برگزیده ها

مازندمجلس: یک سوال جدی این است که این حجم از فاینانس و بدهکار کردن کشور با کدام هدف انجام شده است؟

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز «سید یاسر جبرائیلی» در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱- وقتی درباره اراک، برجام دقیقا مصوبه۱۴ ماه پیش ICG است، این ادعا که آمریکا زیر بار آب سنگین نمی‌رفت، شاید واقعیت داشته باشد، اما قطعا فیلم بوده است. 2- معاون سیاسی وزیر امور خارجه می گوید بانک مرکزی می تواند پول نفت را در قالب اسکناس به داخل بیاورد. سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه ظاهرا از این نقل و انتقالات خبر ندارد. آقای نوبخت گفته است: «در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد».

از دکتر عراقچی تقاضا داریم راه نقل و انتقال پول را به بانک مرکزی نشان دهند.



 3- دکتر عراقچی امشب اذعان داشتند که مسئله بیمه کشتی های ایرانی از طریق تضمین یک میلیارد دلاری بانک مرکزی برای شرکت بیمه کیش در دوران تحریم حل و فصل شده بود. سوال جدی ما از دولت آقای روحانی این است که وقتی شرکت ایرانی توان صدور بیمه نامه را دارد، چرا پس از برجام مجددا پای شرکت های خارجی(انگلیسی) به ایران باز شده و مبالغ هنگفتی تحت عنوان حق بیمه از کشور خارج می شود؟

جهت اطلاع دوستان دولت عرض می کنم که اخیرا خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده است برای پرداخت خسارت بابت کشتی سانچی، مشکل مبادلات دلاری وجود دارد.

لذا پیشنهاد جدی ما این است که به جای پرداخت حق بیمه به شرکت های خارجی، همچنان از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شود. خاطرم هست شرکت بیمه کیش به همین خبرگزاری رویترز گفته بود این شرکت قادر است خسارت کشتی های خارجی را نیز بپردازد. 4- دکتر عراقچی امشب مکرر به اظهارات ترامپ استناد کردند که گفته است برجام یک توافق احمقانه برای آمریکا بوده است.

البته اظهارات آمریکایی ها برای ما ملاک نیست. اما اگر برای ایشان ملاک است، جهت یادآوری به ایشان، چند جمله معروف از باراک اوباما(که جناب کمالوندی حساب او را از نظام آمریکا جدا می دانست) و وزیر خارجه اش جان کری تقدیم می کنم:

اوباما: اگر توافق انجام نمی‌شد، رژیم تحریم‌ها فرومی‌پاشید.

جان کری: اگر کنگره توافق را رد کند، رژیم تحریم های بین المللی فرومی‌پاشد. ۵- آقای عراقچی به تصویب ۸۰ میلیارد دلار فاینانس و نهایی شدن ۴۰ میلیارد دلار از این رقم افتخار کردند.

تقریبا تمامی کارشناسان (حامی یا منتقد دولت) درباره خطرات این فاینانس‌های بی حساب و کتاب هشدار داده‌اند. فاینانس یک خط اعتباری است که کشور قرض دهنده برای فروش کالاهای خود به ایران باز می کند و پولش را با سود مشخص پس می‌گیرد. در واقع این فاینانس‌ها برای قرض دهنده افتخار دارد و موفقیت محسوب می‌شود که می‌تواند کالا به ایران بفروشد.

یک سوال جدی این است که این حجم از فاینانس و بدهکار کردن کشور با کدام هدف انجام شده است؟

درباره بحث گرانی ارز، توضیح خواهم داد که بخشی از دلایل افزایش هزار تومانی قیمت دلار پس از برجام، همین فاینانس‌های بی حساب است.
۶- دکتر عراقچی خرید هواپیما را از افتخارات برجام برشمردند. اما یک حقیقت تلخ درباره خرید هواپیما این است که مبلغی حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد برای شرکت دولتی ایران ایر هواپیما خریداری شده است. شرکتی که به اذعان مدیرعاملش، برای پرداخت حقوق کارکنان خود قرض گرفته است.

ادعا درباره این خریدها این بود که قرار است تامین مالی آن توسط ایرباس و بوئینگ یا موسسات مالی خارجی انجام شود و این هواپیماها از محل درآمد، اقساط خود را پرداخت کنند. اما آمریکا با تصویب تحریم H.R. 4324 عملا تخصیص هرگونه تسهیلات مالی برای این هواپیماها را منع کرد و تاکنون تمامی پولی که پرداخت شده، از محل صندوق توسعه ملی بوده است. مسافرکشی این هواپیماها در داخل کشور، یعنی فقدان درآمد ارزی، عملا عمده بار پرداخت اقساط را به دوش منابع ارزی کشور انداخته است.

قبلا هم گفته ایم که با خرید هواپیما مشکلی نداریم. دولت به جای فیلم بازی کردن با خرید هواپیما، اجازه می‌داد ایرلاین های خصوصی خودشان هواپیما می‌خریدند و اقساطش را نیز خودشان پرداخت می‌کردند، نه صندوق توسعه ملی.

این برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی در وارد آمدن فشار تقاضای ارزی به کشور و گرانی دلار بی تاثیر نیست.
پرداخت هواپیما عراقچی درباره برجام میلیارد خارجی مرکزی آمریکا فاینانس هواپیماها توافق اظهارات تحریم صندوق توسعه خودشان فاینانس‌های دهنده گرانی تمامی درآمد اقساط خسارت دلاری ایرانی اذعان خارجه انگلیسی خبرگزاری تصویب اوباما رویترز افتخار