برگزیده ها
اعتراضات کف خیابانی نتیجه مماشات مسئولان در برابر فساد است/ آمریکا و سرویس‌های امنیتی بر موج اعتراضات مدنی سوار شدند

مازندمجلس: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر این اعتقاد است که طبیعتاً هر زمانی که دشمنان بتوانند از فرصت‌های داخل کشور برای ضربه زدن به کشورمان استفاده کنند، دریغ نمی‌کنند، از مسئولان خواست اجازه پدیدآمدن چنین فرصت‌هایی را به دشمنان ندهند.

مازندمجلس:گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیده زهرا عبداللهی و محمدامین میرزایی: در پس روزهای آرام کشور- هفتم و هشتم دی ماه امسال- بود که زمزمه‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسید؛ «اعتراض به گرانی و مشکلات معیشتی» و شعارهایی همچون «مرگ بر گرانی» از برخی شهرها آغاز شد و در همین حین به برخی شهرهای دیگر هم سرایت کرد و چند روزی به درازا کشید.

رفته رفته ماهیت شعارها تغییر کرد و در برخی شهرها، با آشوب‌های خیابانی آمیخته شد. این امر باعث شد ابهاماتی در اذهان و افکار عمومی پدید آورد، ابهامی از جنس چرایی برهم زدن امنیت کشور آن هم با تخریب اموال عمومی!

در همان اثنا؛ طولی نکشید که معترضان به وضعیت اقتصادی صف خود را از تخریبگران جدا ساختند؛‌ اما همچنان «گرانی اقلام» دغدغه اصلی آنها محسوب می‌شد و همواره از مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی به وضع خود بودند.

حال می توان گفت که یکی از نهادهای قانونی کشور که وظیفه تنقیح قوانین و نظارت بر حسن اجرای قانون مصوب شده از جمله نحوه اجرای قیمت‌گذاری اجناس و اقلام مختلف را بر عهده دارد، «مجلس شورای اسلامی» است. این نهاد می‌تواند طبق سازوکارهای مشخص و بر اساس قانون، بر نحوه قیمت‌گذاری،‌ نرخ‌ها و هزینه‌ها نظارت و با هرگونه تخلفی در این رابطه برخورد کند.

همین مسئله بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از نمایندگان مجلس برویم و از او بخواهیم به واکاوی این مسئله و به تبع آشوب‌های خیابانی اخیر در کشور بپردازد.

او در ابتدای صحبت‌هایش از سوء استفاده‌های دشمن در این ایام سخن می‌گوید و معتقد است هر زمانی که دشمنان ما بتوانند از فرصت‌های داخل کشور برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند، دریغ نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان می‌کند که چند ماه است آمریکایی‌‌ها و سرویس‌های امنیتی وابسته به دشمن در خارج از کشور از فرصت اعتراضات مردمی استفاده کرده و روی این موج سوار شدند و برنامه‌ریزی کردند که به جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ بزنند.

این حقوقدان دسته‌ای از معترضان را مردمی می‌خواند که از بیکاری رنج می‌برند و انتظار دارد رئیس‌جمهور باید به علت اوضاعی که در این سه چهار سال در کشور ایجاد شده پاسخگو باشد.

دهقان البته به موضوع مفاسد اقتصادی هم اشاره می‌کند و بر این باور است که «قطعا مفسدان اقتصادی نمی‌توانند پای پرچم حق مقاومت کنند و آنها در فرصت مناسب از پشت به این ملت خنجر می‌زنند» و در ادامه هم به عنوان مثال یادآور شد: فردی که آمدنیوز را اداره می‌کند پسر یکی از مسئولان سابق کشور است. تعدادی از کسانی که فرار کردند و به خارج رفتند آنها همان ها هستند که در اثر مال حرام و به یغما بردن اموال مستضعفین به این ملت خیانت کردند.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و چناران همواره اعتقاد دارد باید بین اعتراض‌های مدنی که در چارچوب قانون و در اعتراض به وضعیت معیشتی است و آشوب‌هایی که عمدتا با هدف تخریب آنهم با پیروی از دشمنان و سرویس‌های جاسوسی صورت می‌گیرد باید مرزی قائل شد.

وی ، به عنوان سخنان ابتدایی خود، اظهار داشت: طبیعتاً هر زمانی که دشمنان ما بتوانند از فرصت‌های داخل کشور برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند، دریغ نمی‌کنند.

