برگزیده ها

مازندمجلس: معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در مدت اخیر مواردی از تغییر چهره دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها دیده شده است، تاکید کرد: برای حل این مشکل باید به شکل منطقی امکان ورود کسانی که علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه هستند را برطرف کنیم.

مازندمجلس: معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست خبری امروز خود یکی از مهمترین تحولات حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی را مربوط به حوزه آموزش دانست و گفت: زنان در کاهش نرخ بی‌‌‌سوادی و آموزش از مردان پیشی گرفته‌اند و وضعیت آموزشی آنان نسبت به قبل از انقلاب مخصوصا در آموزش عالی تفاوت چشمگیری داشته است.
به گزارش نامه نیوز به گفته وی، نرخ باسوادی زنان قبل از انقلاب ۳۵ درصد بود که در حال حاضر به ۸۹ درصد رسیده است.
بیش از ۵۰ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها دختران هستند
معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها دختران هستند، اظهار داشت: تعداد مراکز آموزش عالی برای دختران نیز افزایش چشم‌گیری داشته است.
ابتکار با اشاره به تحول حوزه ورزش زنان بعد از انقلاب تصریح کرد: قبل از انقلاب تردیدهایی در مورد حضور زنان در میدان‌های ورزشی وجود داشت اما هم‌اکنون شاهد حضور آنان در میدان‌های جهانی هستیم و آنها با رعایت تمام شئونات اسلامی مدال‌آور هستند.
قوانین حمایت از خانواده حاکی از بهبود شرایط حقوقی است
وی با اشاره به حضور بانوان در فعالیت‌های هنری داخلی و بین‌المللی خاطرنشان کرد: شاهد پیشرفت‌‌های خوبی نیز در حوزه بهداشت باروری، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، امید به زندگی و... هستیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه قوانین و مقررات نیز شاهد تحولاتی بعد از انقلاب بوده‌ایم ابراز داشت: قوانین حمایت از خانواده حاکی از بهبود شرایط حقوقی است. اگرچه مشکلات همچنان وجود دارند اما تحولات نافی وجود مشکلات و شکاف در وضعیت زنان نیست.
بهبود وضعیت زنان از اهداف دولت دوازدهم است
ابتکار با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی صحیح، سیاستگذاری جامع و همکاری بین بخشی برای مقابله با آسیب‌‌‌های اجتماعی بیان کرد: بهبود وضعیت زنان از اهداف دولت دوازدهم است و معاونت زنان در این مورد سیاستگذاری می‌کند.
وی درباره پرسش مطرح شده در پرتال این معاونت درباره برنامه‌‌‌های دهه فجر با خروجی کارآمد یادآور شد: پاسخ‌‌‌دهندگان به طراحی مدل پایدار از فعالیت زنان، اعطای نمایندگی بازاریابی و اشتغال، برنامه‌‌‌های جمعی و خانوادگی، کتابخوانی و ارتقای سطح آموزش زنان، پرداختن به زنان فعال سیاسی سال ۵۷ و ۹۶ و مقایسه این دو ‌نسل و مقابله با اعتیاد و توان افزایی زنان اشاره کرده اند.
پیشنهاد فراهم‌آوری زمینه گفت‌‌وگوی بین نسلی
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور فراهم شدن زمینه گفت‌وگوی بین نسلی و گفت‌وگوی ملی خانواده را یکی دیگر از پیشنهاد مطرح شده به معاونت زنان برشمرد و عنوان کرد: جلسات و نشست‌های مربوط به گفت‌وگوهای بین نسلی تاکنون در شش یا هفت استان برگزار شده و این معاونت بر اساس دیدگاه‌های دانشگاهیان این حوزه را پیگیری می‌کند همچنین چندین نشست در تهران پیرامون گفت‌وگوی بین نسلی با مخاطب قرار دادن نسل اول و دوم انقلاب برگزار شده است.
ابتکار با تاکید بر اینکه این معاونت تلاش کرده برنامه‌هایی را برای دهه فجر برنامه‌ریزی کند که تنها تشریفات نباشد بلکه به لحاظ محتوایی حائز اهمیت باشد، گفت: ارائه فراتحلیل‌های پژوهش‌های خانواده نیز در این هفته جز برنامه معاونت زنان است. همچنین نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنان کارآفرین درایام دهه فجر برگزار خواهد شد.
