برگزیده ها

مازندمجلس: استاد دانشگاه پرینستون و عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در یادداشتی گفتگو بر سر برنامه موشکی ایران را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

مازندمجلس:
سید حسین موسویان در پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ آمریکا درباره مذاکرات موشکی ایران و اروپا نوشت: 
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یکی از دلایل اصلی مخالفت خود با برجام را سیاستهای موشکی و منطقه ای ایران اعلام کرده است. اروپاییها هم ضمن تاکید برحفظ برجام، همراهی خود با آمریکا درمورد نگرانی از سیاست های منطقه ای و موشکی ایران اعلام و تلاش میکنند ایران را به پای میز مذاکره بکشانند، امتیازی دراین مورد به ترامپ بدهند تا تعهد آمریکا به برجام را حفظ کنند.در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از مذاکره کننده گان هسته ای قدرتهای جهانی با ایران شنیدم که آقای جلیلی مذاکره کننده وقت هسته ای ایران درگفتگوهای هسته ای درسال 2011-2012 باکشورهای 1+5 پیشنهاد کرد که درمورد همه مسائل مهم منطقه صحبت کنند اما آمریکا و اروپا با این پیشنهاد مخالفت کرده و اصرار کرده اند که مذاکرات صرفا محدود به مذاکرات هسته ای باید باشد. اما اکنون آمریکا و اروپاست تغییرنظر داده و مایلند با ایران فراتر ازموضوع هسته ای مذاکره کند.وزیر خارجه فرانسه اظهار داشته که درسفر آتی به تهران درمورد موضوع موشک با ایران گفتگو خواهد کرد. اروپا و آمریکا قبل از از اصراربرمذاکرات موشکی، باید به حقایق ذیل فکر کند.

اول: برجام بااجماع آمریکا و پنج قدرت دیگرجهانی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درژانویه 2016عملیاتی شد. براساس نه گزارش آژانش بین المللی ایران به تمام تعهداتش بطورکامل عمل کرده در حالیکه رییس جمهور آمریکا درطول یکسال گذشته مستمرابا آن مقابله و قصد خروج دارد. با چنین سابقه ای چگونه توقع دارند که ایران برای مذاکره درمورد سایر موضوعات به آمریکا اعتماد کند؟

دوم: آمریکا و قدرتهای غربی درچند دهه گذشته ایران را تحریم تسلیحاتی نموده و متقابلا رقبای منطقه ای ایران همچون اسراییل و عربستان را با صدور صدها میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاحهای متعارف مورد حمایت قرار داده و موجب عدم بالانس فاحشی در بخش سلاحهای متعارف بین ایران و رقبایش شده اند. بودجه نظامی ایران به مراتب کمتر از عربستان و اسراییل و امارات است در حالیکه جمع کل جمعیت هرسه کشور از ایران کمتر است. ضمن اینکه با نظر مقام معظم رهبری برد موشکهای ایران داوطلبانه به برد حداکثر 2000 کیلومتر محدود است درحالیکه عربستان موشکهای با برد بالاتر از 4000 کیلومتر در اختیار دارد. کارل بیلت نخست وزیر پیشین سوئد گفت: این درست است که ایران موشک بالستیک دارد. منتهی عربستان هم موشک های بالستیک ساخت چین و اسراییل هم موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد. آیا اروپا و آمریکا به ضرورت بالانس سلاحهای متعارف درمنطقه معتققدند؟