*مردم طی سه سال گذشته با تظلم‌خواهی نسبت به گرانی و اوضاع اقتصادی معترض بودند

وی افزود: در این زمان هم بسترهایی از سه سال گذشته در کشور فراهم شده بود و مردم نارضایتی‌هایی از گرانی و اوضاع اقتصادی داشتند، به ویژه مالباختگانی که پس از دولت یازدهم احساس کردند دیگر جز با اعتراض و تظلم‌خواهی و همچنین حضور نزد قوای سه‌گانه و ادارات دولتی و رساندن صدای خود به گوش مسئولان به نتیجه نمی‌رسند؛ بنابراین موارد فوق در این سه سال گذشته بسترهایی را برای تجمعات مردم در نقاط مختلف کشوربه ویژه مشهد و تهران و مقابل مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و استانداری‌ها فراهم کرد.

* آمریکا و سرویس‌های امنیتی بر موج اعتراضات مدنی مردم سوار شدند

نماینده مردم طرقبه و شاندیز همچنین تصریح کرد: البته چند ماه است که آمریکایی‌ها و سرویس‌های امنیتی وابسته به دشمنان ما در خارج از کشور از این فرصت استفاده کرده و روی این موج سوار شدند و برنامه‌ریزی کردند که به جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ بزنند.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: معلوم است که این اعتراضات و تجمعات دو جنبه داشت که یک جنبه آن کاملاً مردمی و مربوط به کسانی بود که مالباخته بوده و نسبت به وضعیت اقتصادی اعتراض داشتند، کسانی که زندگی‌های‌شان در این چهار سال گذشته تباه شده و دولت نتوانست به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی پاسخ آنها را بدهد.

*جمعی از معترضان از بیکاری رنج می‌بردند

دهقان ادامه داد: برخی معترضان کسانی بودند که از بیکاری رنج می بردند و فکر می‌کردند باید با اعتراض صدای خود را به دولت و مسئولان برسانند و البته تعدادی هم تماشاگر و احساسی هستند که هر تجمعی برگزار شود ممکن است در آن حضور‌ یابند. این افراد جوانان خودمان بوده اند و اعتراضات‌شان هم عمدتاً بحق بوده است و اعتراض آنها مدنی و در چارچوب نظام بوده است. جمهوری اسلامی هم از ابتدای انقلاب تاکنون اینگونه اعتراضات را به رسمیت می‌شناخته است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اما دشمن از این اعتراضات مردمی سوءاستفاده کرد و این اعتراضات مدنی را تبدیل به ‌آشوب‌های خیابانی کرد تا بتواند ضربه‌ای به جمهوری اسلامی ایران بزند. اکنون که این مسائل جمع شده است اگر تحلیل غلطی از این اوضاع داشته باشیم مشکل کشور حل نمی شود بلکه در آینده دوباره ممکن است مشکلات جدیدی بوجود می آید.

*«تحلیل صحیح از اوضاع و شرایط جامعه»؛ مسئله‌ای که همه مسئولان کشور به آن نیاز دارند

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی مهم‌ترین موضوعی که اکنون همه مسئولان کشور به آن نیاز دارند را تحلیل صحیح از اوضاع و شرایط جامعه عنوان کرد و گفت: برخی مسئولان کشور با سطحی نگری برخی سیاه‌نماهایی جناح‌های سیاسی را موجب این اعتراضات می‌دانستند و در جلسه‌ای هم که در مجلس برگزار شد همه ثقل تحلیل‌شان را به این سمت بردند که بزرگ نمایی فساد و گرانی در کشور موجب سواستفاده دشمن شده است.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: به نظر من این یک تحلیل‌ سطحی‌ بود که برخی مسئولان مطرح می‌کردند مثلا یکی از مسئولان ارشد دولت در مجلس به عنوان مثالی می گفت وقتی تخم مرغ گران شد وتلویزیون با آب و تاب آن را پخش می کرد خود این موجب ناامیدی مردم می شود . بنده نمی‌خواهم صددرصد این سخنان را رد کنم ممکن است جایی در بیانات اغراق هم شود اما اصل اینکه اینگونه مسائل را تحلیل کنیم خود آغاز یک گمراهی است که ما اوضاع کشور را در آینده نتوانیم درست بفهمیم و رصد کنیم و این نوعی فرار از مسئولیت است.