دولت دوازدهم به طور جدی پیگیر برنامه مقابله با خشونت است
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی امروزاظهار داشت: این تفاهمنامه به دنبال ارتقای سلامت زنان، آموزش خودمراقبی و افزایش بهداشت باروری است. همچنین موضوع پیگیری وضعیت سلامت کادر درمانی و دانشجویان پزشکی نیز در این تفاهمنامه مد نظر قرار گرفته است.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با تاکید بر نقش مددکاران اورژانس اجتماعی به عنوان استراتژی مقابله با خشونت تصریح کرد: دولت دوازدهم به طور جدی پیگیر برنامه مقابله با خشونت است.
اورژانس اجتماعی ابزار موثر برای مقابله با بروز خشونت‌ها
ابتکار به تشریح آخرین وضعیت لایحه خشونت علیه زنان پرداخت و خاطرنشان کرد: این لایحه آخرین مراحل خود را در قوه قضاییه طی می‌کند. همچنین آموزش‌های حقوقی و مهارت‌های ارتباطی از دیگر استراتژی‌های کاهش خشونت با همکاری آموزش و پرروش است.
وی اورژانس اجتماعی را از دیگر ابزار موثر از بروز خشونت‌ها و مرجعی برای جلوگیری از تشدید آسیب‌های اجتماعی دانست و ابراز داشت: در سفرهای استانی اخیری که داشته‌ام از این مراکز دیدن کردم. مراکز اورژانس اجتماعی و خانه‌های امن باید ارتقاء پیدا کنند.
برگزاری «کمپین ارغوان» برای آزادسازی زنان زندانی جرایم غیرعمد
ابتکار یکی دیگر از برنامه‌های معاونت زنان را تجلیل از مددکاران اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی دانست و بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای این ایام حضور زنان مدیر و مشاوران زن در مرقد امام خمینی (ره) خواهد بود. همچنین درطول ایام دهه فجربه سه استان گلستان، قم و کرمان سفر خواهم کرد. دراین سفرها بازدیدی از مرکز اورژانس اجتماعی، مرکز زنان کارآفرین و سازمان‌های مردم نهاد و پیگیری جلسات گفتگوی ملی خانواده برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری «کمپین ارغوان» براساس روال سال گذشته برای آزادسازی زنان زندانی جرایم غیر عمد خبر داد و یادآور شد: در این طرح قرار است ۲۵۰ زن زندانی جرائم غیرعمد با کمک‌های مردم و طی این پویش تا شب عید و همزمان با ولادت حضرت زهرا آزاد شوند.
۱۰ پارک ویژه بانوان در کشور افتتاح می‌شود
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به تشریح فعالیت مدیران کل امور بانوان طی ایام دهه فجر پرداخت و عنوان کرد:‌ در این ایام قرار است ۴۰ نشست حقوقی، ۵۰ مورد کارگاه‌آموزشی در خصوص تاب‌آوری، معیشت عمومی، اقتصاد مقاومتی و... ۴۰ مورد نمایشگاه کارآفرینی، ۲۰ مورد فعالیت در حوزه هنری، ۱۰ مورد برگزاری جلسات بین نقدی، ۶۰ مورد افتتاح پروژه های روستایی و تعاونی ، ۴۰ مورد تجلیل از زنان شاخص حوزه هنری، و سمن‌ها، ۸۰ مورد کارگاه‌های آموزشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شود.
ابتکار از افتتاح ده پارک ویژه بانوان در شهرهای مختلف خبر داد و گفت: بخشی از افراد معتقدند افتتاح پارک‌های ویژه بانوان در راستای تفکیک جنسیتی است این در حالی است که این پارک‌ها درکنار پارک‌های خانوادگی که زنان و مردان می‌‌‌‌‌توانند با هم در آنها حضور پیدا کنند، فعال هستند و به این ترتیب زنان می‌توانند در فضایی امن و راحت از فضای ورزشی استفاده کنند.
اعطای وام برای کمک به زنان سرپرست خانوار
وی با اشاره به آمار ۲.۵ تا ۳ میلیون نفری زنان سرپرست خانوار اظهار داشت:‌ این زنان تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند. پورتال ملی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اطلاعات این زنان از لحاظ اشتغال، بیمه، منابع حمایتی، آموزش‌ها و... را در برخواهد گرفت. همچنین اقدام موثر دیگر درخصوص این زنان امضا تفاهمنامه معاونت امور زنان رییس‌‌‌جمهور با صندوق امید است که از این طریق ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار امکان دریافت وام تا حداکثر ۳ میلیون تومان را خواهند داشت.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ این وام برای کمک به زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان مجردی که بالای ۴۰ سال هستند نیز خواهد شد.
