برگزیده ها
بدعتی در بررسی و تصویب لایحه بودجه صورت نگرفته است/ کلید در دست رییس‌جمهور است

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ۹۷ طبق آیین نامه و مطابق روال تصویب بودجه در ۲ سال گذشته در حال بررسی است، گفت: تغییرات و بدعتی در آیین نامه داخلی مجلس جهت بررسی بودجه صورت نگرفته است.

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ۹۷ طبق آیین نامه و مطابق روال تصویب بودجه در ۲ سال گذشته در حال بررسی است، گفت: تغییرات و بدعتی در آیین نامه داخلی مجلس جهت بررسی بودجه صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ در تذکری با استناد به ماده ۱۸۴ آیین نامه داخلی مجلس، خطاب به رئیس مجلس با بیان اینکه قاعدتاً تمامی تذکرات نمی تواند، رد شود، چرا که کلیدی هم به عنوان وارد است، وجود دارد، گفت: تقاضا دارم نسبت به تذکرات نمایندگان توجه بیشتری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: کلید در دست من نیست، در دست رئیس جمهور است، من هیچ وقت کلید نداشتم.

در ادامه محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای  اسلامی خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات و تصویب آن، باید پیشنهادات صرفاً مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی، مورد رسیدگی قرار گیرد چراکه در آیین نامه نیامده است که تمامی تبصره ها و بندها جداگانه بررسی و تصویب شود، لذا ارجاع دادن رسیدگی به ماده ۱۵۳ و مراجعه به اصل و قانون ویژه به عنوان قانون استثنا بدعت است، به همین دلیل خواهشمندم تذکر دوستان در این خصوص پذیرفته شود تا ما آرام در خدمت شما باشیم.

لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده با بیان اینکه ما از خدا می خواهیم که شما همیشه آرام باشید، گفت: در قانون برنامه نحوه رسیدگی به کار به صورت ریز آمده است، اما در قانون بودجه یک بخشی را آورده و سپس به مابقی آیین نامه ارجاع داده است.

وی ادامه داد: مثلا در همین بند ۴ در جلسه علنی آمده است که پس از رسیدگی کلیات بودجه و تصویب آن به پیشنهادات مربوط به درآمدها و سایر تامین اعتبار بودجه رسیدگی شود، حال سوال این است چگونه باید رسیدگی شود؟ براساس مابقی مواد آیین نامه از جمله ماده ۱۵۳.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با مراجعه به ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی مجلس متوجه می شویم که اول باید نظر کمیسیون مطرح، سپس اگر رأی نیاورد، پیشنهادات مختلف بیان شود. ضمن آنکه الحاقیه ها نیز می توانند طرح و مورد بررسی قرار گیرند، اما این در صورتی است که پیشنهاد کمیسیون رأی نیاورده باشد.

لاریجانی اظهار کرد: واقعا فهم من از این آیین نامه همین است، ضمن آنکه در دو سال گذشته نیز بودجه را براساس این آیین نامه بررسی و تصویب کرده‌ایم و امسال چیز جدیدی ابداع نشده است، لذا اشکال آیین نامه‌ای نداریم.

بودجه بررسی رسیدگی تصویب اسلامی شورای قانون لاریجانی نماینده ادامه داخلی اینکه پیشنهادات تامین کمیسیون اعتبار ارجاع براساس درآمدها مراجعه مابقی عنوان نگرفته لایحه بدعتی گذشته تمامی کلیات تذکرات مربوط