برگزیده ها
افزایش ۱۰ درصدی بودجه جاری دولت در بودجه ۹۷/ با احکامی که در بودجه آمده ما باید در آینده ثروت بفروشیم و حقوق بدهیم

مازندمجلس: نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه جاری دولت در سال ۹۷ مبلغ ۱۰ درصد افزایش یافته، گفت: براساس احکامی که در بودجه آمده ما باید برای سال‌های آینده ثروت بفروشیم وحقوق پرداخت کنیم.

مازندمجلس:، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز مجلس (8 بهمن 96) در مخالفت با کلیات بودجه سال 97 گفت: این بودجه بودجه‌ای نیست که انضباطی که ما از آن توقع داریم را داشته باشد و در بحث عملیاتی کردن بودجه که طبق قانون تکلیف هم هست در بودجه آمده که هر دستگاه سامانه‌ای را تعریف کند بدون آنکه بودجه لازم را برای این تعریف سامانه داشته باشیم. 

وی افزود: نظر به شفاف‌سازی متأسفانه در بودجه 97 نزدیک 300 هزار میلیارد تومان بودجه پنهان داریم ما 65 هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در حوزه یارانه‌ها داریم، 5 میلیارد دلار وام خارجی پیش‌بینی شده بناست این مقدار وام در کجا هزینه شود که پنهان است. در مجموع بنا است 89 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شود که بحث تسویه آن هم هست.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: 2 سال قبل به دولت اجازه دادیم که 45 هزار میلیارد تومان تسعیر در خصوص بدهی‌های متراکم به بانک مرکزی دادیم و در این بودجه نیز 100 هزار میلیارد تومان در این بودجه در نظر گرفتیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: در بحث بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمیسیون تلفیق بررسی شده و نه در صحن بررسی خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند، بیش از 800 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است  کجا گزارش بودجه شرکت‌های دولتی به ما ارائه شده؛ 526 درصد درآمد شرکت‌های دولتی باید سرمایه‌گذاری شود، ما کجا این مورد را داریم؟ 

وی افزود: در بحث عملیاتی کردن بودجه چرا به سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفته‌اید ؟ آیا این مقدمه خصوصی‌سازی نیست؟  انتقال کانون بحران به استان‌ها از یک سو و مقدمه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش را از سوی دیگر ما در این بودجه داریم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: می‌گویند ما می‌خواهیم تمرکز زدایی کنیم چرا بودجه عمرانی متمرکز است؟ و در حوزه بودجه عمرانی نیز تمرکز زدایی شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها اعداد و ارقام با آنچه که در گزارش نهایی کمیسیون آمده تفاوت وجود دارد براساس اعداد و ارقام موجود 102 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش انرژی است اما آنچه که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده 87 میلیارد تومان است.

وی افزود: در بودجه حدود 38 میلیون نفر از دریافتی‌ها حذف می‌شوند، ساز و کار حذف این تعداد از افراد از دریافت یارانه چیست؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بحث برداشت از صندوق توسعه ملی موضوعی است که با این برداشت‌ها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است که صندوق توسعه ملی نیز به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی دچار خواهد شد و برداشت از صندوق توسعه ملی حدود 200 درصد افزایش دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: هزینه‌های جاری دولت به شدت افزایش پیدا کرده، حدود 300 هزار میلیارد تومان بودجه جاری دولت است که 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در مقابل بودجه‌های عمرانی کاهش 17 درصدی را دارد و این در حالیست که دولت باید طبق قانون برنامه ششم هزینه‌های جاری خود را در سال 5 درصد کاهش دهد که این میزان نه تنها تقلیل پیدا نکرده بلکه 10 درصد هم افزایش یافته است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وابستگی بودجه به نفت افزایش معناداری دارد، وابستگی مستقیم در این بخش 35 درصد است و این در حالیست که ما بنا بود در یک بازه زمانی وابستگی‌مان را به نفت کمتر کنیم. 

سلیمی خاطرنشان کرد: در بحث مالیات بناست تا 121 هزار میلیارد تومان مالیات از مردم گرفته شود که 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد آیا بازار کشش این افزایش را دارد؟ آیا با توجه به رکود ما توان تحقق این اعداد را داریم؟ 

وی افزود: براساس احکامی که در بودجه آمده ما باید برای سال آینده و سال‌های بعد ثروت بفروشیم و حقوق پرداخت کنیم آیا این عقلانی است که ما دارایی‌های کشور را بفروشیم و برای پرداخت حقوق آن را صرف کنیم؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث مالیات تا چه اندازه ما می‌خواهیم با فشار مضاعفی که وارد می‌کنیم اقتصاد را به سمت و سوی اقتصاد غیر رسمی و به سمت اقتصاد غیرقانونی و اقتصاد زیرزمینی سوق دهیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: در حوزه بیمه سلامت و خرید تضمینی گندم بناست 55 هزار میلیارد اوراق بفروشیم و آینده کشور را بفروشیم برای سلامت امروز مردم. ما بحثی نداریم اما با وجود 95 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی که 3 ساله توزیع شده چه کسی می‌خواهد بازپرداخت کند. دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است، چه ساز و کاری برای پرداخت این بدهی‌ها وجود دارد. 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در بحث پژوهش متاسفانه تراز ما تراز مثبتی نیست، ما واقعاً نگرانیم آینده کشور چه می‌شود. 

سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: این بودجه در مجموع تورم‌زا است، رکود را افزایش می‌دهد، بی‌انضباط است، به تولید داخلی بی‌توجه است، در بحث نرخ ارز چشم‌انداز روشنی در آن دیده نمی‌شود ولی ضریب جینی ارزش بدتر می‌شود.

بودجه میلیارد تومان افزایش سلیمی اسلامی نماینده محلات شورای خاطرنشان شرکت‌های بفروشیم اظهارداشت دولتی افزود صندوق آینده گزارش اقتصاد داریم عمرانی اعداد توسعه کمیسیون می‌دهد مالیات پرداخت بناست پنهان می‌خواهیم سلامت زدایی تمرکز ارقام براساس حالیست هزینه‌های برداشت وابستگی بررسی اوراق احکامی درصدی مجموع یارانه‌ها عملیاتی قانون تعریف کلیات مخالفت آموزش پرورش مقدمه داریم؟  درآمد تلفیق امروز خصوصی‌سازی