برگزیده ها
ارائه سالانه ۱۲۰ دستاورد جدید تحقیقات کشاورزی

مازندمجلس: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:این سازمان سالانه ۱۲۰ دستاورد جدید را برای حوزه های مختلف کشاورزی ارائه می کند.

مازندمجلس: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:این سازمان سالانه ۱۲۰ دستاورد جدید را برای حوزه های مختلف کشاورزی ارائه می کند.

به گزارش ایلنا، استاندار البرز، رئیس سازمان شیلات ایران و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، و برخی دیگر از موسسات تحقیقات کشاورزی از نزدیک با دستاوردها و اقدامات این پژوهشگاه آشنا شدند و بر لزوم تعاملات گسترده تر برای پیشرفت های علمی و فناوری در حوزه کشاورزی در سطح کشور و در استان البرز تاکید کردند.

در این بازدید که به میزبانی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در سالن موسسه اصلاح بذر برگزار شد، محمدعلی نجفی استاندار البرز، دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر زالی وزیر اسبق جهاد کشاورزی، مهندس مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، معاونان استاندار به همراه جمعی از مقامات استانی و خبرنگاران رسانه های جمعی حضور داشتند.

نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان میزبان این مراسم، به همراه جمعی از روسا و مقامات موسسات تحقیقات کشاورزی، از جمله رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی، رئیس موسسه تحجقیقات فنی مهندسی کشاورزی، رئیس موسسه جنگل ها و مراتع کشور، رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی، نظرات و دیدگاه های خود را درخصوص مسائل، مشکلات و اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی ابراز کردند.

*موسسات تحقیقات کشاورزی جزء افتخارات استان البرز هستند

نجفی، استاندار البرز در این بازدید ضمن تشکر از تمامی روسای موسسات تحقیقات کشاورزی به ویژه دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات و دکتر خوش خلق سیما برای دعوت از وی و نیز قدردانی از اصحاب رسانه برای پوشش خبری این مراسم اظهار داشت: موسسات تحقیقاتی به ویژه موسسات تحقیقات کشاورزی جزء افتخارات استان البرز هستند و در قیاس با سایر استان ها، علاوه بر کمیت از کیفیت علمی و پژوهشی بالایی نیز برخوردارند.

وی با اشاره به اهمیت رسانه ملی درخصوص پوشش خبری فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی محققان در عرصه کشاورزی گفت: انتظار می رود رسانه ملی، بیشتر به تحقیقات انجام شده در حوزه کشاورزی خصوصا با سرمایه عظیم بیش از ۲۰۰۰ عضو هیات علمی که نیمی از این محققان در استان البرز هستند، بپردازد.

نجفی از ظرفیت بالای استان در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در سفر اخیر دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به البرز، موضوع آمادگی مدیریتی این استان برای انجام کارهای بزرگ با پشتوانه های غنی موجود، مطرح شد.

استاندار البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما نباید نگرانی های اشتغال را بیشتر کنیم، از ظرفیت اشتغال زایی موسسات تحقیقات کشاورزی در استان البرز به عنوان یک نقطه قوت نام برد و در عین حال تصریح کرد: استان البرز در تابستان، نرخ بالای بیکاری را به خود اختصاص داد و ما جزء پنج استان بیکار کشور بودیم اما با تلاش های انجام شده، در پاییز، نرخ بیکاری سه درصد کاهش یافت.

وی در خصوص این موضوع که چرا نرخ اشتغال در بخش کشاورزی در کشور علیرغم پتانسیل های بالای موسسات تحقیقاتی محدود است، یادآور شد: این موضوع، فقط مختص کشور ما نیست بلکه نرخ اشتغال بخش کشاورزی حتی در آمریکا که سهم بزرگی در تولید ارقام کشاورزی دارد، نیز بسیار محدود و در حدود ۲ درصد است.

نجفی، ایجاد پارک علم و فناوری و گسترش شرکت های دانش بنیان در استان البرز را بسیار مهم و اساسی توصیف و خاطرنشان کرد: این نوع اقدامات، سهم بسزایی را در کاهش بیکاری و افزایش نرخ اشتغال در سطح استان و در مجموع در سطح ملی ایفا می کند و ما از این امر حمایت می کنیم.