*برخی مسئولان با سطحی نگری سیاه‌نماهایی جناح‌های سیاسی را موجب اعتراضات می‌دانستند

دهقان ادامه داد: واقعیت صحنه این است که تعدادی از مردم نسبت به فساد‌، گرانی و اختلاس‌ها اعتراض داشتند که به حق هم بود، شعارهایی از قبیل اینکه «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌ شه»، سه ماه قبل از اینکه این اعتراضات خشن شود و ضد انقلاب دخالت کند این شعارها را سر می‌دادند یعنی با یک خط شعار یک پیام بزرگ می‌رساندند و عنوان می‌کردند اولا ما دچار مشکل اقتصادی هستیم و ثانیا سرمایه‌های ما را مؤسسات مالی و اعتباری که با مجوز دولت از ما پول گرفتند برده اند.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز همچنین یادآور شد: مردم طی این اعتراضات همچنین بیان می‌کردند که در کشور اختلاس وجود دارد، و مردم اینها را به هم مرتبط می‌دانند. واقعیت هم اینست که موسسان همه این موسسات مالی از کارکنان حکومت بوده اند همه شان با رانت حکومتی این موسسات را تاسیس کردند و پول مردم را تباه کردند. این صحبت‌ها اصلاً ربطی به ضد انقلاب نداشت اینها حرف مردم و مالباختگان موسسات مالی بود. بسیاری از این شعارها شعارهای ضد انقلاب نبود مدت دو سال بود که مردم عادی مقابل استانداری‌ها، مجلس و قوه قضاییه تجمع می‌کردند وهمین حرفها را می زدند. ما نمی‌توانیم این اعتراضات را به رسمیت نشناسیم.

*برخی موسسان موسسات مالی از کارکنان حکومت بودند که با رانت حکومتی تاسیس موسسه کردند

وی با تاکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم و با آنها گفت‌وگو کنیم، خاطرنشان کرد: اصولاً وقتی مردم مقابل استانداری‌ تجمع می‌کنند طبیعتاً انتظار دارند یک مسئول بیاید و با آنها حرف بزند و سخن آنها را بشنود و یا زمانی که مردم مقابل مجلس شورای اسلامی شعار می‌دهند انتظار دارند از هیات رئیسه یا نواب رئیس مجلس در میان این جمع حضور یابند و حرف مردم را بشنوند و پاسخ معترضان را بدهند، بعد هم هیأتی از آنها انتخاب شود، با آنها گفت‌وگو کنند و پیگیر مطالبات مردم باشند.

دهقان تصریح کرد:‌ زمانی که مال باختگان مقابل قوه قضاییه تحصن می‌کنند انتظار این است یک مسئول صاحب‌اختیار از این قوه با مردم گفت‌‌وگو کند؛ اینکه مردم یک ماه مقابل دستگاه‌ها و ادارات مختلف تجمع کنند و هیچ‌کس با آنها حرف نزند این یک رفتار کاملاً غیر مردمی را به نمایش می‌گذارد و در این صورت مردم فکر می کنند این حکومت دیگر مردمی نیست.

* حداقلِ رفتار مردمی اقتضا می‌کند پاسخ اعتراض مردم داده شود

«طبیعی است که جمعی از مردم اعتراض داشته باشند اما انتظار این است و حداقل رفتار مردمی اقتضا می‌کند زمانی که مقابل هر یک از دستگاه‌های سه قوه می‌روند، یک مسئول صاحب اختیار در میان مردم بفرستند و حرف مردم را بشنوند و چند نفر هم از همان معترضان انتخاب شوند و با مسئولان مربوطه جلسه برگزار کنند تا درباره موضوع گفت‌وگو کنند. این راه حل روشنی است که باید انجام می شد».

دهقان در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: اما متأسفانه در این دو سه سال اخیر هرکجا مردم اعتراض کردند تقریباً‌ هیچ کدام از مسئولان صاحب اختیار با مردم جلسه برگزار نکردند که این یک نشانه است مبنی بر اینکه برخی مسئولان کشور از خوی مردمی فاصله گرفته‌اند. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

*برخی مسئولان کشور از خوی مردمی فاصله گرفته‌اند

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی مهم‌ترین وظیفه‌ مسئولان اینست که صورت مسئله را پاک نکنند؛ مسئولان کشور در همه قوا و نهادها باید بدانند که مردم نسبت به فساد، بی‌سروسامانی دستگاه‌های اداری، تبعیض موجود، شکاف طبقاتی ایجاد شده در کشور،‌ فساد اداری و عدم پاسخگویی به مردم توسط مسئولان کشور اعتراض دارند. چه آنهایی که در خیابان آمدند و چه کسانی که نیامدند و چه کسانی که به نفع نظام شعار دادند.

