برگزیده ها

مازندمجلس: در جریان نشست علنی امروز مجلس سه نماینده به دفاع از لایحه بودجه ۹۷ پرداختند و از لزوم تصویب آن سخن گفتند.

مازندمجلس: کلیات لایحه بودجه 97 که روز یکشنبه ( 8 بهمن ماه) در جلسه علنی بهارستان با مخالفت نمایندگان رو به رو شد و دوباره به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد، بار دیگر امروز در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد. 
در جلسه امروز سه نماینده به دفاع از لایحه بودجه پرداخته که اهم نظراتشان به شرح زیر است:
ذوالقدر: اگر هاشمی بود از رد کلیات بودجه تعجب نمی‌کرد؟
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 97 در نشست علنی امروز مجلس به عنوان موافق اول به دفاع از این لایحه پرداخت و رای مثبت به آن را برای آرامش کشور لازم دانست.

*لایحه بودجه 97 در زمان مقرر در 19 آذرماه تقدیم مجلس شد که در آن اشتغالزایی، رفع فقر و توانمندسازی مورد توجه بود.
* این لایحه بودجه، لایحه ای عملیاتی است و همکاران از اصلاحات سازنده این لایحه یعنی انتشار اوراق مشارکت و کاهش بدهی بودجه به خوبی مطلعند.
* دل مشغولی اساسی مردم، افزایش قیمت حامل های انرژی بود که مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.
*به آموزش و پرورش هم سهمی بیش از 10 درصدی از بودجه تعلق گرفته که در توجه به نیازهای معلمان سهم شایسته ای است.
*این دولت برآمده از رای مردم شریف است و به اندازه کافی مصائبی از گذشته دارد و مشکلاتش حل نمی شود، مگر با همکاری سازنده میان دولت و مجلس.
*نباید بررسی بودجه، درگیر سیاسی کاری شود و شان نمایندگی آن نیست که با رد کلیات بودجه، کشور را به چالش بکشانند.
*اگر امروز حضرت آیت الله هاشمی مرد بزرگ سیاست در قید حیات بودند، از رد کلیات لایحه بودجه که صبغه تاریخی ندارد، متعجب نمی شدند؟ من هم انتقاداتی به دولت دارم اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
*مسئولیت به ما تکلیف می کند که به دولت کمک کنیم تا اهداف کشور پیش رود.
*میزان بودجه هدفمندی یارانه ها نیز افزایش یافت و تمام افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یارانه خواهند گرفت.
* همکاران لازم است وضعیت مملکت را در نظر بگیرند. چرا که امروز  نیاز به ثبات و آرامش داریم و باید به دنیا و جهانیان نشان این ثبات را نشان دهیم.
کیانپور : بودجه آموزش و پرورش، ملی شد
مجید کیانپور نماینده درود و ازنا از دیگر نمایندگان موافق کلیات بودجه 97 بود که اهم صحبت های او از این قرار است:
*از کمیسیون تلفیق به خاطر اصلاحاتی که در جهت تامین نظر نمایندگان و منافع مردم انجام داد و همچنین به منظور تدوین لایحه ‌ای عملیاتی تشکر می کنیم.
*یکی از بهترین مصوبات در لایحه بودجه، توجه به اقشار متوسط و کم درآمد است به گونه ای که بتوانیم کمترین تورم را داشته باشیم.
* نکته قابل توجه دیگر بودجه آموزش و پرورش است که از استانی به سمت ملی شدن پیش رفت.
*در جهت هدفمندی یارانه ها که نیز مبلغ آن از 21 هزار میلیارد به 30هزار میلیارد افزایش پیدا کرد، 41 هزار میلیارد نیز به دولت اختیار داده شد که بتواند آن را به اقشار واجد شرایط پرداخت کند.  
* در این بودجه پاداش پایان خدمت فرهنگیان هم به خوبی دیده شده و  5 هزار میلیارد به مبلغ قبلی افزوده شده است.  
*همسان سازی حقوق بازنشگستگان نیز از 1000 به 2000 میلیارد افزایش پیدا کرد.
* هرچند درباره افزایش حقوق افرادی که حقوق پایین داشتند اصلاحات مناسبی صورت گرفته است اما باید برای هیات علمی و قضات نیز تصمیم گرفته شود.
* یکی دیگر از موارد مثبت این لایحه بودجه این است که تمام درآمد های دولت به خزانه واریز شود که در جهت شفاف سازی مسئله خوبی است. نکته مثبت دیگر این است که افزایش نرخ بنزین هم متوقف شد.  
زارع : ما بدهی دولت با پیمانکاران را تهاتر کردیم
رحیم زارع نماینده آباده نیز در دفاع از کلیات لایحه بودجه 97 این چنین گفت:
* ما بودجه را در شرایطی که کشور با تحریم رو به رو است بررسی کرده ایم و در این وضعیت چاره ای نداشتیم که یا نفت بفروشیم یا مالیات را افزایش دهیم. مالیات را که اگر افزایش می دادیم به مردم فشار می آمد، بنابراین باید نفت بفروشیم که آن هم یک درصد افزایش پیدا کرده است.
*ما بدهی دولت به پیمانکاران را تهاتر کردیم که اگر این اجرایی شود مانند این است که ما به پیمانکاران وام داده‌ایم.
* ما از  افزایش تعرفه‌هایی که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری کردیم. منطقی بود قیمت بنزین افزایش پیدا کند اما ما مانع از این شدیم.
*در رابطه با اوراق مشارکت نیز  72 هزار میلیارد تومان را مجاز دانسته بودیم که 47 هزار میلیارد آن دولتی بود. این مبلغ به 38 هزار میلیارد تقلیل پیدا کرد.
* در رابطه با آموزش و پرورش نیز بودجه ای که پیش از این 42 هزار میلیارد تعیین شده بود، به 47 هزار میلیارد افزایش پیدا کرد.
* بودجه مربوط به حقوق بازنشستگان 1000 میلیارد افزایش پیدا کرد و همچنین وام ازدواج 15 میلیون شد که قبلا 10 میلیون تومان بود.
* افرادی که از بانک وام دریافت کرده اند، اگر تا قبل از شهریور وام را تسویه کنند، فقط وام را پرداخت خواهند کرد نه سود آن را.  
*ما اعتبارات استانی را برای افزایش اشتغال و طرح های نیمه کاره قرار دادیم.
*کیفیت مهم است ما در 72 ساعت تلاش کردیم اصلاحات را انجام دهیم،  امیدواریم که نمایندگان به آن رای مثبت دهند.
بودجه افزایش لایحه میلیارد کلیات آموزش نماینده پرورش امروز تلفیق نمایندگان کمیسیون پیمانکاران یارانه اصلاحات کردیم بررسی پرداخت گرفته استانی تهاتر بنزین افرادی بفروشیم میلیون اشتغال تومان رابطه مالیات دادیم درآمد خواهند همکاران سازنده عملیاتی آرامش هاشمی موافق اوراق مشارکت کیانپور همچنین وضعیت ذوالقدر هدفمندی اقشار