برگزیده ها

مازندمجلس: معاون وزیر کشور درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌های پایتخت در مقابل زلزله، گفت: من برخلاف برخی افراد فکر می‌کنم که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد تهران کن فیکون نمی‌شود، اما اگر بگوییم هر گسلی در تهران بالاتر از هفت ریشتر زلزله ایجاد کند قطعا دو میلیون نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و هشت میلیون نفر دیگر تحت تاثیر غیر مستقیم زلزله قرار خواهند داشت.

مازندمجلس: اسماعیل نجار با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران، سازمانی صرفا حمایت‌کننده، هماهنگ‌کننده و نظارت کننده است، گفت:‌ پس از زلزله کرمانشاه برای ترمیم شریان‌های حیاتی مثل آب، برق و مخابرات اقدام شد و ۱۱۰ اکیپ و امکانات مختلف از نقاط مختلف کشور از شرقی‌ترین استان‌ها به غرب کشور آمدند و کمتر از ۴۸ ساعت ۸۵ درصد شریان‌ها ترمیم شد.
توضیح درباره شایعه گورهای دسته جمعی در کرمانشاه
نجار در ادامه درباره شایعه گورهای دسته‌جمعی در کرمانشاه توضیح داد و گفت: زمانی که این خبر در فضای مجازی منتشر شد حتی به مخیله ما هم نمی‌گنجید که این اتفاق افتاده باشد. در همان ابتدا تعدادی از افرادی که فوت شده بودند، براساس آداب و رسوم دینی دفن شدند اما اینطور عنوان شد که در کرمانشاه شاهد گورهای دسته جمعی هستیم که برای هر شنونده و بیننده‌ای نگران‌کننده بود که البته خبر به این شکل صحت نداشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه گفته می‌شود مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه به خوبی صورت نگرفت و همچنان مشکلات از جمله نبود کانکس در شهرستان‌های زلزله‌زده مردم را با دشواری هایی مواجه کرده است، گفت: به هر حال زلزله ۷.۳ ریشتری که اتفاق افتاد بسیار عظیم بود و در شرایطی که خانه‌ها تخریب شده و مردم مجبورند در کانکس و یا چادر زندگی کنند شرایط را به خودی خود سخت می‌کند. در روزهای ابتدایی بیش از ۹۵ هزار چادر در اختیار مردم قرار گرفته است و در همان یکی دو روز اول پس از زلزله شاهد یک استقرار نسبی از جهت اسکان اضطراری مردم بودیم.
۱۴ هزار و ۸۰۰ کانکس در مناطق زلزله زده مستقر شده است
وی افزود: البته شاهد بودیم که برخی‌ها تقاضای چند چادر می‌کردند که این امکان وجود نداشت و البته برخی ها هم چند چادر گرفته بودند. بعد از اسکان موقت برای اولین بار در کشور چیزی حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ کانکس در منطقه مستقر شده است؛ به طوری که ۸ هزار و ۳۰۰ توسط قرارگاه خاتم، ۲ هزار کانکس توسط ارتش و هزار کانکس توسط بنیاد مسکن تامین شد. همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ کانکس توسط کمک‌های مردمی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده است.
نجار با بیان اینکه قرار بر این شد تا به زلزله‌زدگانی که خودشان می خواهند به جای کانکس اجاره بهاء داده شود گفت:‌ ساکنان شهرها ۵ میلیون و ساکنان روستاها ۳ میلیون تومان اجاره بهاء دریافت کرند که در مجموعه ۲۶۳۴ مستاجر و ۱۳۴۸ مالک آمدند و به جای کانکس از ما اجاره بهاء دریافت کردند. در مجموع با احتساب ۱۴۸۰۰کانکسی که مستقر شده می توان گفت ۱۸۷۰۰ نفر کانکس یا اجاره بهاء دریافت کردند، البته در میان افرادی که ممکن است در چادر یا کانکس باشند  افرادی هستند که در خانه تخریب نشده زندگی می‌کنند که در مقابل خانه خود یک چادر یا کانکس قرار داده‌اند و در هر دو محیط حضور دارند.