استاندار البرز همچنین با اشاره به دانشگاه های کارآفرین و رشد علمی با استفاده از موسسسات تحقیقاتی گفت: رشد دانشگاه های کارآفرین، علمی کاربردی و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در حوزه کشاورزی از نکات بسیار حایز اهمیت است و همه نهادها و دستگاه ها در استان از جمله شهرداری ها نیز باید به آن توجه نمایند.

نجفی با تاکید ویژه بر نقش پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با اشاره به اظهارات رئیس پژوهشگاه در ایجاد اشتغال اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به همراه سایر موسسات تحقیقات کشاورزی می تواند با گسترش دانش و فناوری های موجود در حوزه کشاورزی، به عنوان قطب اشتغال مطرح شود و ما باید این فرصت را فراهم کنیم.

وی ضمن اعلام آمادگی برای رایزنی بیشتر جهت معرفی ظرفیت های استان البرز و تخصیص ردیف های بودجه از طریق سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون های مجلس و سایر نهادهای ذیربط اعلام کرد: رئیس جمهوری، معاون اول ایشان و مجموعه دولت طی جلساتی که داشته ایم، توجه ویژه به استان البرز داشته اند.

استاندار البرز در پایان ضمن گرامیداشت پیشاپیش دهه فجر، از پیگیری موضوع بیایان زدایی به عنوان یکی از اولویت های کشور و استان خبر داد و گفت: اکنون که به پیشواز دهه فجر و جشن های سی و نهمین سالگرد پیروز انقلاب نزدیک می شویم، امیدوارم بتوانیم با همت تمامی موسسات تحقیقاتی استان، در جهت تحقق مصوبات اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم و از فرصت های پیش رو برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان البرز به بهترین نحو استفاده نماییم.

*البرز، «سیلیکون ولی» کشور در بخش کشاورزی

در این مراسم صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران نیز طی سخنانی با اشاره به تلاش های موسسات تحقیقات کشاورزی استان البرز در سطح کشور اظهار داشت: موسسات تحقیقاتی در استان البرز علاوه بر خدمات شان در سطح ملی، باید به مردم استان البرز نیز توجه ویژه داشته باشند و به آنها خدمات لازم را ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه البرز باید «سیلیکون ولی» بخش کشاورزی در سطح کشور باشد، گفت: موفقیت و آینده درخشان در سال ۲۱۰۰ مربوط به کشورهایی است که در علم و فناوری، توسعه یافته اند.

صالحی بر لزوم تشکیل شورایی در موسسات تحقیقاتی کشاورزی برای ارتباط بیشتر با استاندار البرز تاکید و تصریح کرد: این شورا با کمک مهندس موسوی، رئیس جهاد کشاورزی استان و همراهی موسسات تحقیقاتی می تواند با حضور استاندار یا نماینده ایشان تشکیل شود تا تعامل بیشتری بین استانداری و موسسات تحقیقاتی شکل گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین به پتانسیل استان البرز در حوزه گیاهان دارویی اشاره و با پیشنهاد تشکیل مجتمع گلخانه گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: این استان در حوزه گیاهان دارویی نقش برجسته ای دارد و با توجه به ظرفیت گلخانه ای آن، ایجاد مجتمع گلخانه گیاهان دارویی در یک یا چند نقطه از استان بسیار مهم و تاثیرگذار است ضمن اینکه اخیرا تسهیلات ارزان قیمت برای گلخانه ها از سوی دولت لحاظ شده است که باید از این فرصت استفاده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار داشت: ما می توانیم بازار بورس بذر و نهال و فراتر از آن در حوزه های مرتبط با کشاورزی در استان البرز ایجاد کنیم تا تمام کشور از مزایای آن بهره مند شود.

فعالیت بیش از ۵۰ درصد موسسات تحقیقات کشاورزی کشور در استان البرز

در ابتدای این مراسم، دکتر زند، رئیس سازمات تحقیقات کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی که تمامی موسسات تحقیقات کشاورزی زیرنظر این سازمان فعالیت می کنند، ضمن معرفی روسای موسسات تحقیقاتی مختلف که در این نشست حضور یافته اند، گفت: امیدواریم در دوره جدید فعالیت ها در استان البرز بتوانیم از حضور دکتر نجفی که از استاندارهای بسیار خوش سابقه و توانمند هستند و در همه جا منشا خیر بوده اند، بهره مند شویم.

