برگزیده ها

مازندمجلس: دومین نشست فصلی زنان کارگزاران با میزبانی حزب کارگزاران سازندگی استان البرز برگزار شد.

مازندمجلس: در نشست کشوری زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران فائزه هاشمی، شهربانو امانی، پروانه مافی و فاطمه سعیدی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و سیروس شفقی، فرماندار ویژه شهر کرج حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، فاطمه رمضان‌زاده، عضو پیشین شورای مرکزی و عضو کنونی شورای استان البرز حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به تاثیر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گفت: امام راحل فرمودند که اگر زنان ما بیشتر از مردان در صحنه حضور نداشتند کمتر از مردان هم نبودند. همچنان که زنان ما در دوره سازندگی و بعد از جنگ تحمیلی هم تاثیرگذار بودند و در حال حاضر هم توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف ایفای نقش کرده و موثر باشند.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سقف شیشه‌ای که زنان همیشه در مدیریت‌های ارشد با آن روبرو بوده‌اند، گفت: توسعه پایدار با نیمی از جمعیت امکان‌پذیر نخواهد بود. ما؛ نسل انقلاب، شاید بعضا این تضادها را پذیرفته باشیم اما قطعا نسل جدید تحصیل‌کرده این تبعیض‌های جنسیتی را نخواهد پذیرفت. آنها به دنبال توانمندسازی خود هستند و برنمی‌تابند که زیر دست مدیری ناتوان باشند، صرفا چون آنها مرد هستند.
رمضان زاده با اشاره به آیه «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندالله اَتقیکم» ادامه داد: آنچه موجب کرامت در نزد خداست تقوی است و نه جنسیت. بر این اساس ما به رویکرد انسان‌سالارانه کتاب آسمانی پی می‌بریم که تنها انسانیت وجه تمایز زن و مرد است. تنها دوره سازندگی بود که جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق بشر زنان محکوم نشد. دولت تدبیر و امید نخستین دولتی است که با صراحت از عدالت جنسیتی دفاع کرده است و برای تحقق این امر از راهبردهایی استفاده کرده است. البته لازم است که بگویم اگر به توصیه امام خمینی(ره) که تاکید کردند زنان در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند، توجه می‌شد، اکنون بسیاری از مشکلات پیش رو وجود نداشتند. شاید توجه به این نکته، سبب دفاع آقای روحانی از این مقوله شده است.
در ادامه این جلسه، فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در مورد وضعیت زنان و نگاه جامعه به فعالیت آنها گفت: فرهنگ و دیدگاه اجتماع در مورد حضور زنان در بدنه مدیریتی کشور باید حل شود و خوشحالیم که با اقتدار اعلام کنیم حزب کارگزاران سازندگی ایران در این مورد رکورددار بوده است.
هاشمی با تاکید بر اینکه حوزه زنان همانند موضوعات فرهنگی و مولفه‌های مربوط به توسعه باید به مرور بررسی و حل شود تا با پایداری و نهادینه شدن جایگاه خود را از دست ندهد، گفت: در این مورد وظایفی بر عهده دولت است اما اینکه احزاب چه وظایفی بر عهده دارند باید بررسی و نتیجه‌گیری شود.
وی ادامه داد: دولت تا حدی اصلاح‌طلب است و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی قریب به اتفاق اصلاح‌طلب هستند و این مسئله می‌تواند فرصت خوبی برای خواسته‌های منطقی بانوان باشد.
این فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه حق گرفتنی است و نباید منتظر بود تا دیگران کاری برای ما انجام دهند، تصریح کرد: برای گرفتن این حق همیشه باید مبارزه کرد و جنگید. ما این گلایه را همیشه از آقای روحانی خواهیم داشت که در زمان انتخاب کابینه، سهم زنان را نادیده گرفت و حتی اصولگرایان هم به این موضوع که روحانی از زنان در کابینه خود استفاده نکرد، اعتراض کردند، اما خوشبختانه بخشنامه اخیر ایشان در مورد سهم ۳۰درصدی زنان از مناصب مدیریتی و دولتی تا پایان برنامه ششم توسعه، بسیار مهم و شایسته قدردانی است و می‌تواند پایه عمل خوبی باشد. البته سهم ۲۵درصدی زنان که برای جوانان از این جایگاه‌ها تعریف شده می‌تواند باز هم شامل بانوان باشد؛ چون اشاره‌ای به جنسیت در سهمیه ۲۵ درصدی نشده است.
