برگزیده ها
روابط تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار می‌رسد/ موقعیت فعلی عراق را باید درک کنیم

مازندمجلس: رئیس اتاق بازرگانی ایران ـ عراق گفت: ارزش روابط تجاری ایران و عراق حدود هشت میلیارد دلار است و افق روابط اقتصادی 20 میلیارد دلاری با عراق را در نظر داریم.

مازندمجلس:یحیی آل‌اسحاق استان تهران درباره سطح روابط ایران و عراق در حوزه بازرگانی اظهار کرد: روابط ایران با عراق در این حوزه ساختار استراتژیک دارد.

وی تصریح کرد: هر دو کشور دنبال توسعه این روابط هستند؛ در روابط حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با عراق سابقه‌ای دیرینه داریم و این امر ادامه دارد و بعد از بیرون‌ راندن داعش از عراق موفقیت‌های خوبی برای عراق و جمهوری اسلامی ایران رخ داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ـ عراق با بیان اینکه حفظ و نگهداری این موفقیت بستگی به نوع روابط اقتصادی حاکم بین ایران و عراق دارد، افزود: اگر عراقی‌ها اوضاع اقتصادی‌شان را سامان دهند، می‌توانند این روابط را حفظ کنند و اگر موضع اقتصادی‌اش ضعیف شود، برابر تهدیدها نمی‌تواند مقاومت کند.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه تقویت و سامان‌ گرفتن اقتصاد عراق به نفع مردم این کشور است و برای ما هم اهمیت زیادی در راستای امور امنیتی و توسعه اقتصادی دارد، تصریح کرد: ارزش روابط مالی ایران ـ عراق در حوزه اقتصادی و تجاری حدود هشت میلیارد دلار است و افق روابط اقتصادی 20 میلیارد دلاری با عراق را در نظر داریم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سازندگی و بازسازی عراق سرمایه‌گذاری وسیعی باید انجام شود، اضافه کرد: خوشبختانه ذخایر نفتی امکانات عظیمی در اختیار عراق قرار داده و دنبال صادرات پنج میلیون بشکه نفت در روز هستند و می‌تواند به 10 میلیون بشکه هم افزایش یابد و موقعیت منطقه‌ای و مالی‌ این کشور خوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ـ عراق با بیان اینکه همه این‌ها فرصت‌هایی است که ظرف 20 سال آینده عراق بستر لازم را برای توسعه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: جدای از مسائل سیاسی و امنیتی، در حوزه اقتصادی خود آمریکا، اروپایی‌ها، چین و ترکیه بر این مهم نظر دارند که در بازسازی عراق حضور جدی داشته باشند.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه هدف آن‌ها میدان‌ ندادن به ایران در جریان بازسازی و تجارت در عراق است، اضافه کرد: در کویت سمینار سرمایه‌گذاری در عراق شکل دادند و عربستان‌سعودی با هجمه‌ای بزرگ و بودجه کلان وارد این میدان شده است.

وی با بیان اینکه روسیه 28.2 میلیارد دلار طلب خود از عراق را به دلیل حضور در بازسازی این کشور می‌بخشد، تصریح کرد: همه کشورها با توجه به اقتصاد جهانی دنبال این هستند که سرمایه‌گذاری کرده و در آتیه عراق سهم داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ـ عراق با تأکید بر اینکه موقعیت فعلی عراق را باید درک کنیم، اظهار کرد: امروز با دشمنان قسم‌خورده در حوزه بازسازی عراق رقابت و مقابله داریم و دشمنان نمی‌خواهند به ما میدان دهند؛ عراق در همه حوزه‌ها دنبال جذب سرمایه‌گذار است.

ن

روابط اقتصادی اینکه بازسازی تصریح دنبال بازرگانی میلیارد آل‌اسحاق داریم سرمایه‌گذاری امنیتی توسعه موقعیت میلیون باشند میدان دشمنان اضافه تجاری اشاره اقتصاد تأکید سیاسی اظهار