برگزیده ها
ادای دین سینما به انقلاب /  تشکر از اهالی رسانه /  سه مراسم بزرگداشت و یک نکوداشت

مازندمجلس: دبیر جشنواره گفت: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تعداد بالای فیلم‌های بخش مسابقه بود که در داوری ها تاثیرگذار بود و امسال به این دلیل، تعداد آثار، کاهش یافت.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، نشست خبری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی و اصحاب رسانه سه‌شنبه دهم بهمن ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

دبیر جشنواره در ابتدای صحبت‌هایش از زحمات اصحاب رسانه و حمایتشان از جشنواره تشکر کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر دارای دو محور اصلی شامل بخش رقابتی و جشن سینمای ایران در ایام مبارک دهه فجر است و در امسال سعی بر این بود که هر دو بخش باشکوه تر برگزار شود.

او گفت: ما در بخش رقابتی پیش از اعلام آیین‌نامه پیشنهاداتی داشتیم یکی از آن ها حذف سیمرغ های بخش فنی بود که شورای سیست گذاری جشنواره با آن مخالفت کردند. ما امسال در بخش رقابت اصلی سعی بر تغییرات حداقلی داشتیم و تغییرات کوچکی ایجاد کردیم که یکی از آن‌ها کم کردن تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بود.

دبیر جشنواره گفت: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تعداد بالای فیلم‌های بخش مسابقه بود که در داوری ها تاثیرگذار بود و امسال به این دلیل، تعداد آثار، کاهش یافت. تغییر دیگر بخش فیلم کوتاه داستانی بود که امسال پس از مشورت با متولیان فیلم کوتاه به سیمرغ های جشنواره اضافه شد. همچنین هیات داوران یک فیلم کوتاه را به عنوان فیلم برتر داستان انتخاب خواهند کرد.

داروغه زاده با بیان این مطلب که باید تفاوتی بین جشنواره فجر و سینماحقیقت ایجاد می کردیم درباره فیلم های مستند گفت: دو فیلم داستانی مستند را امسال اکران خواهیم کرد و مورد داوری قرار خواهیم داد. ما در بخش مستند پیشرفت های بسیاری داشتیم و این دو فیلم مستند از بسیاری فیلم های داستانی جذاب تر و حرفه ای تر هستند.

او گفت: امسال برای نخستین بار فیلم انیمیشن را در بخش رقابتی نمایش خواهیم داد.سیمرغ فیلم‌های اول و سیمرغ هنر تجربه دیگر سیمرغ های امسال هستند.

او گفت: هیات انتخاب امسال به طور مستقل عمل کردند و بلافاصله انتخاب هایشان را با حشور اصحاب رسانه اعلام کردند. امیدواریم تا پایان جشنواره اجحاف در حق هیچ فیلمی نشود

داروغه زاده اظهار داشت: سینمای ایران در طول این روزها ادای دینی به انقلاب می کند. امسال به غیر از تهران در 31 استان شور و حال جشنواره سینمایی برقرار شده است..‌. همچنین برای مدارس در تمامی مقاطع به طور رایگان نمایش فیلم های کودک و نوجوان در سانس صبح خواهیم داشت. روز اول اکران در استان ها با حضور عوامل فیلم ها انجام خواهد شد و سعی مان بر این است که یک جشن سینمایی را در سطح کشور پرشورتر از سال‌های گذشته داشته باشیم.

وی یادآور شد : ما امسال در افتتاحیه سه مراسم بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. امیدواریم برای مرحوم علی معلم که در طول سالیان در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند نکوداشت شایسته ای را برگزار کنیم.