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی خانه‌ها در مناطق زلزله‌زده تخریب نشده و قابل استفاده است، افزود: به دلیل پس لرزه‌هایی که هم اکنون شاهد هستیم مردم می‌ترسند که وارد خانه‌هایشان شوند و به همین دلیل بخش اعظمی در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.
نجار با بیان این مطلب که پس از وقوع زلزله در کرمانشاه ظرف ۴۸ ساعت تامین اعتبار شد و ۵۰ درصد نقدینگی کمک‌های بلاعوض در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گرفت ادامه داد: ما واحدهای مسکونی را در کرمانشاه به نوع اول و دوم تقسیم کردیم که نوع اول واحدهای صد درصد تخریب شده هستند که شامل ۲۱ هزار و ۳۰۹ واحدند که حدود هفت هزار واحد شهری و ۱۳هزار واحد روستایی را شامل می‌شود. واحدهای احداثی نوع دوم ۱۹ هزار و ۷۰۴ واحدند که حدود ۳هزار واحد شهری و ۱۵ هزار واحد روستایی را شامل می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: واحدهای تعمیری نیز به نوع اول، دوم و سوم تقسیم شده که به واحدهای نوع اول ۱۲ میلیون تومان تسهیلات و دو میلیون تومان بلاعوض، واحدهای نوع دوم هشت میلیون تومان تسهیلات و یک و نیم میلیون تومان بلاعوض و واحدهای نوع سوم شش میلیون تومان تسهیلات و یک میلیون تومان بلاعوض داده می‌شود.
نمی‌گوییم عملکرد ما در زلزله اخیر مشکلی نداشت
وی با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم که عملکرد ما در زلزله اخیر مشکلی نداشت، گفت: در حال آسیب‌شناسی هستیم و می‌خواهیم نقاط قوت و ضعف مدیریتی را استخراج کنیم که در حادثه بعدی از آنها بهره بگیریم. بعضی اقداماتی که در کرمانشاه انجام شد رکورد محسوب می‌شود به طور مثال حادثه در ساعت ۹:۴۸ دقیقه اتفاق افتاد و ساعت ۳ صبح پایان نجات را اعلام کردیم و هفت هزار مجروح و مصدوم از دورترین نقاط روستایی به کرمانشاه اعزام شدند. همچنین شاهد بودیم که دو هزار مصدوم از کرمانشاه برای درمان به تهران منتقل شدند.
عده‌ای برای پیش بینی زلزله دکان باز کرده‌اند
نجار در ادامه به خرافه‌گویی‌های برخی‌ها درباره پیش‌بینی و پیشگیری از زلزله و همچنین فردی که ادعا می‌کرد می‌تواند مرده‌یاب بسازد گفت: پس از زلزله شاهد بودیم که برخی‌ها دکان باز کردند و می‌گفتند که می‌توانند زلزله را پیش‌بینی کنند. ما یکی از این افراد را صدا کردیم و گفتیم که یک زلزله پنج ریشتری را پیش‌بینی کند. در حالی که اینطور نشد و اصلا این موضوع صحت نداشت. فرد دیگری ادعا می‌کرد که می‌تواند مرده‌یاب بسازد ما این موضوع را هم پیگیری کردیم که آن هم صحت نداشت.