وی افزود: همان‌هایی که به نفع نظام شعار دادند و ضدانقلاب را منکوب کردند همان‌ها هم گفتند «مرگ بر گرانی و مفسد اقتصادی». تشکیل دهندگان این تجمعات از قشر مرفه نبودند و عمدتاً بیش از 70 درصد آنها زیر 30 و 35 سال بودند، اکثراً جوان و بیکار بودند.

 

 

اینها اغلب سرمایه‌ای داشتند که در مؤسسات مالی به امانت گذاشتند و عمدتاً نسبت به مالباختگی خود اعتراض داشتند جریانی که اعتراض مدنی را تبدیل به آشوب خیابانی کرد ممکن است آنها از قشر مرفه بوده باشند و تحت تأثیر سرویس‌های خارجی و رسانه‌های بیگانه دست به چنین کاری زدند اما قبل از آن مردم بودند که در اعتراض به بدبختی‌شان به خیابان‌ها آمدند و تحمل خود را از دست داده بودند.

* زندگی شاهانه برخی مسئولان و ثروت‌ در کاخ‌های مجلل اعتراض مردمی را برمی‌انگیزد

دهقان در همین رابطه افزود: البته ضدانقلاب از نظر همه محکوم است و اگر به آنها که به فرمان انگلیس و آمریکا عمل می کنند فرصت داده شود کشور را به سمت نابودی می‌کشانند. طبیعتاً از نیروهای انتظامی هم باید تشکر کنیم که با ضد انقلاب برخورد کردند اما مهم‌ترین مسئله در این میان این است که مسئولان کشور باید به فکر این اعتراضات مردمی باشند. اینها اعتراضات مدنی و به حق مردم است. به ویژه در بحث فساد باید توجه کنیم اگر گرانی برای همه یکسان باشد و تبعیض و شکافی طبقاتی در میان نباشد، مردم اعتراض نمی‌کنند و می‌گویند همه مسئولان کشور به یک نحو زندگی می‌کنند و این مردم را قانع می‌کند».

دهقان عنوان کرد: مردم زمانی که بدانند کسانی که در حکومت هستند زندگی شاهانه دارند و ثروت‌هایی برای خود دست و پا و در کاخ‌های مجلل زندگی می‌کنند و خود فرزندان و وابستگان این‌ها بویی از زندگی مردمی نمی‌برند و در فضای زندگی مردم نیستند طبیعتا این اعتراض مردم را برمی‌انگیزد.

*اعتراضات کف خیابانی نتیجه مماشات مسئولان در برابر فساد است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به نظر من اتفاقی که در کف خیابان‌ها افتاد و اعتراضات مدنی مردم را بر انگیخت و زمینه سو استفاده دشمنان را فراهم کرد، نتیجه مماشات مسئولان کشور در برابر فساد است یعنی آنچه در کف خیابان اتفاق افتاد و موجب سو استفاده دشمنان شد نتیجه مماشات مسئولان کشور در برخورد با فساد و تبعیض و مفسدان اقتصادی و آلوده شدن دست برخی مسئولان کشور و وابستگان آنها به فساد است.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر فساد در کشور نباشد گرانی هم برای مردم قابل تحمل است. اگر تبعیض در کشور وجود نداشته باشد فشار اقتصادی دشمن برای همه قابل تحمل است؛ بنابراین مسئولان کشور باید این مشکل را علاج کنند و ما نیاز به یک جراحی در این خصوص داریم.

دهقان با اشاره به عدم اجرای اصول 49 و142 قانون اساسی یادآور شد: ما از سال 84 در مجلس هفتم طرحی برای رسیدگی به اموال مسئولان تقدیم مجلس کردیم این طرح بالاخره در سال 86 تصویب شد اما پس از 10 سال پیگیری و پس از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام سر و ته آن را زدند و مصوبه مجلس را به یک قانون کم ‌خاصیت تبدیل کردند.

*قانون قانون " از کجا آورده ای"؛ مهمترین راهکار مبارزه با فساد اقتصادی

دهقان مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی را ایجاد شفافیت و آزادی اطلاعات و همچنین اجرای اصل 142 یعنی همان قانون" از کجا آورده ای" و اجرای اصل 49 یعنی بازگرداندن اموال حرام و نامشروع به صاحبان حق یا بیت المال یا مستضعفان دانست.