دبیر جشنواره گفت: سالن اختصاصی رسانه‌ها یکی از بحث‌های همیشگی جشنواره بود که در این سالن به غیر از عوامل فیلم‌ها مهمان دیگری حضور ندارند در زمانیکه برج میلاد افتتاح شد همه در آنجا جمع می‌شدند و تفکیکی صورت نمیگرفت اما در طول سالیان کثرت افراد و ازدحام جمعیت موجب اختلال در کار حرفه‌ای رسانه‌ها می‌شد. امسال در پردیس سینمایی باغ کتاب با پنج سالن پذیرای دیگر مهمان‌ها خواهیم بود و هر شب دو سانس نمایش خواهیم داشت.این تغییرات برای ما نیز سختی‌های داشت و سعی مان بر این بود که بحث‌های رفاهی را انجام دهیم و از اصحاب رسانه نیز می خواهم به اختصاصی بودن این محفل کمک کنند.

داروغه‌زاده در بخش دوم نشست در پاسخی درباره نامشخص‌ بودن حضور برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر جشنواره و ثبت‌نام و پذیرفته نشدن‌شان (مانند آشغال‌های دوست‌داشتنی) گفت: ما امسال کمترین تغییر را در مبحث آیین نامه داشتیم. ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم. امیدواریم که دبیر جشنواره بتواند ده سال بماند و به این واسطه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جشنواره تغییر نکند. فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» مجوز نمایش نداشت ولی امسال توانست مجوز نمایش پیدا کند. اما در نهایت کارگردانش به هر دلیلی که دوست داشت، انصراف داد و ترجیح داد پیگیر اکران عمومی فیلمش شود.

داروغه‌زاده در پاسخ به پرسشی «آیا سیمرغ قرار است به فیلم‌های اول داده شود؟ اگر اینطور است چرا برای این موضوع یک بخش جداگانه قرار ندادید؟ سوال دوم هم اینکه چرا بخش عکس جشنواره دبیر ندارد؟» گفت: نظر به اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلمسازان جوانی که در عرصه فیلمسازی حرفه‌ای قدم می‌گذارند، قائل است، ما یک سیمرغ برای فیلمسازان اول قرار دادیم که جدا از سیمرغ های دیگر است. ما قبلا هم این موضوع را در آیین نامه اعلام کرده بودیم. از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه یافتند؛ ما یک فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخش های کارگردانی و بازیگری و غیره سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند.

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که «فیلم هایی که احتمال دارند هرگونه حاشیه ای برای جشنواره ایجاد کنند کنار گذاشته شدند یا برخی از فیلمسازان اصولا درخواست ندادند تا در این جشنواره حضور داشته باشند. سوال دوم هم اینکه چند درصد فیلم‌هایی که در اکران عمومی میبینیم با اکران جشنواره تغییر می کند؟» در جواب «مهدی خرم‌دل» از تابناک گفت: برخی انتقادات هیچ منبعی ندارد. شما باید حرف‌تان یک داده‌ای داشته باشد تا آن را انتقال دهید. ما برای احترام به صاحبان آثار نام هیچ فیلمی را اعلام نکردیم. داوران تمام شصت و هفت اثر را بررسی کردند و هیچ موردی با این موضوع که حاشیه دارها به جشنواره نیایند، مطرح نشد. ما دوست داریم جشنواره با شکوه و پر رونق باشد و نگاه های مختلف وجود داشته باشد . . ما فیلم هایی را انتخاب کردیم که کاملا از نظر پخش و اکران بدون مشکل هستند و از نظر وزارت ارشاد هیچ مسئله ای برای اکران ندارند.
جشنواره امسال سیمرغ خواهیم اکران نمایش فیلم‌های رسانه تغییر اعلام تغییرات داشتیم مستند اصحاب سینمایی سال‌های مسابقه فیلمسازان موضوع داستانی امیدواریم کوتاه تعداد نکوداشت عمومی داروغه‌زاده برگزار رقابتی ایجاد کردیم مختلف فیلم‌ها اختصاصی رسانه‌ها بحث‌های ندارند آشغال‌های دادیم حاشیه سینما اینکه سالیان انقلاب حرفه‌ای فیلمی همچنین داوران سینمای داوری گذشته درباره پردیس مراسم عوامل استان بزرگداشت بسیاری باشیم