سوم:  آمریکا، اروپا و متحدین منطقه ای غرب از تجاوز نظامی هشت ساله صدام به خاک ایران(88-1980) و حملات موشکی و حتی بکار گیری سلاحهای شیمیایی او علیه ایران حمایت کردند.دولت ترامپ  سیاست تغییر رژیم در ایران را در دستور کار قرار داده، با افزایش تحریمها، استراتژی تقابل دوجانبه و منطقه ای با ایران رادردستور قرارداد است. عربستان رسما اعلام کرده جنگ را به داخل ایران میکشاند و آمریکا هم از شورش داخلی و گروههای تروریستی درایران حمایت میکند. آمریکا همچنان گزینه حمله نظامی به ایران را روی میز دارند، اسراییل و عربستان مشوق آمریکا برای حمله نظامی به ایران هستند.  آیا آمریکا و اروپا حاضرند طبق منشورسازمان ملل، به حاکمیت ملی ایران احترام گذاشته و به سیاست تهدید و تغییر رژیم درایران خاتمه دهند؟

چهارم: اسراییل تنها کشوردارنده سلاح هسته ای درخاورمیانه است. با برجام و عضویت در معاهده ان پی تی، ایران تعهد خود را به خلع سلاح هسته ای نشان داده است.آمریکا و اروپا درقالب قطعنامه های متعدد سازمان ملل، متعهد به تحقق عاریسازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی درخاورمیانه هستند. آیا قدرتهای جهان غرب آماده اند برای انجام تعهدات خود دراین زمینه، گامهای جدی و اساسی بردارند؟

پنجم: روشن است با استمرار چنین تهدیدهای واقعی وجدی، ایران با دیده سوء ظن به اهداف غرب درمورد مذاکرات موشکی بنگرد و برخورداری ازتوان موشکی و دفاعی برای ایران غیر قابل اجتناب باشد درغیر اینصورت  قادر به حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود نخواهد بود.در گفتگوهایی که من اخیرا با مقامات ایرانی داشته ام، آنها هیچ تردیدی ندارند که آمریکا با اعلام رسمی استراتژی تغییر رژیم در ایران، قصد دارد با از بین بردن توان موشکی و دفاعی ایران همزمان با تخریب برجام و افزایش تحریمها، زمینه حمله نظامی به ایران را آماده سازی کند. آنها درمورد اصرار اروپا به مذاکرات موشکی هم مظنون بوده و معتقدند که اروپا و آمریکا درنقش پلیس خوب و بد، بدنبال یک هدف مشترک هستند.

لذا اروپا و آمریکاقبل از اصرار برگفتگوی موشکی خود با ایران باید ابتدا پاسخ روشن و منطقی برای تهدیدات و واقعیتهای مذکور داشته باشد. همان طور که رئیس جمهور فرانسه هشدار داده، چنانچه اروپا  مایل نیست که شریک استراتژیهای خطرناک مثلث تل آویو-ریاض-کاخ علیه ایران باشد، باید برای رفع نگرانیهای مشروع امنیت ملی ایران ازجمله هرگونه حمله نظامی، راهکارهای واقع بینانهروی میز بگذارد. درفارسی مثلی است که میگویند: "اول برادری خود را ثابت کن و بعد ادعای ارث کن". برجام اولین سند جامع تاریخ عدم اشاعه است که عدم دسترسی به بمب هسته ای راتضمین میکند. درکنارتضمیناجرای بدون نقص برجام، اروپا و آمریکا باید نگرانیهای مشروع امنیت ملی ایران را رادرک کنند، با بهرهمندی از اصول برجام برای عاریسازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای قدم بردارندوبه فکرتامین سیستم همکاریهی جمعی منطقه ای ازجمله ترتیبات سلاحهای متعارف بدون تبعیض درکل منطقه باشند.
آمریکا موشکی اروپا برجام منطقه سلاحهای درمورد عربستان نظامی اسراییل مذاکرات مذاکره اعلام متعارف تغییر بالستیک حمایت امنیت اصرار سیاست جمهور قدرتهای نگرانیهای درایران استراتژی ازجمله مشروع تحریمها زمینه افزایش درخاورمیانه عاریسازی حاکمیت میکند خاورمیانه آماده دفاعی دارند کننده پیشنهاد دراین مخالفت گزارش ترامپ محدود فرانسه بالانس موشکهای گذشته حالیکه قطعنامه کیلومتر