برگزیده ها
نباید آینده کشور برای سلامت امروز مردم بفروشیم

مازندمجلس: نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در بخش بیمه سلامت و خرید تضمینی گندم قرار است ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق داده شود، ادامه داد: یعنی آینده کشور برای سلامت امروز مردم فروخته شود، بحثی نیست اما با ۹۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی که ۳ ساله توزیع شده، کشور بدهکار می شود و چه کسی می خواهد در آینده این بدهی را پرداخت کند.

مازندمجلس: نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در بخش بیمه سلامت و خرید تضمینی گندم قرار است ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق داده شود، ادامه داد: یعنی آینده کشور برای سلامت امروز مردم فروخته شود، بحثی نیست اما با ۹۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی که ۳ ساله توزیع شده، کشور بدهکار می شود و چه کسی می خواهد در آینده این بدهی را پرداخت کند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام سلیمی در نطق خود در مخالفت با کلیات بودجه گفت: بخش‌هایی در بودجه وجود دارد که باعث شده بودجه انضباط خوبی نداشته باشد. در تبصره ۱۸ هم همین داستان وجود دارد این نکته مهمی است که این بودجه‌ای که ارائه شده انضباط لازم را ندارد. در جهت عملیاتی شدن بودجه تکلیف چیست؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ در حدود ۲۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی برداشته می شود، افزود: روشن است که این عناوین تا چه اندازه بودجه را دچار لرزش می کند، بنابراین بودجه ای که برای سال ۹۷ تهیه شده، انضباط لازم را ایجاد نمی کند.

نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه عملیاتی کردن بودجه براساس برنامه ششم توسعه تکلیف دولت بوده و بارها شعار آن مطرح شده است، ادامه داد: گفته شده که هر دستگاه سامانه ای تعریف کند بدون آنکه بودجه لازم را برای تعریف این سامانه در نظر بگیریم و باید مشخص شود که قیمت تمام شده چه میزان است و این موضوع ابهام داشته و این نوع نحوه بودجه نویسی صحیح نیست و باید مشخص شود که با کدام واحد عملیاتی کردن بودجه سنجش شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث شفاف سازی بودجه، ۳۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه جاری کشور در سال ۹۷ عنوان شده است، یادآور شد: متاسفانه نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان وجود دارد و ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه یارانه پنهان است و ۵ هزار میلیارد دلار مقرر شده که وام خارجی اخذ شود، اما مشخص نیست در چه بخشی قرار است هزینه شود که تمام این موارد بودجه پنهان است و ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجموع قرار است اوراق فروخته شود.

بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است

وی افزود: ۲ سال قبل از بخش تسعیر بیش از یکصد هزار میلیارد تومان به دولت اجازه داده شد که بدهی های متراکم که به بانک مرکزی داشت را پرداخت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بودجه شرکت های دولتی در کمیسیون تلفیق بررسی نشده و در صحن علنی نیز بررسی نمی شود، ادامه داد: بسیاری از شرکت های دولتی زیان ده هستند و بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است که اینها مواردی است که باید در مجلس مصوب شود، لذا کجا گزارش بودجه شرکت های دولتی به نمایندگان ارائه شده است؟ در حالی که ۲۵ درصد درآمد شرکت های دولتی باید سرمایه گذاری شود. کجا این سرمایه گذاری وجود دارد؟

چرا بودجه عمرانی متمرکز است؟

وی با تاکید بر اینکه چرا برای عملیاتی کردن بودجه به سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفتیم، اظهار داشت: آیا این مقدمه خصوصی سازی نیست؟ انتقال کانون بحران به استان ها از یک سو و خصوصی سازی آموزش و پرورش از سوی دیگر در لایحه بودجه سال ۹۷ دیده شده است.

سلیمی افزود: گفته می شود که دولت می خواهد تمرکز زدایی کند، این اقدام بسیار خوبی است، اما چرا بودجه عمرانی متمرکز است؟ لذا دولت باید بودجه عمرانی را نیز تمرکز زدایی کند و همه در اختیار استان ها قرار گیرد.