زلزله تهران را کنفیکون نمی‌کند
معاون وزیر کشور درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌های پایتخت در مقابل زلزله، گفت: من برخلاف برخی افراد فکر می‌کنم که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد تهران کن فیکون نمی‌شود اما اگر بگوییم هر گسلی در تهران بالاتر از هفت ریشتر زلزله ایجاد کند قطعا دو میلیون نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و هشت میلیون نفر دیگر تحت تاثیر غیر مستقیم زلزله قرار خواهند گرفت. در حال شناسایی هستیم که ببینیم کدام یک از نقاط موجود در تهران نمی‌توانند هنگام زلزله مردم را در آنجا اسکان دهیم و یا به دنبال مکان‌هایی هستیم که هنگام بروز این حادثه هلی‌کوپترهای امداد بتوانند در آن نقطه فرود بیایند. قرار است که مشخصات این مکانها را به نیروهای مسلح بدهیم.
آخرین وضعیت لایحه سازمان مدیریت بحران
معاون وزیر کشور درباره آخرین وضعیت لایحه سازمان مدیریت بحران توضیح داد و گفت: ابتدای سال ۹۴ لایحه سازمان مدیریت بحران پس از بررسی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت تقدیم مجلس شد و پس از آن شاهد استقرار نمایندگان جدید در مجلس بودیم و آنها گفتند که صحبت‌هایی درباره لایحه دارند و بحث درباره لایحه در کمیسیون‌ها مطرح شد و توافقاتی هم صورت گرفت و هم اکنون هم بحث بودجه مطرح شده و فعلا لایحه مدیریت بحران مسکوت مانده است.
مقصر نهایی حادثه شهران مشخص شد
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی درمورد مقصر نهایی شهران، گفت: در این زمینه با توجه به اینکه دستگاه قضایی وارد عمل شده بود، هیچ اظهار نظری نکردیم. البته دستگاه‌های مختلفی نظر دادند، اما در آخر گزارش دستگاه‌ قضایی اعلام کرد که مقصر اصلی این حادثه متروی تهران بود. خاطرم هست آقای درویش، مدیرعامل مترو آن زمان گفت که نجار خرده حساب سیاسی کرده است؛ درحالی که ما نظر دستگاه قضایی را اعلام کردیم.
هواشناسی درباره بارش برف، هشدار داده بود نه اخطار
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در پی بارش برف اخیر، خاطر نشان کرد: ما قطعا برای انجام بهتر وظایف دستگاه‌ها نظارت می‌کنیم؛ در مورد برف اخیر سازمان هواشناسی اعلام هشدار کرده بود و این هشدارها به مردم اطلاع داده شد؛ اما موارد مطرح شده از سوی هواشناسی هشدار بود و اخطار نبود. هواشناسی گفته بود در ارتفاعات بارش برف رخ می‌دهد، البته این دلیل نمی شود که ما برای بدترین شرایط خود را آماده نکنیم و دستگاه‌های مختلف مدیریت بحران باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنند.
این مقام مسوول درباره بارش برف در تهران و مشکلاتی که در پی آن به دلیل ضعف مدیریتی برای شهروندان ایجاد شد، گفت: با وجود اقداماتی که انجام شد، اما نقصان زیادی هم داشتیم؛ ما سعی کردیم راه‌های خطرناک را مسدود کنیم. بین ۵ تا ۶ هزار نفر را در جمکران و ... اسکان دادیم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دادیم، البته واقعیت این است که مرم باید به ما کمک کنند؛ وقتی هشداری داده می شود مردم باید رعایت و توجه کنند این سوال مطرح می شود که آیا همه خودروها زنجیر چرخ داشتند؟ آیا ماشین هایشان بنزین به اندازه کافی داشت؟ چرا به هشدارها بی توجهی شده و از زنجیر چرخ استفاده نشد؟
نجار با اعلام آمارهای امداد رسانی گفت: در ۲۰۹ محور امدادرسانی انجام شد بیش از ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر مورد امداد رسانی قرار گرفته، ۲۳ هزار نفر اسکان داده شدند و طی همین مدت ۳۰۰۰ خودرو رها سازی شد. نیروهای امدادی همه پای کار بودند و  ۶۸ نفر نیز در این حادثه مصدوم و ۱۶۴ نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۹۴ هزار کلیومتر از راه‌ها برف روبی شده است گفت: ۱۰ سورتی پرواز و ۶۰۰۰ نفر از پرسنل راهداری و عوامل امداد و نجات در این عملیات حضور داشتند.
