشین توافق ادامه عربستان شمالی روسیه فریمن ایجاد اینکه خصمانه عنوان کنگره شورای سیاست اکنون اقدامات اتحادیه توافقی سیاست‌های اوباما دستیابی هسته‌ای نظامی اقدام تواند تسلیحات دنبال نکرده امنیت سعودی خارجه دستیار جمهور واشنگتن روسای می‌تواند کشورهای سوریه ندارند خارجی فلسطین مهمترین اظهارات جهانی دشمنی نمی‌شود درگیری نگرانی‌های قانون تصمیم تحریم اروپایی راستای کارشناسان نزدیک قانونی ندارد آینده جمهوری مقابل استماع المللی بررسی رسیده استفاده چارلز زیادی افزود تایید پایبندی احتمال تقابل می‌کند مقامات جزیره مقاومت بسیار اگرچه اظهار نیروهای نتیجه طولانی رابطه بزرگترین نتوانسته انتقال سفارت چارچوب روبرو فلسطینی‌ها راهبرد اختلاف اقداماتی تصویب سلفی‌ها درنخواهد روزهای احتیاط رهبری مواضع بیشتری خصومت می‌رسد تصریح کندوی توسعه تمدید منافع وزارت بزرگ‌ترین منطقه تعلیق متحدان موضوعات یابند ریاست بارها اطلاعات بین‌الملل استراتژی جامعه هشدار اعلام مهم‌ترین کنونی کننده دلسرد ترکیه مخالف راستا قانونگذاران خشمگین احاطه تغییر سیاست‌‌های نباید رییس‌جمهور می‌زنند یک‌بار حاشیه خلیج‌فارس پیشتر رهبران امارات همچنین