 

نماینده مردم طرقبه چناران در مجلس افزود: اصل 49 قانون اساسی می‌گوید هر مال نامشروعی را هر کس به دست آورده باید پس بدهد این اصل روشن است چه کسی باید آن را اجرا کند؟ اگر واقعا قانون ایراد دارد لایحه بیاورند و این قانون را اصلاح کنند اما چرا هیچ اقدامی نمی‌کنند؟

وی تصریح کرد:  اموال نامشروعی که در کیسه و جیب برخی حرام‌خواران در سال‌های بعد انقلاب ریخته شده باید به بیت المال برگردد.

*اموال نامشروعی که در کیسه برخی حرام‌خواران ریخته شده باید به بیت المال بازگردد

دهقان با اشاره به اثرات غارت کردن اموال مردم گفت: قطعا مفسدان اقتصادی نمی توانند پای پرچم حق مقاومت کنند و آنها در فرصت مناسب از پشت به این ملت خنجر می زنند، به عنوان مثال یاد آور شد:
«فردی که آمدنیوز را اداره می‌کند پسر یکی از مسئولان سابق کشور است. تعدادی از کسانی که فرار کردند و به خارج رفتند آنها همان ها هستند که در اثر مال حرام و به یغما بردن اموال مستضعفین به این ملت خیانت کردند.

وی گفت: زمانی که پول حرام در شکم این‌ها ریخته می‌شود دیگر نمی توانند پای نظام و انقلاب بایستند. این‌ها زمانی که مشکلی برای کشور پیش بیاید به دامن دشمن پناه می برند و از آنجا علیه انقلاب و کشور صف‌آرایی می‌کنند و توطئه و برنامه می‌چینند.

* زمانی که پول حرام در شکم‌ برخی ریخته می‌شود دیگر نمی توانند پای نظام و انقلاب بایستند

دهقان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر مسئولان کشور واقعا می‌خواهند کشور را از این وضعیت نابسامان نجات دهند اول باید با فساد مبارزه کنند که راهکار مبارزه با فساد روشن است و قانون اساسی هم آن راه را کاملا تبیین کرده است.

وی مهمترین شکل مبارزه با فساد را شفافیت برشمرد و گفت: همه چیز باید شفاف باشد، ما نمی‌‌گوییم مسئولان کشور فاسد و یا حرام‌خوار هستند ما می‌گوییم اگر قانون اجرا شود سره از ناسره شناخته می‌شود و حرام‌خواران نمی‌توانند در کنار انسان‌های پاک دست قرارگیرند.

*اگر قانون اجرا شود سره از ناسره شناخته می‌شود

عضو کمیسیون حقوقی مجلس اضافه کرد: متأسفانه چه در مجلس شورای اسلامی و چه در قوه قضائیه و به ویژه دولت این ظرفیت برای شفافیت و پیگیری مبارزه با فساد به اندازه کافی وجود ندارد و موانع جدی در این رابطه هست. مفسدان اقتصادی و حامیان آنها همدیگر را در درون سه قوه پیدا کردند و از یکدیگر حمایت می‌کنند اما کسانی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند با سختی می‌ توانند همدیگر را پیدا کنند و این وضع خطرناکی است. به نظر من پیام مردم در این ایام روشن بود، چه آنهایی که قبل از آشوب‌ها به خاطر حقوق خود به خیابان‌ها آمدند و چه کسانی که به خاطر محکوم کردن آشوب‌ها به خیابان‌ها آمدند همگی یک پیام دارند و آن این است که دولت زندگیِ مردمی داشته باشد، با فساد، تبعیض و فقر مبارزه کند و به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشد.

*سوال از رئیس جمهور حق نمایندگان مجلس است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سوال از رئیس‌جمهور در خصوص مشکلات سپرده‌گذران مؤسسات مالی و اعتباری عنوان کرد: زمانی که جمعی از نمایندگان مجلس از وزیر یا رئیس‌جمهور سوال دارند این حق قانونی آنهاست و سوال از رئیس‌جمهور هم امر غیرقابل تحملی نیست که برخی از این موضوع خیلی نگران باشند. به نظر من زمانی که نمایندگان اصرار دارند سوالشان مطرح شود طبیعتا این حق قانونی‌ آنها است و نباید مانعی برای سوال از رئیس‌جمهور و وزرا وجود داشته باشد.