هاشمی با اشاره به این موضوع پیشنهاد داد که اگر کمیته بانوان حزب کارگزاران سازندگی بتواند برای استفاده از این فرصت لیستی را از زنان توانمند در حوزه‌های مختلف تهیه و در همکاری با احزاب و گروه‌های سیاسی به رئیس جمهوری ارائه دهد، گام مثبتی خواهد بود. فرهنگ و دیدگاه اجتماع در مورد زنان در بدنه مدیریتی کشور باید حل شود.
سیروس شفقی، فرماندار ویژه کرج، که در نشست فصلی زنان کارگزاران حضور داشت، گفت: توسعه پایدار بدون حضور زنان محقق نمی‌شود. توسعه پایدار آرزوی ماست و بدون حضور نیمی از جامعه که زنان آن را تشکیل می‌دهند، محقق نمی‌شود.
وی تأکید کرد: باید برای حضور زنان بسترسازی‌های لازم فراهم شود. یکی از مواردی که به این هدف منتج می‌شود این است که زنان باید مطالبه‌گر باشند و برای احقاق حق خود به صحنه بیایند. از سال ۱۳۹۲ تا به امروز سیاست دولت دارای وجهه متمایز با دوره قبل بوده و من در دوران کاری‌ام تمامی وظایفی را که به زنان محول کرده‌ام جز کار دقیق و خروجی قابل قبول چیزی ندیدم. لذا تمام تلاش خود را برای استفاده از زنان در عرصه‌های مختلف به کار خواهم بست.
معاون استاندار البرز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه استاندار البرز در این مورد با او هم عقیده است، افزود: امید است در راستای اجرای سیاست‌های دولت در استفاده از بانوان، شاهد روزهای خوبی باشیم.
پروانه مافی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در این نشست، گفت: دولت با تمامی بحران‌هایی که داشته و شرایطی که پشت سر گذاشته است، ۶۷ درصد از شغل‌های ایجاد شده در سال گذشته را به زنان اختصاص داده است. این موضوع را باید در دفاع از عملکرد دولت پررنگ‌تر کرد.
وی با اشاره به اینکه این عدد در ۷۵۰ هزار شغل ایجاد شده بسیار قابل توجه است، گفت: با بخشنامه ابلاغی، دولت در مورد سهم ۳۰درصدی زنان از مناصب مدیریتی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه قطعا روزهای بهتری را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که فراکسیون زنان مجلس، مدیریت بانوان و چالش‌های مرتبط با آن را در دستور کار قرار داده است و از آنجا که این دولت تدبیر و امید است باید امید را به جامعه تزریق کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا مدیریت‌های میانی را با حضور زنان تکمیل کنیم تا زنان را در آینده‌ای نزدیک برای به عهده گرفتن مناصب بالاتر و تاثیرگذارتر آماده کنیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود از سهم پنج درصدی زنان از بودجه سال ۱۳۹۷ خبرداد و توضیح داد که در بودجه سال آینده برای اولین‌بار پنج درصد از اعتبارات هزینه‌ای به زنان اختصاص داده شده و باید قدردان این اتفاق خوب باشیم و برای آن برنامه داشته باشیم. این در حالی است که سهم زنان از ۲۲ شغل موجود در جامعه دومیلیون است. در بخش اشتغال زنان سرپرست خانوار، اهتمام مجلس بر اختصاص ۲۳۰میلیارد تومان برای بیمه آنها بوده است.
مافی تاکید کرد: تمرکز احزاب باید روی مدیریت سیاسی زنان باشد چرا که با اصرار گروه‌هایی که از مدیران زن و بانوان سیاسی شکل گرفته بودتوانستیم برای اولین‌بار بعد از انقلاب اسلامی از این پنج درصد اعتبارات هزینه‌ای برای زنان در نظر بگیریم.
در ادامه این جلسه شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران و شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، تصریح کرد: مدیران زن پیگیرترند و محیط را سالم‌سازی می‌کنند. قطعا اگر حضور زنان پررنگ و تاثیرگذار باشد دیگر شاهد ظهور جریان‌ها و انحرافاتی چون داعش نخواهیم بود.
شهربانو امانی خاطر نشان کرد: در احقاق حقوق مردم مصمم هستیم، ایران هشت سال سیاه را پشت سر گذاشت و تمامی دستاوردهای دولت سازندگی و دولت اصلاحات را از بین برد و ما را به گذشته برگرداند. سهم زنان از مدیریت کشور را نه می‌توان نادیده گرفت و نه برای پرداخت این سهم تعلل کرد. وقتی که هیئت رئیسه مردانه‌ترین اجلاس جهانی در داووس سوییس تماماً از زنان تشکیل شده نمی‌توان اهمیت حضور زنان را نادیده گرفت.