زنان برای حضور در ورزشگاه‌هایی که ورزش‌های مربوط به زنان برگزار می‌شود، هیچ محدودیتی ندارند
ابتکار با بیان اینکه دو نوع وام اشتغال تحت عنوان اشتغال فراگیر و پایدار در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اعضای معاونت ریاست‌جمهوری عضو کارگروه اشتغال پایدار روستایی هستند و سهم زنان از این وام در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین در مورد وام اشتغال فراگیر نیز مذاکرات لازم انجام شده و سهم زنان برای حوزه‌های کارآفرینی پیش‌بینی شده است. معاونت زنان همچنین پیگیر رفع مشکل بیمه زنان سرپرست خانوار هست.
وی در پاسخ به سوالی که چه زیرساخت‌هایی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها لازم است؟ خاطرنشان کرد: زنان برای حضور در ورزشگاه‌هایی که ورزش‌های مربوط به زنان برگزار می‌شود، هیچ محدودیتی ندارند همچنین در گذشته با کم بودن حساسیت‌ها در ورزشگاه‌های سرپوشیده برای ورزش‌هایی که عمدتا زنان نسبت به آنها علاقه‌مند بودند شرایط فراهم بود.
اقدامات معاونت زنان برای پیگیری وضعیت صدور شناسنامه برای کودکان زنان ایرانی
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تاکید کرد: معاونت زنان ریاست جمهوری و دولت دوازدهم در چهارچوب قانونی باید زیرساخت‌های لازم مانند درهای ورود و خروج مجاز و ... را فراهم کند. امیدواریم در شرایطی منطقی این فرصت برای زنان فراهم شود.
ابتکار در پاسخ به آخرین اقدامات معاونت زنان برای پیگیری وضعیت صدور شناسنامه برای کودکان زنان ایرانی دارای همسر خارجی ابراز داشت: وزارت کار برگه‌های اقامت موقتی را برای این افراد صادر کرده است تا فرزندانشان مشکل آموزش و بازماندگی از تحصیل نداشته باشند. نمونه موفق این طرح مدرسه‌ای در شیرآباد در حاشیه شهر زاهدان است که مشکل تحصیل کودکان این منطقه که فاقد شناسنامه بودند با استفاده از این برگه‌های موقت برطرف شده است. همچنین به دنبال این هستم با تامین اعتبارات لازم برای فرزندان اتباعی که موفق به دریافت شناسنامه نشده‌اند این مسئله را برطرف کنیم.
مشکل دخترانی که برای ورود به وزرشگاه‌ها تغییر چهره می‌دهند، باید برطرف شود
وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر مواردی از تغییر چهره دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها دیده شده است، بیان کرد: برای حل این مشکل باید به شکل منطقی امکان ورود کسانی که علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه هستند را برطرف کنیم. در حال حاضر بین دولت و وزارت ورزش و جوانان همکاری‌هایی صورت گرفته است تا به شکل منطقی به این مسئله پاسخ داده شود. ما در قبال تحولات اجتماعی و مطالبات باید پاسخ‌های منطقی داشته باشیم. به همین دلیل دولت با نهادهای فرهنگی و اجتماعی در حال گفت‌وگو است.
معاونت خانواده اجتماعی همچنین آموزش وضعیت اشاره برگزار انقلاب مقابله اشتغال ابتکار خشونت اینکه پیگیری بانوان برطرف دختران اورژانس دوازدهم سرپرست فراهم حقوقی وزارت خانوار کودکان تاکید معاون شناسنامه رئیس‌جمهور بهبود مربوط عنوان تفاهمنامه افتتاح منطقی زندانی برگزاری پیگیر همکاری پایدار جلسات ورزشگاه‌ها فعالیت می‌کند برنامه گفت‌وگوی قوانین شرایط خاطرنشان تصریح مراکز دانست تحولات بهداشت رییس‌جمهور ابراز کارآفرینی آموزشی روستایی افراد استفاده پارک‌های گذشته پیش‌بینی آزادسازی ارغوان کمپین ورودی‌های جرایم بهزیستی تجلیل سیاستگذاری مردان اسلامی برنامه‌ریزی اقدامات برگه‌های تحصیل تغییر مسئله علاقه‌مند فراگیر امکان دانشگاه‌ها دریافت ورزشگاه‌هایی محدودیتی ورزش‌های میلیون پرداخت حمایت استوی زمینه مشکلات استان ورزشی هستیم پیشنهاد ارتقای درباره یادآور باروری اعطای خانوادگی فعالیت‌های میدان‌های ریاست اهداف مددکاران گرفته ابزار تشریح برنامه‌‌‌های لایحه سلامت دنبال افزایش کارآفرین دارند اظهار پزشکی جمهوری آسیب‌های