برگزیده ها

مازندمجلس: یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بازدید هیاتی از نمایندگان از زندان اوین، گفت که در این بازدید فیلم خودکشی سینا قنبری و محل حادثه نشان داده شد که حکایت از خودکشی داشت، اما قضاوت قطعی مستلزم انجام تحقیقات دقیق قضایی است.

مازندمجلس: محمدجواد فتحی در توضیح بازدید روز گذشته هیاتی از نمایندگان از زندان اوین، گفت: هدف از این بازدید تنها موضوع شکایات اخیر نبود. ما از ۲۰ روز پیش تقاضای بازدید از زندان اوین را داشتیم که متاسفانه به تاخیر افتاد تا اینکه دیروز توانستیم از دو بند زندان اوین بازدید کنیم.
وی تاکید کرد: قطعا این بازدید تنها مربوط به رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌های حوادث اخیر نبوده بلکه می‌خواستیم درباره زندان اوین تحقیق و بازرسی کنیم بر همین اساس قرار شد که کمیسیون حقوقی هماهنگی‌های لازم را با قوه قضاییه انجام دهد تا بتواند از سایر کشورهای زندان نیز بازدید نماید.
نماینده تهران در ادامه با تاکید بر این‌که نمایندگان باید بتوانند از بندهای مختلف زندان بازدید کنند، گفت: توقع ما این بود که بتوانیم با همه زندانیان ملاقات داشته و از همه بندهای مختلف زندان بازدید کنیم تا امورات اداری و مختلف زندان را مورد بررسی قرار دهیم اما متاسفانه بر اساس وقتی که تنظیم شده بود احساس کردیم که حضور بیشترمان در زندان قاعده‌ای ندارد.
وی با بیان اینکه این بازدید حدود دو ساعت به طول انجامید، گفت: نمایندگان با توجه به شان نظارتی‌شان مبنی بر اینکه هر زمانی که بخواهند می‌توانند از مراجع و دستگاه‌های مختلفی که از بودجه عمومی برخوردارند بازدید داشته باشند، خواستار حضور در زندان اوین شدند که این درخواست به درازا کشید که طولانی شدن موافقت با این درخواست نیز قابل انتقاد است.
فتحی در عین حال گفت: جمع‌بندی بنده از این بازدید و اینکه بتوانم چیزی را نفیا یا اثباتا قضاوت کنم این است که نمی‌توانم نه نفیا یا اثباتا چیزی را تایید یا رد نمایم.
وی توضیح داد: ما از بندهای ۴ و ۲۰۹ زندان اوین بازدید کرده که با چهار نفر از بازداشتی‌های اخیر صحبت کردیم. دلیل اینکه این افراد که اکنون در زندان مانده‌اند این نیست که آنها خطرناک‌تر از بقیه بوده و یا اقدام خاصی را انجام دادند بلکه این افراد توانایی تامین وثیقه و معرفی وکیل نداشتند و اتهام‌شان سنگین‌تر از مابقی نبود.
وی در مورد فوت سینا قنبری در زندان نیز گفت: در مورد علت فوت این متهم نمی‌توان با دیدن یک فیلم یا صحنه محل حادثه قضاوت کرد. آن‌چه در فیلم نشان داده شد خودکشی بوده و نظریه پزشکی قانونی نیز آن را تایید می‌کند البته که اکنون پرونده در دادسرای امور جنایی تهران مفتوح است. باید منتظر اظهارنظر نهایی بازپرس باشیم.
به گفته فتحی، بازپرس از همه ابزارها برای کشف حقیقت استفاده می‌کند اعم از تحقیقات از هم‌بندی‌ها، معاینه محل وقوع این اتفاق و نظریه پزشکی قانونی یا حتی در صورت لزوم از نظریه پلیس علمی نیز استفاده می‌شود تا بتوانند به قرائن و شواهد متقنی رسیده که فوت سینا قنبری ناشی از قتل و یا خودکشی بوده است.
وی درباره توضیحات ارائه شده در خصوص نحوه خودکشی این فرد، بیان کرد: ظاهرا این فرد با استفاده از نایلون‌های سطل زباله و گره زدن آن در یکی از سرویس‌های بهداشتی مربوط به بند ۴ به گفته پزشکی قانونی، خودکشی کرده است که ما فیلم خودکشی را هم دیدیم. ظواهر نشان می‌دهد که فرد خودکشی کرده اما باید روند قضایی طی شود تا بتوان علت قتل را مشخص کرد.
فتحی درباره وجود ترامادول در معده این فرد، گفت: طبیعتا بازپرس پرونده در این باره باید تحقیق کند.
وی در جمع‌بندی گفت که بر اساس گزارش ارائه شده، کلا ۵۵ نفر از زندانیان اعتراضات اخیر در بازداشت هستند که از این تعداد دو نفر خانم هستند که یکی از آنها در تهران است.
فتحی در پایان اظهار کرد: خانم سعیدی که همراه با ما در بازدید از زندان اوین بود در بند ۲۰۹ با یک خانم که در اعتراضات اخیر بازداشت شده، گفت‌وگو کرد. بند ۲۰۹ مربوط به زندانیان امنیتی است که معمولا سوابق امنیتی و وابستگی به گروه‌های ضد انقلاب دارند.
زندان بازدید خودکشی اینکه نمایندگان زندانیان بندهای مختلف قانونی تهران پزشکی نظریه بازپرس استفاده درباره مربوط بازداشت امنیتی قنبری اعتراضات ارائه می‌کند پرونده اکنون درخواست تاکید بازداشتی‌های گزارش متاسفانه توضیح تحقیق بتوانند قضاوت تایید اثباتا جمع‌بندی کردیم افراد