برگزیده ها

مازندمجلس: با توجه به لکه دار شدن وجهه آن دسته از شاهزادگان سعودی که در چارچوب مبارزه با فساد بازداشت شده اند، این سوال مطرح است؛ آیا آنان به فکر انتقام هستند؟

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه «الشرق» قطر، به نظر نمی رسد موافقت تعداد زیادی از شاهزادگان بازداشت شده سعودی با اعطای بخشی از پول وثروت خود در برابر آزادی پایان این پرونده باشد و چه بسا احتمال انتقام از سران سعودی وجود داشته باشد.
موج بی سابقه بازداشت شاهزادگان سعودی
بنابر اعلام پایگاه خبری الخلیج آنلاین تعداد قابل ملاحظه ای از شاهزادگان و وزیران سعودی ناگهان در فاصله یک شبانه روز خود را گرفتار هیئت «مبارزه با فساد» دیدند که بازداشت های بی سابقه ای را در عربستان سعودی رقم زد.
پول در برابر آزادی
بیشتر شاهزادگان سعودی پس از سه ماه بازداشت آزاد شدند اما دادستانی کل عربستان اعلام کرد حدود 95 نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می برند که البته این رقم نیز در پی آزادی گروهی دیگری از این افراد کاهش یافت زیرا بسیاری از تاجران بازداشت شده با سران سعودی برای پرداخت مبالغی پول در برابر آزادی به تفاهم رسیدند.
مخالفت برخی شاهزادگان با معامله مالی در برابر آزادی
به هر حال زمان برای حل و فصل این پروند کند می گذرد و بسیاری از بازداشت شدگان اتهام های وارده را قبول نداشته و حاضر نیستند برای آزادی خود پول بپردازند و برخی از آنان این اقدام را به معنای قبول اتهام های بی اساس می دانند به ویژه اینکه در سطح داخلی و بین المللی افرادی شناخته شده هستند.
نگاهی به فهرست بازداشت شدگان و کسانی که آزاد شده اند نشان می دهد تعداد زیادی از آنان پست های داخلی و بین المللی مهمی داشته و برخی نیز در سطح سیاسی، اقتصادی ، رسانه ای و تجاری سعودی صاحب نفوذ و شهرت هستند از جمله این افراد می توان به متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی و امیر ولید بن طلال وشاهزاده ترکی بن عبدالل امیر سابق ریاض اشاره کرد.
اتهام شاهزادگان سعودی چیست؟
اتهام وارده به این افراد سوء استفاده از نفوذ شغلی و استفاده شخصی از معاملات تسلیحاتی و دریافت رشوه و نیز پولشویی است.
اما سوالی که در خصوص این افراد چه کسانی که آزاد شده و چه کسانی که همچنان بازداشت هستند، مطرح است اینکه آیا آنان زندگی عادی خود را از سرخواهند گرفت و به پست های قبلی باز خواهند گشت یا اینکه با استفاده از نفوذ خود نیرویی را برای انتقام از سران سعودی تشکیل خواهند داد؟
راه انتقام بازداشت شدگان از سران سعودی چیست؟
سوال دیگر اینکه افراد آزاد شده برای انتقام از بازداشت و لکه دار شدن وجهه خود در برابر تمام دنیا، چه خواهند کرد؟
در همین ارتباط فعالان اجتماعی سعودی، سران این کشور را متهم کردند که دلایل و اسنادی در ارتباط با دست داشتن شاهزادگان سعودی در پرونده های فساد ندارند و اینکه در برابر دریافت مبالغی پول آنان را ازاد کردند موجب شد بسیاری از ناظران و فعالان اعلام کنند هدف پنهان از دستگیری این افراد همین دریافت پول و ثروت آنان بود.
ادامه زندگی افرادآزاد شده به چه شکلی خواهد بود؟
سوال دیگر اینکه سران سعودی پس ازآزادی این افراد چه تعاملی با آنان خواهند داشت و چگونه با آنان برخورد خواهند کرد؟
این سوال می تواند پاسخ های متعددی داشته باشد از جمله احتمال اینکه این افراد تحت حصر خانگی قرار بگیرند وجود دارد و یا اینکه در رسانه ها ظاهرنشوند و چه بسا برخی از آنان به اتهامات مختلف همچنان در بازداشت بمانند.
خطر انتقام و زیرو رو شدن خاندان حاکم سعودی
به عقیده ناظران چنانچه افراد آزاد شده در صدد انتقام برآیند، این اقدام به مثابه زلزله قوی در عربستان سعودی خواهد بود به ویژه اینکه مجموعه پست های این افراد به نوبه خود به مثابه یک دولت است و برخی از آنان روابط بین المللی قوی ای داشته و در بین مردم نیز محبوبیت دارند، بنابراین روشن است که دستگیری این افراد با نفوذ به اتهام فساد، توهین بزرگی به آنان به شمار می آید.
بازداشت شاهزادگان سعودی، سلاحی دولبه
نکته قابل توجه اینکه از زمان موج بازداشت شاهزادگان سعودی که چند ماه پیش کلید خورد، بیشتر کارشناسان وناظران سیاسی معتقدند این اقدام ماجراجویانه که به عقیده برخی سلاحی دو لبه است، به چهار هدف اصلی صورت گرفت که عبارتند از:
اول: بیرون کردن مخالفان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از صحنه سیاسی به منظور قدرت گرفتن ولیعهد چه در داخل خاندان حاکم و چه بیرون از آن.
دوم: سلب پول و ثروت برخی شاهزادگان از بیم اینکه مبادا از آن در آینده به عنوان برگ برنده بهره برداری شود.
سوم: جلب محبوبیت مردمی با القای این نکته که سران سعودی به دنبال مبارزه با فساد و مقابله با عوامل آن هستند.
چهارم: دست یافتن به بیشترین میزان پول و ثروت به ویژه اینکه عربستان سعودی به دلایل متعدد و پیش از همه کاهش بهای نفت و تامین هزینه تبلیغات رسانه ای با بحران اقتصادی روبه رو است.
سعودی بازداشت اینکه شاهزادگان افراد انتقام برابر خواهند اتهام آزادی عربستان اقدام سیاسی دریافت استفاده رسانه کسانی المللی شدگان اعلام بسیاری همچنان تعداد بیرون ولیعهد ناظران سلاحی دلایل محبوبیت خاندان عقیده مثابه فعالان دستگیری داخلی سابقه احتمال پرونده زیادی مبارزه مبالغی زندگی اقتصادی وارده ارتباط