اکنون نمایندگان مختلفی معتقدند که رئیس‌جمهور باید پاسخگوی اوضاعی که در کشور درست شده باشد و آنهایی که پرچمدار سوال از رئیس‌جمهور هستند وابستگی خاصی به هیچ جریان سیاسی ندارند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور باید به علت اوضاعی که در این سه چهار سال در کشور ایجاد شده پاسخگو باشد. اینگونه نمی‌شود که هرگاه مشکلی پیش می آید رئیس‌جمهور -با اینکه همه امکانات و ابزار کشور را در اختیار دارد- پاسخگو نباشد. این رفتار درستی نیست که زمان انتخابات قول‌ها و وعده‌های بسیاری بدهند اما پس از اعتماد مردم زمانی که از آنها مطالبه می‌ شود خواسته های مردم را به گذشته حواله دهند یا اینکه با استفاده از غیر صادقانه ترین عبارت یعنی با مطرح کردن نمی گذارند از زیر بار مسئولیت بگریزند.

*حواله کردن مشکلات به نهادهای موهوم رفتار سیاست بازانه‌ای است که نخ نما شده

دهقان همچنین تصریح کرد: برخی مسئولان ارشد دولتی عادت بدی پیدا کرده اند، رئیس جمهور رفتار درستی ندارد معمولا در برابر مطالبات حق مردم همیشه فرافکنی می‌کند. برخی دولتمردان ما و مسئولان ارشد دولت در برابر مطالبات حق مردم در این 4 -5 سال دو راه حل عجیب داشته اند یکی فرافکنی و حواله دادن مشکلات به گذشته دیگری هم حواله کردن مشکلات به نهادهای موهوم که هر دو از رفتارهای سیاست بازانه و غیر صادقانه و البته نخ نما شده به حساب می آید اینها پس از 5 سال که بر همه سرنوشت کشور مسلط بودند و دخل و خرج کشور دستشان بوده و امکانات و اختیارات کشور را در خدمت خود داشته اند فقط شعارهای تبلیغاتی سال اول را تکرار می‌کنند که این غیرصادقانه است؛ یعنی یک مسئول صادق پس از 5 سال اینگونه رفتار نمی‌کند.

*آقای روحانی!‌ شما در این 5 سال چه کردید؟

وی ادامه داد: سوال این است شما در این 5 سال چه کردید؟ به هر حال گذشته‌های دور هر چه بوده از اکنون بهتر بوده است. گذشته‌هایی که شما به آن استناد می‌کنید و همه چیز را به آنجا حواله می‌دهید هر چه بود اینگونه مشکلات را در کشور نداشتیم که مردم به خاطر وضعیت گرانی و فساد به خیابان‌ها بریزند. باید گفت این حاصل سوء مدیریت است که این وضعیت را به جود آورده است.

دهقان یادآور شد: جدای از فرا فکنی دولت وقتی زیر بار مسائل می‌ماند به گونه ای صحبت می کند که انگار دولت اختیار نداشته است این جمله اینها که همه بیایند و کمک کنند نمونه ای دیگر از فرافکنی و رفتار غیر صادقانه سیاسی است.

 

باید پرسید چه کسی به شما کمک نمی‌کند؟ شما همه امکانات و دخل و خرج کشور را در دست دارید. چه افرادی از کمک کردن به شما دریغ کردند؟ این صحبت‌کردن واقعا ناعادلانه است و نشان‌دهنده باطن ناسالمی است که برخی آقایان دارند و با همین بی صداقتی در کنار بی‌لیاقتی کشور را دچار مشکل کردند.

*دولتمردان با بی صداقتی در کنار بی‌لیاقتی کشور را دچار مشکل کرده‌اند

نماینده مردم چناران و طرقبه تصریح کرد: زمانی که از آنها سوال می‌شود چرا وضعیت اینگونه است؟ یا به گردن گذشته‌های دور می‌اندازند و یا می‌گویند بقیه به ما کمک کنند. در این مدت همه چیز در اختیار شما بوده است. 5 سال است که کشور دست شما است اکثریت مطلق مجلس هم در اختیار شماست رئیس مجلس هم در حمایت از دولت هیچ دریغی نداشته است اما متاسفانه یک گام جدی برای حل یک مشکلات کشور برنداشته‌اید. وضع محیط زیست روز به روز بدتر شده و شما هیچ کاری نکردید.وضع رکود حاکم بر اقتصاد در کنار گرانی در کنار بیکاری مردم را به تنگ آورده است.قرار بود دولت یک میلیون شغل ایجاد کند با تعطیلی پی در پی کارخانجات دولت تا پایان سال بعید است شغل زیادی ایجاد کند.