امانی با بیان اینکه تعاملات بین گروه‌های مختلف جامعه باید در شرایط مساعد و قابل قبولی ایجاد شود، گفت: لازم است تاثیر تعاملات زنان نسبت به هم، زنان نسبت به مردان و همچنین زنان با اجتماع در فضای مناسبی اصلاح و بازتعریف مجدد شود.
وی افزود: قوه قضاییه بیش از ۱۲ میلیون پرونده در جریان رسیدگی دارد و در حالی که قضات زن انشای حکم را می‌نویسند اما امضای حکم را قضات مرد، محاکم قضایی انجام می‌دهند. با وجود اینکه این فرایند به این مرحله رسیده اما نمایندگان فراکسیون زنان همچنان تلاش خواهند کرد تا همین کاستی‌های موجود به مرور زمان رفع شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید از هاشمی بیاموزیم که از ارکان تاثیرگذار انقلاب اسلامی بوده و همچنان اندیشه‌های ایشان تا آینده بر این تاثیرگذاری صحه خواهد گذاشت. ایشان از دستاوردهایشان در جریان انقلاب به خوبی حراست می‌کرد و با تاکید بر نهادینه کردن احزاب و بر اصل۱۱ قانون اساسی تاکید داشت. ما هم موظف هستیم در ادامه این راه از این دستاوردها نگهداری کنیم. بنابراین خوب است از تریبون‌هایی که در اختیار داریم به بهترین شکل در حمایت از حقوق زنان و دفاع از سهم بانوان در اداره کشور استفاده کنیم.
 فاطمه سعیدی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، یادآور شد: در کمیسیون تلفیق برای اولین در تاریخ مجلس شورای اسلامی چهار خانم حضور دارند که سه نفر از لیست تهران هستند واین اتفاق بسیار خوشایندی بود. ما توانستیم چند مصوبه خوب برای زنان داشته باشیم که امیدواریم به نحو احسن استفاده شود.
سعیدی اظهار کرد: حزب هویت‌دار و شناسنامه‌دار کارگزاران که با افکار آیت‌الله هاشمی تشکیل شد، پیش خواهد رفت و بنده حضور خود و سایر زنان مجلس را از این حزب، به خاطر حضور خانم فائره هاشمی می‌دانم؛ سهمیه ۳۰ درصدی که برای زنان جا انداخته شد طرح خانم هاشمی بود. در فراکسیون زنان مجلس برنامه‌های خوبی انجام شد و در مورد تابعیت فرزندانی که پدر غیرایرانی دارند هم پیگیر هستیم. در مورد افزایش سن ازدواج هم تا به حال دو سفر به قم خدمت مراجع رفتیم و امیدواریم تصویب شود. خروج زنان بدون اذن شوهر در موارد خاص را پیگیر هستیم.
وی افزود: همینطور امیدواریم با همکاری و همفکری شما زنان کارگزاران، بتوانیم در فراکسیون زنان، تریبون همه زنان باشیم.
این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با اشاره به عدم حضور وزیر زن در کابینه روحانی گفت: ما ۱۷۵ امضا داشتیم اما ایشان فقط گفت نشد. هنوز هم ما مفهوم این نشد را متوجه نشدیم. در مورد انتصاب مدیران خانم تنها بهانه‌ای که دست مردان است، نبود رزومه است. آیا برای اولین‌بار همه مردان رزومه داشتند؟ من معتقدم این سد باید شکسته شود.
سازندگی کارگزاران شورای ادامه هاشمی اسلامی استفاده اینکه بانوان اشاره مرکزی باشیم فراکسیون توسعه هستیم انقلاب تاکید مردان جامعه مدیریتی احزاب اختصاص مدیریت باشند اجتماع سیاسی روحانی مختلف امانی سعیدی کابینه نادیده موضوع می‌تواند اتفاق فرهنگ توسعه پایدار وظایفی دارند مناصب برنامه افزود ایجاد مدیران اولین‌بار تمامی تشکیل بسیار درصدی امیدواریم تهران گذشته فائزه پروانه پایدار همیشه صحبت‌های تاثیرگذار همچنان البرز شهربانو دیدگاه پیگیر نداشتند تحمیلی رزومه همچنین روزهای احقاق استاندار فاطمه تاثیر نماینده سیروس موجود تعاملات فرماندار گذاشت هزینه‌ای اعتبارات جریان بودجه آینده می‌دهند رئیسه گروه‌های جمهوری خوشبختانه جنسیت جنسیتی تأکید اصلاح‌طلب تدبیر البته شغل‌های بررسی نهادینه دولتی تصریح گرفتن تمرکز سهمیه همکاری اساسی نمی‌شود پایان مدیریت‌های خواهیم نخواهد بخشنامه ۳۰درصدی حوزه‌های