برگزیده ها

مازندمجلس: رابرت فیسک، تحلیلگر مشهور روزنامه ایندیپندنت در گزارشی میدانی با سفر به مناطق تحت حمله ارتش ترکیه در منطقه عفرین سوریه، ترکیه را متهم به اجرای یک کمپین هوایی کورکورانه علیه غیرنظامیان در این منطقه مشابه با حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها کرد.

مازندمجلس:
به نقل از روزنامه ایندیپندنت، رابرت فیسک در ابتدای این گزارش به سراغ یک خانواده کرد اهل معبطه در عفرین می‌رود که اعضای این خانواده شامل طه مصطفی الخطر و همسرش امینه به همراه دو دخترشان زکیه و صفا و پسرشان سلیمان در حمله هوایی ترکیه به خانه آنها در این روستا هدف قرار گرفتند که به غیر از صفا مابقی آنها کشته شدند.


او می‌نویسد: از زمانی که ترک‌ها به بهانه حمله به شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد عفرین را هدف قرار گرفتند نام عملیات آنها یعنی "شاخه زیتون" بیشتر نفرت به وجود می‌آورد. یکی از روستاهای این منطقه به نام معبطه به درخت‌های زیتون مشهور است و خانواده الخطر نیز در حقیقت عرب و آوارگانی از روستای تل کراه بودند نه کرد.
او در ادامه به سراغ بیمارستان عفرین می‌رود و می‌نویسد: جوان پالوت، مدیر این بیمارستان در مصاحبه با من (رابرت فیسک) در حالی که می‌داند روزنامه ایندیپندنت اولین رسانه غربی است که از زمان عملیات ترکیه علیه این منطقه اقدام به تهیه گزارش میدانی از آنجا کرده تاکید می‌کند شما وقتی به بیمارستان ما در عفرین می‌آیید می‌فهمید که چه اتفاقی افتاده است. شما باید اجسادی را که به اینجا می‌آورند و وضعیت زخمی‌هایی که به اینجا منتقل می‌شوند را ببینید. بعد از آن تصاویر عادی مربوط به اجساد مثله شده ظاهر می‌شود.


او در ادامه خاطرنشان می‌کند: اتاق‌های این بیمارستان پذیرای جان به در بردگان از حمله ترکیه علیه "تروریست‌ها" در عفرین است. در یکی از این اتاق‌ها محمدحسین 58 ساله یک کشاورز از منطقه جندیرز قرار دارد که از ناحیه سر زخمی بوده و هنگامی که پشت بام خانه‌اش در حمله هوایی ترکیه در 22 ژانویه فرو ریخت، تا آستانه مرگ رفت. در یک اتاق دیگر احمد کیندی، پنجاه ساله است که با اجرای عملیات ترکیه علیه عفرین در تاریخ 20 ژانویه تلاش کرد تا خانواده‌اش را از روستا خارج کند اما وقتی به خانه بازگشت ترکش خورد. پالوت می‌گوید در اینجا هیچ شبه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق وجود ندارد.
فیسک می‌نویسد: اما چه می‌شود اگر که آنها نیز در آنجا باشند؟ آیا باز هم در آن صورت این درد و رنج "داننده سیدو" 15 ساله از روستای آدامو را توجیه می‌کند یا زخم‌های کیفاه موسی 20 ساله که مشغول به کار در مرغداری خانواده‌اش در منطقه مریمین بود که جنگنده‌های ترکیه اواسط روز بمب روی ساختمان آنجا انداخته و هشت عضو یک خانواده را در آنجا کشتند؟ او از ناحیه سینه هدف ترکش قرار گرفت و شجاعانه به دکتر پالوت و من لبخند می‌زند هرچند که مشخص نیست آیا می‌داند برادرش کشته شده یا خیر.


رابرت فیسک تصریح می‌کند: روایت‌های ترکیه درباره کشتارهایی که در این عملیات انجام داده منزجر کننده است، از جمله کشتاری علیه 34 غیرنظامی که اجسادشان به بیمارستان عفرین منتقل شد. روایت ترکیه این است که در آن گفته شد بیش از 70 جنگنده ترکیه مواضع شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق را در تاریخ 21 ژانویه در شمال سوریه بمباران کرده‌اند. خبرگزاری آناتولی ترکیه در این باره گزارش داده بود که جنگنده‌های ترکیه بیش از 100 "هدف" از جمله یک "فرودگاه" (به طرز اسرارآمیزی نامش ذکر نشد) را در اولین روز حملات بمباران کردند. قرار بود این عملیات‌ها "سربازخانه‌ها، پناهگاه‌ها، مواضع،‌ تسلیحات، خودروها و تجهیزات" متعلق به یگان‌های مدافع خلق کرد را هدف قرار دهند.


فیسک نتیجه گیری می‌کند: هنگامی که از میان اتاق‌های بیماران در بیمارستان عفرین عبور می‌کنم به این فکر می‌کنم که آیا همه این روایت‌ها درباره بمباران جنگنده‌ها را قبلا نشنیده‌ام‌؟ آیا همین روایت نبود که به هنگام حملات هوایی اسرائیل به "تروریست‌ها" در جنوب لبنان تکرار شد و یا در زمان حملات هوایی ناتو علیه "نیروهای صرب" در یوگسلاوی سابق بیان شد و یا هر زمان که آمریکا به "نیروهای عراقی" در سال‌های 1991 و 2003 و علیه "نیروهای دشمن" در افغانستان و سال گذشته در موصل این روایت مطرح می‌شد؟ ظاهرا همه این عملیات‌ها قرار بوده "دقیق" باشد و با دقت کامل تلاش کند از "آسیب‌های جانبی" جلوگیری کند اما در انتها همه آنها ده‌ها یا صدها یا هزاران کشته و زخمی برجای گذاشتند.
ترکیه عفرین عملیات بیمارستان می‌کند رابرت هوایی مدافع منطقه یگان‌های خانواده گزارش ژانویه پالوت می‌نویسد بمباران نیروهای اینجا حملات روایت ناحیه هنگامی درباره عملیات‌ها می‌کنم مواضع تروریست‌ها خانواده‌اش جنگنده‌های تاریخ ادامه می‌رود الخطر معبطه ایندیپندنت اسرائیل روزنامه روستا گرفتند اولین منتقل می‌داند روستای شبه‌نظامیان زیتون اتاق‌های