زند با ارائه گزارش مختصر از فعالیت های سازمان تحقیقات کشاورزی اظهار داشت: سازمان تحقیقات، آموش و ترویج کشاورزی در شش حوزه آموزش، ترویج، پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناوری، ثبت گواهی و نظارت، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ موسسه تحقیقاتی با حدود ۲۰۰۰ عضو هیات علمی داریم، گفت: از این ۱۹ موسسه، ۱۰ موسسه در استان البرز فعالیت می کنند و حدود نیمی از پرسنل علمی ما در این استان حضور دارند.

زند افزود:خروجی سالانه این مجموعه موسسات تحقیقات کشاورزی به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ رقم جدید در حوزه کشاورزی است. معمولا سالانه دو تا سه واکسن جدید توسط موسسه رازی تولید می شود و بین ۲۵ تا ۳۰ آفت کش کم خطر در هر سال معرفی می کنیم و سالانه ۱۲۰ دستاورد جدید را برای حوزه های مختلف کشاورزی ارائه می نماییم.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی ادامه داد: در مجموعه تحقیقاتی ما، ۸ مرکز رشد وجود دارد و از مجموع ۵۷۵ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی، حدود ۱۸۵ شرکت دانش بنیان در زیرمجموعه سازمان تحقیقات مستقر هستند. این موسسات تحقیقاتی معمولا سالانه ۵۰ دستاورد را تجاری سازی می کنند و به بخش خصوصی می دهند. خوشبختانه در جشنواره بین المللی خوارزمی نیز معمولا هر سال از رده های اول تا سوم حداقل دو رده به دستاوردهای این موسسات اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از مجموع ۸۰۰۰ عضو هیات علمی در حوزه کشاورزی، ۶۰۰۰ هزار نفر در دانشگاه ها و ۲۰۰۰ نفر در وزارت جهاد کشاورزی مشغول هستند، گفت: به جرات می توان گفت تمامی مسئولیت های کاربردی حوزه کشاورزی، توسط این ۲۰۰۰ نفر صورت می گیرد. همچنین حدود ۵۵۰ گرایش تحقیقاتی فعال داریم که در برخی زمینه ها در دنیا در سطح بالا قرار داریم.

زند از همکاری موسسات تحقیقاتی با دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و بین المللی خصوصا پردیس کشاورزی تهران (مستقر در کرج) خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری با موسسات تحقیقات بین المللی از جمله تعریف پروژه های مشترک با موسسه تحقیقات بین المللی ذرت و گندم در مکزیک، موسسه بین المللی خشکی کانادا، موسسه ایکریست در هند و موسسه تحقیقاتی در فیلیپین از جمله اقدامات انجام شده است.

زند خاطرنشان کرد: موسسات تحقیقاتی سازمان سالانه شش هزار و ۵۰۰ تن هسته اولیه بذر و نهال را تولید می کنند و در موسسه رازی، ۶۵ محصول بیولوژیک منحصر به فرد تولید می شود.

وی افزود: در حوزه مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی هم بانک ژن گیاهی ملی ایران یکی از ۱۰ بانک بزرگ ذخایر ژنتیک گیاهی دنیاست و علاوه بر آن بانک های ذخایر ژنتیک در سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع و موسسه رازی نیز وجود دارد.

زند گفت: در حوزه ترویج، کشور را به ۱۰ هزار پهنه تقسیم کرده ایم که ۱۰۰ محقق ارشد در سطح بالا و ۱۰۰۰ محقق در چند صد مرکز در مناطق مختلف کشور خدمات ترویجی ارائه می کنند. بدین ترتیب زنجیره علم و فناوری را در سازمان ایجاد کرده ایم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در زمینه آموزش هم هشت هزار دانشجو در دوره های علمی کاربردی مراکز آموزشی سازمان تحصیل می کنند که ۳۰۰۰ نفر آنها در رشته هایی مثل پرورش اسب، پرورش شترمرغ و... مشغول هستند که در دانشگاه ها وجود ندارد.

*لزوم راه اندازی پارک فناوری های نوین کشاورزی

زالی، وزیر اسبق جهاد کشاورزی هم طی سخنانی در این نشست با اشاره به مشکل بیکاری دانش آموختگان جوان گفت: فعال کردن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های این بخش می تواند زمینه های وسیعی را برای اشتغال دانش آموختگان فراهم کند.

وی با اشاره به طرح راه اندازی پارک فناوری های نوین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان البرز خاطرنشان کرد: با راه اندازی این پارک و توسعه شرکت های دانش بنیان خصوصی و اجرایی کردن اصل ۴۴ می توان از ظرفیت های بخش خصوصی در جهت اشتغال بهره برد.