درآمد هدفمندی با واقعیت تفاوتی معنادار دارد

وی با بیان اینکه در بحث یارانه ها و هدفمند کردن، اعداد و ارقام با آنچه که در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق آمده، متفاوت است، ادامه داد: فروش داخلی و صادراتی فرآورده های نفتی ۵۶ هزار میلیارد تومان، فروش داخلی و صادراتی گاز طبیعی ۲۱ هزار میلیارد تومان، فروش برق ۲۱ هزار میلیارد تومان، آب ۲۲۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه ها است که در مجموع کل درآمد ۱۰۲ هزار میلیارد تومان می شود که آنچه که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است، ۸۷ هزار میلیارد تومان است و با آنچه که ادعا می شد، تفاوت معناداری دارد.

سلیمی تصریح کرد: به ما گفته می شد که کل درآمد ۳۸ هزار میلیارد تومان است که امسال با فشارهای نمایندگان درآمد آن ۸۷ هزار میلیارد تومان عنوان شده که با عدد واقعی تفاوت معناداری دارد.

سازوکار حذف ۳۸ میلیون یارانه بگیر چیست؟

وی با بیان اینکه در گزارش کمیسیون تلفیق، بحث ۲۳ هزار میلیارد تومان توزیع بین خانواده های نیازمند تصویب شده است، افزود: این مصوبه به معنای این است که حدود ۳۸ میلیون نفر حذف شوند، اما مشخص نیست که سازوکار آن چیست؟ و در این بخش ابهام وجود دارد به دلیل اینکه بانک اطلاعاتی علی رغم گذشت سال های فراوان هنوز صورت نگرفته است.

نماینده مردم محلات در مجلس دهم ادامه داد: در بحث واگذاری دارایی های مالی یعنی فروش اوراق، تسهیلات خارجی و واگذاری سهام، در حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که ۴۳ هزار میلیارد تومان آن اوراق مالی و ۲۱ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی است.

نباید اجازه داد که سرنوشت صندوق توسعه ملی همانند صندوق ذخیره ارزی شود

وی با بیان اینکه نتیجه برداشت از صندوق توسعه ملی این است که این صندوق به زودی به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی دچار می شود، یادآور شد: برداشت از صندوق حدود ۲۰۰ درصد افزایش دارد، لذا نباید اجازه داد که سرنوشت صندوق توسعه ملی همانند صندوق ذخیره ارزی شود.

سلیمی افزود: هزینه های جاری دولت برخلاف آنجه که برخی گفته اند، به شدت افزایش پیدا کرده است و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت است که نزدیک به ۱۰ درصد افزایش هزینه های جاری است و از آن سو بودجه های عمرانی کاهش حدود ۱۷ درصدی دارد، در حالی که دولت باید براساس ماده ۲۸ برنامه ششم، هزینه جاری را ۵ درصد کاهش دهد؛ نه تنها تقلیل پیدا نکرده بلکه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

آیا بازار کشش افزایش ۱۱ درصدی مالیات را دارد؟

وی با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت افزایش معناداری دارد، ادامه داد: وابستگی مستقیم و ۳۵ درصد برداشت از صندوق نیز وابستگی بودجه به نفت است در حالی که مقرر شده بود در یک بازه زمانی وابستگی به درآمد نفت کاهش یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: مقرر شده در سال ۹۷ در حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان مالیات از مردم اخذ شود، یعنی ۱۱ درصد افزایش، آیا بازار کشش این افزایش مالیات را دارد و آیا با توجه به این وضعیت رکودی توان تحقق این اعداد را داریم.