وی همچنین در ادامه مباحث اقتصادی‌اش به مسئله یارانه‌ها هم گریزی زد و خطاب به دولت خاطرنشان کرد: در این رابطه هر سال مصوب کردیم که دولت یارانه ثروتمندان را حذف کند اما به خاطر مسائل سیاسی انتخاباتی این کار را نکردند. ما معتقد بودیم ثروتمندان نیازی به دریافت یارانه ندارند. تقریبا از زمان دولت دهم این موضوع در مجلس مصوب شده اما دولت دهم که اصلا اعتقادی به حذف یارانه ثروتمندان نداشت و این دولت هم علیرغم شعارها جسارت هیچ کار مهمی را تا کنون از خود بروز نداده است.

* حذف یکباره یارانه 33 میلیون نفر جای بسی تعجب دارد

وی افزود: اما جای تعجب است که امسال به یکباره در لایحه بودجه پیش بینی کرده بودند یارانه 33 میلیون نفر را حذف کنند. معلوم است پس از چند سال بی عملی یا عملکرد ضعیف حذف یارانه 33 میلیون نفر موجب ایجاد بحران در کشورمی شد و مجلس و کمیسیون تلفیق به این کار تن نداد و ما باز هم تصویب کردیم دولت یارانه ثروتمندان را حذف کند.

*برخی آقازاده‌ها چند پست را در کشور اشغال کرده‌اند

نماینده مردم طرقبه شاندیز و چناران یادآور شد: زمانی که کارت سوخت الزامی شد تا اندازه زیادی جلو قاچاق آن گرفته شد متاسفانه دولت بدون توجه به حقایق کشور کارت سوخت را عملا حذف کرد واین موجب شد مثلا مصرف بنزین از 60 میلیون لیتر با احتساب مصرف گاز نزدیک 100 میلیون لیتر برسد.وقتی بنزین در ترکیه بیش از 6 هزار تومان است در افغانستان و پاکستان هم حدود 2 هزار تومان با ما تفاوت قیمت دارند معلوم است حذف کارت سوخت به قاچاق آن دامن می زند. وامروز بر کسی پوشیده نیست که قاچاق هم چه بلایی بر سر کشور نازل کرده است.

*این دولت بهتر است به جای فرا فکنی و بازی با الفاظ بگوید در این 5 سال چکرده است؟

«این دولت بهتر است بعد از 5 سال به جای فرا فکنی وبازی با الفاظ و حاشیه سازی های سبک بگوید یک کاری که در این 5 سال انجام داده چیست؟ دولت در لایحه بودجه 97 همزمان با حذف یارانه 33 میلیون نفر می خواست قیمت بنزین را هم به نرخ 1500 تومان افزایش دهد که این تصمیم دولت که با مخالفت کمیسیون تلفیق مواجه شد موجب دامن زدن به گرانی و فشار بر مردم می شد و البته چون بنزین در ترکیه لیتری 6 هزار تومان و در پاکستان و افغانستان بیش از سه هزار تومان قیمت دارد باز هم از قاچاق آن پیشگیری نمی شود لذا ما راهی جز این نداریم که مصرف بنزین از طریق کارت کنترل شود وبا کنترل مصرف هم جلو قاچاق گرفته می شود وهم از آلودگی هوا پیشگیری می شود.

وی با بیان اینکه راه‌حل اداره کشور روشن است، گفت: با خواب‌آلودگی،‌ تنبلی و بی‌حالی که نمی‌شود کشور را اداره کرد. برنامه کشور روشن است برنامه ششم واضح بوده و سیاست‌های کلی نظام هم به همه ابلاغ شده است آقایان باید به جای سخنرانی های بی فایده برای اداره کشور وقت بگذارند.

*با خواب‌آلودگی و تنبلی نمی‌شود کشور را اداره کرد

دهقان ادامه داد: این رفتار متکبرانه و از موضع بالای اشرافی‌گرایانه‌ای که بین برخی مسئولان ارشد دولت رایج شده است یکی از مشکلات اصلی کشور است و مجموعه ای از این رفتارها، بی صداقتی‌ها، بی مبالاتی‌ها، تنبلی‌ها و اشرافی گری ها و همچنین دارا بودن خوی غیر مردمی، اعتراضات مردم را برانگیخته است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: اکثریت مردم همچنان به انقلاب امام خمینی(ره) پایبند هستند و اجازه خباثت به انگلیس و آمریکا را هم نمی دهند؛ البته از کسانی این انقلاب مردمی و دینی را وسیله ای برای ثروت اندوزی وفساد و فخر فروشی بر دیگران و تکبر و زندگی شاهانه قرار داده اند بیزارند مردم به آرمان امام خمینی وبه خلف صالحش اعتقاد دارند اما نسبت به کسانی که انقلاب مستضعفین را به انحراف کشانده اند وبا دستبرد زدن به جیب مستضعفان زندگی قارونی برای خود ساخته اند متنفر شده اند.

