برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه کارگروه مشترک آمریکایی-اروپایی برای بررسی «نقائص برجام» برگزاری نشست‌های خود را آغاز کرده از انجام رایزنی‌هایی در این کارگروه درباره نحوه تعامل با ایران درباره «نقائص» برجام خبر داد.

مازندمجلس:
«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتایش از لهستان درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اظهارنظر کرد. 
تیلرسون در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس که سه سئوال درباره مسائل مختلف، یعنی همکاری آمریکا با کشورهای اروپایی برای حصول یک «توافق مکمل برجام»، واکنش روسیه به حمله شیمیایی در سوریه و عملیات ترکیه در عفرین پرسیده بود  گفت: «این ضرب‌المثل آمریکایی اینجا صادق است که قبل از سپیده‌دم، هوا از هر وقت دیگر تاریک‌تر است و من می‌خواهم حرفم را با تاریک‌ترین مسئله در میان این سه مسئله‌ای که پرسیدید آغاز کنم.»
تیلرسون در ادامه گفت: «به همین خاطر است که ما اینقدر به این مسئله توجه کرده‌ایم و سرسختانه با شرکا و متحدانمان در حال همکاری هستیم تا ساز و کارهایی برای مرتفع کردن نگرانی‌ها درباره توافق هسته‌‌ای ایران مستقر کنیم.»
وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ به صراحت اعلام کرده که این توافق، ایرادهایی دارد و او قصد دارد آن ایرادها را مورد بررسی قرار دهد. کاری که ما پذیرفته‌ایم انجام دهیم همکاری با همتایان اروپایی‌مان- تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان)- و اتحادیه اروپا برای شناسایی حوزه‌هایی است که بایستی به آنها پرداخته شود و مکانیسمی که می‌توان این موارد را مورد بررسی قرار داد.»
وزیر خارجه آمریکا درباره کارگروه مشترک اروپا و آمریکا برای  اصلاح برجام» که هفته گذشته خبر تشکیل آن را اعلام کرده بود هم اظهارنظر کرد. تیلرسون ضمن بیان اینکه این کارگروه برگزاری نشست‌های خود را آغاز کرده از انجام رایزنی‌هایی در این کارگروه درباره نحوه تعامل با ایران بر سر «نقائص» ادعایی برجام خبر داد. 
مقام‌های آمریکایی قبلاً گفته‌اند برای اصلاح معایب برجام طبق درخواست‌های ترامپ، تنها با اروپایی‌ها تعامل خواهند کرد و با ایران مستقیماً وارد رایزنی نخواهند شد.
تیلرسون دوشنبه هفته گذشته (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفته بود با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 
وی در لندن گفت میان سه کشور اروپایی این دیدگاه مشترک وجود دارد که برخی از حوزه‌های توافق هسته‌ای یا برخی از رفتارهای ایران هستند که بایستی به آنها پرداخت. وی اضافه کرد: «این کارگروه به زودی تشکیل جلسه خواهد داد تا نقائص برجام را با تلاش برای رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای برطرف کردن نگرانی‌های ما اصلاح کند. »
تیلرسون روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان گفت: «این کارگروه‌، در حال حاضر برگزاری نشست‌ها را برای توافق بر سر اصول، چشم‌اندازها، حوزه‌های تحت بررسی و نحوه تعامل با ایرانی‌ها برای پرداختن به این موضوعات، آغاز کرده‌ است.» 
 «دونالد ترامپ» روز جمعه 22 دی‌ماه رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد. وی علی‌رغم این تهدید کرد ممکن است این آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد.
 رئیس‌جمهور آمریکا گفت در صورتی که نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام نکنند او در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (120 روز بعد) آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر، مطابق روال‌ اظهارنظرهای گذشته خود یادآوری کرد که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، «بسیار بسیار گسترده‌تر از توافق هسته‌ای هستند.»
تیلرسون گفت: «آمریکا، نگرانی‌هایی بزرگتر و فوری‌تری درباره اقدامات مخرب ایران در منطقه، حمایت از حوثی‌ها در یمن، پرتاب موشک از یمن به عربستان سعودی، تأمین تسلیحات برای شبه‌نظامیانی که منطقه را بی‌ثبات می‌کنند، حمایت از حزب‌الله دارد.»
تیلارسون تأکید کرد: «بنابراین، کارگروه ما قصد شناسایی حوزه‌های همکاری بین آمریکا و اروپا برای مقابله با رفتارهای مخرب ایران را دارد.»
آمریکا برجام توافق تیلرسون درباره هسته‌ای کارگروه اروپا اصلاح تعامل همکاری بررسی خارجه مشترک اروپایی ترامپ حوزه‌های گذشته تشکیل نقائص برگزاری بسیار حمایت منطقه رفتارهای معایب آمریکایی کشورهای اظهارنظر لهستان هستیم مسئله ادامه بایستی شناسایی اعلام اضافه مکانیسمی