بودجه پیشنهادی سال ۹۷ چه تناسبی با اقتصاد مقاومتی دارد؟

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ تراز عملیاتی بودجه کسری معناداری دارد، افزود: در سال ۹۷ کسری بودجه حدود منفی ۴.۴ درصد، رشد دارد و براساس این احکامی که در بودجه آمده است، برای سال و سال های آینده باید ثروت بفروشیم تا حقوق پرداخت کنیم. آیا این عقلانی است که ثروت و دارایی های کشور فروخته شود و حقوق پرداخت شود؟

سلیمی با طرح این سوال مبنی بر اینکه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ چه تناسبی با اقتصاد مقاومتی دارد، ادامه داد: چه میزان در این بودجه توانسته ایم ساختارهای قانونی را اصلاح کنیم و چه میزان توانسته ایم قطع وابستگی بودجه به نفت را محقق کنیم؟ نباید به مردم فشار مضاعف وارد شود؟ تا چه میزان می خواهیم با این فشار مضاعف در بخش مالیات، اقصاد را به سمت اقتصاد غیرفانونی ثبت نشده و زیرزمینی سوق دهیم.

آینده کشور برای سلامت امروز مردم فروخته شود

وی با بیان اینکه در بحث نرخ ارز این مابه التفاوت که به ردیف متفرقه ریخته می شود، باید شفاف تر بیان شود، افزود: دیوان محاسبات گزارشی ارائه کرد، اما باید اقداماتی که دولت انجام داده به صورت شفاف تر برای مردم بیان شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در بخش  بیمه سلامت و خرید تضمینی گندم قرار است ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق داده شود، ادامه داد: یعنی آینده کشور برای سلامت امروز مردم فروخته شود، بحثی نیست اما با ۹۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی که ۳ ساله توزیع شده، کشور بدهکار می شود و چه کسی می خواهد در آینده این بدهی را پرداخت کند.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها است

وی با بیان اینکه در بخش آموزش و پرورش یک هزار میلیارد تومان اوراق برای نوسازی و بازسازی مدارس اختصاص یافته است، یادآور شد: آیا این موضوع عملیاتی می شود و این اوراق به فروش می رود؟

سلیمی افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت ها است، چه سازوکاری برای پرداخت این بدهی در نظر گرفته شده است؟

بودجه سال ۹۷ تورم زا است و رکود را افزایش می دهد

وی ادامه داد: در بحث پژوهش متاسفانه تراز ما تراز مثبتی نیست در حالی که آینده کشور را پژوهش تامین می کند، اما این بودجه برای پژوهش در کشور کارایی ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش حقوق معلمان و رتبه بندی آنها که الزام قانونی است، ردیف خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: در مجموع این بودجه تورم زا است و رکود را افزایش می دهد، بی انضباط است و به تولید داخلی بی توجه است و در بخش نرخ ارز چشم انداز روشنی دیده نمی شود و در بخش بیکاری جوانان تحصیلکرده سازوکاری دیده نمی شود.

بودجه میلیارد تومان اینکه افزایش صندوق ادامه آینده افزود اوراق کمیسیون سلیمی آموزش دولتی عملیاتی پرداخت درآمد سلامت فروخته هزینه نماینده وابستگی گزارش توسعه اسلامی یارانه برداشت معناداری پنهان مالیات تلفیق عمرانی نباید امروز میزان تحقیقات سرنوشت دارد؟ پرورش داخلی اجازه یادآور مجموع ذخیره نزدیک انضباط ندارد ارائه توزیع پژوهش اشاره چیست؟ اقتصاد براساس دارایی شورای میلیون سازوکار بازار تصریح تفاوت یافته صادراتی مضاعف سازوکاری واگذاری اعداد تناسبی پیشنهادی درصدی مقاومتی همانند توانسته قانونی متاسفانه محلات تکلیف لایحه برنامه تعریف سامانه تبصره بدهکار بفروشیم کلیات تضمینی اسناد خزانه موضوع ابهام خصوصی اظهار استان تمرکز زدایی متمرکز گذاری خارجی عنوان بررسی نمایندگان سرمایه هدفمندی