*مردم همچنان به انقلاب پایبند بوده و اجازه خباثت به انگلیس و آمریکا را هم نمی دهند

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: مردم از اینکه می بینند فرزندانشان بیکارند ولی برخی از آقایان و آقازاده ها چند پست را اشغال کرده اند ویک مدیریت بسته اجازه نمی دهد جوانان این کشور استعدادشان را شکوفا کنند معترض هستند. لذا به نظر من، ما نیاز به یک جراحی داریم نیاز به یک دگرگونی در چارچوب انقلاب 57 و با پرچم داری مقام معظم رهبری داریم.

مسئولان اعتراضات اعتراض دهقان مردمی اقتصادی قانون زمانی انقلاب اسلامی گرانی کسانی دارند ادامه اینکه مشکلات عنوان رفتار همچنین رئیس‌جمهور یارانه می‌کند نماینده اموال مبارزه زندگی ایجاد شورای مقابل البته استفاده میلیون وضعیت گذشته اوضاع یادآور جمهوری اداره دشمنان طرقبه مسئله اینگونه اینها سرویس‌های خیابانی معترضان اختیار تصریح حواله آورده قاچاق بنزین تومان داشتند کمیسیون خیابان‌ها گفت‌وگو انتظار مسائل باشند تبعیض افزود می‌کردند سیاسی برابر نمایندگان آمریکا اجرای نتیجه ثروتمندان مماشات شاندیز چناران سخنان اضافه رابطه برگزار ریخته شعارها بیکاری آمدند توانند مسئول امنیتی موسسات حکومت تحلیل اکنون تعدادی موضوع مفسدان دیگری لایحه برنامه خاطرنشان حرام‌خواران پاسخگو مطالبات اشاره مهم‌ترین فرافکنی صادقانه امکانات مؤسسات همچنان واقعا نامشروعی نداشته شاهانه داریم انگلیس نباشد این‌ها حقوقی اساسی کردیم المال اوضاعی اجازه شفافیت آنهایی مهمترین تبدیل نمی‌شود طبیعتاً نهادهای برخورد فراهم معلوم مختلف آقایان عمدتاً قضاییه مستضعفین تجمعات نمی‌کنند آشوب‌ها چارچوب پارلمانی راهکار بودجه بگوید پیشگیری یکباره مستضعفان الفاظ تصویب افتاد گرفته قضایی افغانستان امسال جراحی پاکستان پیگیری خبرگزاری زیادی خباثت اشغال تلفیق بایستند درستی صداقتی خواب‌آلودگی بی‌لیاقتی ندارند ترکیه موهوم سیاست طبیعتا گذشته‌های تنبلی دولتمردان مدیریت جمهور کرده‌اند کنترل می‌خواهند مشکلی متاسفانه کردید؟ خمینی ناسره اکثریت همدیگر حمایت ندارد اندازه شناخته پایبند نکردند قانونی کاملاً بردند رسیدگی استانداری‌ها نظارت ادارات دولتی بنابراین یابند جوانان جامعه اقلام سیاه‌نماهایی شرایط آینده مربوطه همواره رسمیت قیمت‌گذاری بسترهایی مقاومت مناسب فرصت‌های نمی‌توانند وابسته بزنند ضربه‌ برنامه‌ریزی آمدنیوز بتوانند اظهار تظلم‌خواهی معترض ابتدای می‌گوید معتقد رفتند خیانت جناح‌های واکاوی بدانند اداری شهرها گرفته‌اند فاصله دستگاه‌های درباره متأسفانه طبقاتی خیابان برمی‌انگیزد محکوم می‌گویند کاخ‌های معیشتی دادند ضدانقلاب شعارهایی اقتضا آشوب‌های تخریب اینست موسسان اعتباری اختلاس می‌دانستند مسئولیت واقعیت کارکنان حکومتی بشنوند بدهند عمومی بیاید شعارهای تاسیس نداشت بسیاری وابستگان