ظرفیت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ایجاد اشتغال و شرکت های دانش بنیان

همچنین نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه افتخار میزبانی از دکتر نجفی استاندار البرز، دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات، دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات، دکتر زالی وزیر اسبق جهاد کشاورزی، مقامات، معاونان و روسای موسسات تحقیقاتی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت بسیار ویژه ای است، اظهار داشت: امسال برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، سال ویژه و بسیار پرباری بوده است زیرا یکی از آرزوهای چندین ساله ما، به ثمر رسید و «ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه» بعد از حدود دو دهه فعالیت علمی محقق شد.

وی افزود: این امر مرهون همراهی مجدانه مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و دکتر زند، رئیس سازمان و تمامی محققان فرهیخته مان در پژوهشگاه بوده است.

خوش خلق سیما ضمن گرامیداشت دهه فجر گفت: البته بهمن ماه، یادآور یک اتفاق مبارک برای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است؛ بازدید رئیس محترم جمهور در سی و هشتمین سالگرد پیروزی از انقلاب در بهمن ماه ۹۵ از پژوهشگاه، آن هم در هنگامه افتتاح پروژه های بزرگ ملی، نشانه اهمیت اقدامات و دستاوردهای ارزشمند پژوهشگاه است و هنوز لبخند رضایت دکتر روحانی از پیشرفت ­های حوزه زیست فناوری کشاورزی پیش روی ماست.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال جدید به «سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری و دغدغه های موجود در عرصه اشتغال، از ظرفیت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی در این حوزه سخن گفت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حوزه های مختلف، فرصت های بسیار عالی برای ارتباط با بخش خصوصی، ایجاد شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی دانش و محصولات کشاورزی را موجب شده که همه اینها تولید ثروت می کنند و از همین رو مقام معظم رهبری فرموده اند که به بیوتکنولوژی توجه ویژه شود چرا که می توان بر پایه دانش، اشتغال ایجاد کرد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در همین رابطه به نمونه هایی از محصولات و فناوری های تجاری سازی شده پژوهشگاه در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: ما کشور را از واردات بذر سیب زمینی بی نیاز کردیم و ۲۹ میلیو ن دلار ارز ما برای واردات بذر سیب زمینی خارج می شد. با بذر سیب زمینی، بیماری های زیادی در این مرز و بوم اضافه می شد. در حال حاضر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تولیدکننده عمده گیاهچه های سالم اولیه سیب زمینی است و ۲۹ شرکت دانش بنیان در این زمینه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین در منطقه کرج که منطقه باغات کشور است و زمانی سرمایه گذاران بسیاری از پایتخت به این منطقه هجوم می آوردند، پایه های سیب مالینگ را از طریق کشت بافت به شرکت های دانش بنیان دادیم که حدود ۱۲ شرکت دانش بنیان در این زمینه تاسیس شده است.

کشاورزی استان البرز تحقیقات موسسات پژوهشگاه تحقیقاتی موسسه بیوتکنولوژی اشتغال فناوری فعالیت اشاره استاندار بنیان ظرفیت بسیار ایجاد سالانه خاطرنشان معاون تولید همچنین ترویج مختلف آموزش اینکه اظهار ارائه مراسم شیلات زمینه خصوصی المللی تمامی دانشگاه اقدامات موضوع گلخانه بیکاری دارویی استفاده افزود گیاهان پروژه معرفی ذخایر بیشتر عنوان زمینی بازدید رسانه صالحی دستاورد محققان معمولا تجاری تاکید کاربردی تواند داریم محصولات خدمات تشکیل منطقه انقلاب مجموعه سالگرد مجموع مهندس روسای تصریح علاوه بالای سرمایه اهمیت اندازی موجود همراه مقامات آموختگان مدیریت پیروزی مجتمع همراهی اولیه جنگل ژنتیکی همکاری پرورش واردات مشغول مستقر ژنتیک خوشبختانه رهبری زیستی گیاهی دستاوردهای یادآور افتخارات درخصوص مراتع خصوصا جمهوری اختصاص آمادگی نیراعظم معاونان نزدیک گزارش پیشرفت میزبانی موسوی اصلاح پتانسیل محدود نماییم اقتصاد بتوانیم سیلیکون سخنانی یافته توسعه گرامیداشت بودجه کارآفرین گسترش آموزشی نمایند اعلام فراهم ارتباط