برگزیده ها

مازندمجلس: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه وجود گسل‌های فعال و جمعیت زیاد موجب افزایش خطرات زلزله در شهر تهران شده است، گفت: مساله زلزله در کشور، مساله ثانویه نیست، از این رو باید با استفاده از فناوری و مقاوم‌سازی سازه‌ها، آسیب‌پذیری شهر تهران در برابر زلزله را کاهش داد.

مازندمجلس: دکتر سعدالله نصیری‌قیداری در کارگاه آموزشی – تخصصی ارزیابی زلزله‌های خیر و وضعیت تاب‌آوری و ریسک زلزله در ایران، با اشاره به اقدامات انجام شده برای مکان‌یابی رصدخانه ملی، افزود: برای مکان‌یابی این رصدخانه علاوه بر مطالعات نجومی، مطالعاتی از لحاظ زلزله‌شناسی انجام شد تا منطقه‌ای با کمترین میزان ریسک را برای این رصدخانه انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ درصد کشورها با تهدیدات زلزله قرار دارد،‌ اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد،‌ از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ زلزله‌های بسیاری با شدت‌های مختلف در ایران که بخشی از آن در غرب کشور بوده است،‌ به ثبت رسیده است.
نصیری با تاکید بر اینکه در ۳۰ سال گذشته ۲۲ زلزله با بزرگای بیش از ۶ در کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که ایران توان لرزه‌خیزی زیادی دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر اینکه علیرغم گذشت ۴.۵ میلیارد سال از عمر زمین ، این سیاره همچنان ناآرام است،‌ اضافه کرد: تهران به دلیل جمعیت کثیر و گسل‌های فعال، خطر ریسک زلزله را افزایش داده است و براساس مطالعات محققان در صورتی که این گسل‌ها با زلزله‌هایی با بزرگای ۶ تا ۷ ریشتر ایجاد کنند، بیشتر ساختمان‌ها فرو می‌ریزند ضمن آنکه ۲ دهم تا ۶ درصد جمعیت تهران نیز از بین می‌روند.
وی با تاکید بر اینکه ایران تجربه زلزله ۷.۹ ریشتر را داشته است، به بیان راهکارهای مقابله با مخاطرات زلزله اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه، شهردار موکلف شده است تا نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه ساختمان‌ها اقدام کند.
نصیری اضافه کرد: علاوه بر آن تاکید شده است که به منظور کاهش خطرپذیری، اقدام به توسعه شبکه و ایستگاه‌های شتاب‌نگاری، لرزه‌نگاری و پیش‌نشانگرهای زلزله شود، ضمن آنکه نسبت به اجرای قانون برنامه، استاندارد سازی و اتخاذ روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اقدام شود.
وی با تاکید بر اینکه در برنامه ۵ ساله شهرداری تهران، ۱۵ تکلیف در این زمینه تعیین شده است، ابراز تاسف کرد که هیچ کدام از این تکالیف اجرایی نشده است.
به گفته وی، افزایش تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگاری به ۲۲ ایستگاه و افزایش تعداد ایستگاه‌های لزره‌نگاری به ۲۳ شبکه و ممنوعیت ساخت و ساز در حریم‌های گسل‌ها از جمله تکالیف شهردار تهران در این حوزه بوده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به زلزله‌های مهم و تاریخی کشور گفت: شهر جندی‌شاپور در حالی اخیرا به ثبت جهانی رسیده است که بر اثر یک زلزله ویرانگر بطور کامل به زیر خاک رفته است.
نصیری با تاکید بر اینکه مساله زلزله در ایران یک مساله ثانویه نیست و باید به آن توجه شود، اظهار کرد: مناطق اندکی در ایران وجود دارد که مصون از زلزله است که این مناطق در کویرها واقع شده است، ولی مناطقی چون کرمان، خراسان،‌ شیراز،‌ فارس،‌ مناطق زاگرس و البرز،‌ مناطق ناامنی از نظر زلزله معرفی شده‌اند،‌ از این رو نباید سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ساخت و ساز و توسعه آن صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بشر توانسته است برخلاف کره زمین، خورشید را تا هسته آن مورد مطالعه قرار دهد، توضیح داد: ساختار خورشید از آنجایی که صورت گاز است،‌ از این رو بشر توانسته است اطلاعات دقیقی تا مرکز آن به دست آورد، ولی این مطالعات در خصوص کره زمین انجام نشده است و برای دست یافتن به اطلاعات کره زمین، نیاز به فناوری داریم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه بشر نمی‌تواند زلزله را کنترل کند، بر مقام‌سازی سازه‌ها برای کاهش ریسک زلزله تاکید کرد.
زلزله اینکه تاکید تهران ایستگاه‌های برنامه توسعه مناطق اقدام نصیری کمیسیون یونسکو رسیده افزایش ساختمان‌ها دبیرکل زلزله‌های اشاره شتاب‌نگاری رصدخانه مطالعات اطلاعات لرزه‌نگاری تکالیف شهردار تعداد خورشید مساله توانسته براساس علاوه بزرگای تکلیف اظهار مکان‌یابی اضافه گسل‌ها می‌دهد جمعیت ریشتر