برگزیده ها

مازندمجلس: یک مقام مسئول با بیان اینکه توسعه شهرک های گلخانه ای تنها راه موثر برای مقابله با چالش کم آبی و بیکاری در بخش کشاورزی است،گفت:در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه های کشور بیش از ۱۲ هزار هکتار است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، علی اشرف منصوری در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه با کاهش سطح آب های زیرزمینی و پدیده ای به نام فرونشست در برخی از نقاط کشور از جمله تهران و همدان مواجه هستیم، اظهار داشت: یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در این راستا افزایش کارآیی مصرف آب و بهره وری آن است.

وی تاکید کرد: برای مهار خشکسالی و رفع بیکاری در کشور، توسعه گلخانه ها باید شتاب بیشتری پیدا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی افزود: در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه ها در کشور بیش از ۱۲ هزار هکتار است که عمده آن در دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده، ضمن اینکه ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از این گلخانه ها زیر کشت محصولاتی مانند سبزی، صیفی، توت فرنگی و ... است و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن نیز به کشت گل و گیاه زینتی اختصاص دارد.

به گفته منصوری، سالانه بالغ بر ۲ میلیون تن انواع محصولات گلخانه ای و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گل شاخه بریده و ۳۶۰ میلیون گل و گیاه زینتی گلدانی در این گلخانه ها تولید می شود.

این مقام مسئول در ادامه به اهمیت و مزایای کشت های گلخانه ای پرداخت و گفت: توسعه شهرک های گلخانه ای تنها راه موثر برای مقابله با چالش کم آبی و بیکاری است. تلاش ما در شرکت شهرک های کشاورزی، کوتاه کردن بروکراسی برای سرمایه گذاران و بهره برداران است به طوری که در شهرک های آماده واگذاری صدور مجوز برای متقاضی یک روزه انجام می شود و اراضی شهرک پس از آغاز بهره برداری به صورت قطعی به سرمایه گذار واگذار می گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد، زودرسی و امکان تولید خارج از فصل، بازارپسندی محصولات گلخانه ای، کیفیت بالای محصولات به دلیل کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک، صرفه جویی در مصرف آب به اندازه یک دهم فضای باز و افزایش ۱۰ برابری تولید نسبت به فضای آزاد، امکان تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش صادرات، امکان استفاده از اراضی غیرقابل کشت با روش هیدروپونیک، تنظیم برنامه کشت با شرایط بازار و ایجاد فرصت شغلی مناسب برای متقاضیان جویای کار به ویژه دانش آموختگان این رشته را از مزایای کشت های گلخانه ای برشمرد.

منصوری تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران به ویژه از محل منابع توسعه روستایی و عشایری، محدودیتی وجود ندارد و از فعالان حوزه کشاورزی خواست از این فرصت برای توسعه تولید و افزایش بهره وری از منابع آب، خاک، ایجاد اشتغال و تامین درآمد اقتصادی استفاده کنند.

وی با اشاره به ابلاغ تسهیلات اخیر روستایی و عشایری برای فعالیت های کشاورزی به ویژه توسعه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس و صنایع تبدیلی گفت: این تسهیلات برای مناطق مرزی و محروم با سود ۴ درصد، برای مناطق روستایی با تراکم جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر با سود ۶ درصد و همچنین سرمایه در گردش با سود ۱۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون ۱۱۵ مجتمع و شهرک گلخانه، شیلات و دامپروری در ۲۹ استان کشور در سطحی معادل ۷ هزار و ۶۲۷ هکتار تحویل این شرکت شده است.

منصوری با بیان اینکه از مجموع شهرک های گلخانه ای تحویل شده به شرکت، ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به عنوان اولویت واگذاری تعیین شده، افزود: تاکنون ۷۰۰ هکتار آن به سرمایه گذاران واگذار شده و مابقی در مرحله فراخوان واگذاری برای جذب سرمایه گذار است که پس از بهره برداری منجر به ۳۵ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.

وی گفت: با توجه به تفاهم نامه صورت گرفته با سازمان شیلات، ۴۴ شهرک شیلاتی در سواحل آب های جنوب و شمال کشور پیش بینی شده که تاکنون از طریق موسسه نصر برای ایجاد ۱۰ مورد آنها کارسازی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد با بیان اینکه طی دو سال گذشته مجوز تاسیس ۲۴ شهرک خصوصی گلخانه های با مساحت ۴۷۶ هکتار صادر شده است، گفت: بخش عمده عملیات احداث زیرساخت شهرک های کشاورزی با منابع اعتباری دولت انجام گیرد.

منصوری  اضافه کرد: همچنین علاوه بر اعتبارات استانی تامین شده توسط سازمان های جهاد کشاورزی جهت کمک به تکمیل زیرساخت ها از محل منابع ملی نیز طی سال های اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای انجام مطالعات و تکمیل زیرساخت ها هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان افزود: برای ایجاد و توسعه شهرک های کشاورزی در ۲۳ استان در سطحی معادل ۱۲۵ هزار هکتار آمایش و استعدادیابی انجام گرفته و مطالعات تکمیلی در این عرصه ها با هدف توسعه شهرک های کشاورزی و با محوریت توسعه گلخانه ها در حال انجام است.

گلخانه کشاورزی توسعه هکتار سرمایه ایجاد تولید افزایش وزارت منابع مدیرعامل اینکه منصوری گذاران زیرساخت امکان تسهیلات روستایی تاکنون واگذاری افزود محصولات میلیارد میلیون شیلات سخنان دیگری استان برنامه تحویل تکمیل مطالعات برابری گرفته همچنین معادل اشتغال برداری واگذار اراضی مسئول پرداخت استفاده زینتی تامین مزایای عشایری بیکاری مناطق