وی با اشاره به بارش‌های اخیر در خصوص ذخایر آبی نیز گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر کشور داشتیم و در آن نگرانی‌هایی در مورد تامین آب شرب مطرح شد. خوشبختانه این بارش‌ها تا حدودی این نگرانی‌ها را برطرف کرد.
۵۰۰ کیلومتر از شبکه بزرگراهی تهران برف روبی شد
نجار در پاسخ به سوالی درباره عملکرد شهرداری تهران در برف اخیر و نمره مدیریت بحران به عملکرد شهرداری گفت: ما در حال حاضر در حال تصحیح اوراق هستیم و پس از بررسی نمره خواهیم داد؛ متولی مدیریت بحران در شهر تهران، شهرداری تهران است اما در همین شهرداری هم اقدامات قابل توجهی انجام شد از جمله اینکه ۵۰۰ کیلومتر از شبکه بزرگراهی تهران برف روبی شده و ما هیچ مسیر مسدود نداشتیم؛ البته در مسیرهای فرعی درجه ۲ مشکلاتی وجود داشت.
در مورد راهکار سازمان مدیریت بحران کشور برای جلوگیری از ایجاد وضعیتی که در معابر تهران و اتوبان های قم-تهران و کرج و ساوه پیش آمد در آینده چیست؟ گفت: در بارش های اخیر به ۲۰۹ محور شهر و استان امداد رسانی شد و ۲۶۵۶ نفر اسکان اصطراری شدند و تا مطمئن شدیم کسی در راه نمانده است ۳۰۰۰خودرو را به محل اعزام کرده و ماموران نیروهای انتظامی خودروها را در اتوبان تهران - قم تا رسیدن به مکان امن هل دادند.
در این نشست نجار ادامه داد: در بارش های اخیر در محورهای کشور ۶۸ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۷۶۵ تیم از عوامل امداد و نجات شرکت داشتند.
نجار با اشاره به اینکه ۶۰۰۰ پرسنل راهداری در محور ها حضور داشتند، گفت: پرسنل راهداری ۹۴۰۰۰ کیلومتر را در راه های مواصلاتی پوشش دادند.ما در گود میدان هستیم و این رسالت ماست و اگر نقصانی وجود داشته باشد انتقاد پذیر هستیم و سازمان مدیریت بحران در حال بررسی و ارزیابی عملکرد نهادهای متولی است.
زلزله تهران مدیریت بحران کانکس درباره میلیون کرمانشاه اینکه البته هستیم تومان واحدهای اسکان امداد حادثه کردیم لایحه عملکرد هواشناسی اعلام اشاره بودیم نداشت مستقر تخریب ادامه اجاره بلاعوض دریافت شهرداری پیش‌بینی بررسی دستگاه‌های تسهیلات دادند قضایی روستایی هشدار نیروهای متولی اقدامات مصدوم رسانی داشتند گورهای همچنین زلزله‌زده کیلومتر افرادی مختلف وضعیت راهداری زندگی مناطق برخی‌ها تامین گرفته توضیح شرایط ایجاد پرسنل اتفاق سوالی نهایی شهران هنگام تاثیر دادیم درمانی توجهی عوامل بزرگراهی معاون وزیر کشور اتوبان زنجیر خودروها بدترین هشدارها آماده مشکلاتی مستقیم مسدود دستگاه نمی‌گوییم کمک‌های افزود استقرار خواهند ساکنان عده‌ای کنفیکون اختیار خانه‌ها اینطور گزارش شایعه ترمیم نظارت افتاد ریشتری مقابل دارند می‌کرد منتقل اعزام می‌تواند مرده‌یاب افراد بسازد اقداماتی مدیریتی اکنون استفاده تقسیم واحدند مشکلی آمدند موضوع