برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا می‌گوید ترامپ خواهان رفع سقف زمانی محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با پیشرفت برنامه موشکی ایران است.

مازندمجلس: «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که مذاکره‌کنندگان دولت پیشین این کشور در مذاکره با ایران عملکرد ضعیفی داشته‌اند و تمام اهرم‌های فشار آمریکا را واگذار کرده‌اند.
به گزارش نامه نیوز کورکر که با نشریه «نشنال جورنال» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ برجام را آنطور که وعده داده بود لغو نمی‌کند، گفت: «او واقعا این توافق را دوست ندارد. من چند هفته پیش با او دیدار کردم. او معتقد است که در مذاکره بر سر این [توافق] ضعیف عمل شده و ما همان ابتدا تمام اهرم‌هایمان را واگذار کرده‌ایم.»
وی افزود: «بزرگترین دغدغه او، مفاد مربوط به "غروب آفتاب" (سقف زمانی محدودیت‌های برجامی برنامه هسته‌ای ایران) است... و ثانیا، او واقعا می‌خواهد فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران را به عقب براند. تصور می‌کنم که این چیزی است که اروپایی‌ها هم دوست دارند شاهدش باشند. این دو مسئله‌ای است که وجود دارد.»
این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در پاسخ به این سوال که اگر ایرانی‌ها با این خواسته‌ها موافقت نکنند، آیا آمریکا از برجام خارج می‌شود، گفت: «این مسئله واقعا به ایرانی‌ها مرتبط نیست، چراکه آنچه او واقعا می‌خواهد، دو چیز است: اینکه یا ما در داخل چیزی تصویب کنیم که به مسئله غروب آفتاب رسیدگی کند، یا با اروپایی‌ها به توافقی جمعی دست یابیم که به مسائلی که در موردشان صحبت کردم، بپردازد.»
او نهایتا در مورد اینکه آیا احتمال می‌دهد که ترامپ از برجام خارج شود، گفت: «فکر می‌کنم در صورتی که احساس کند که یکی از این دو مورد اتفاق نیافتاده، او این کار را می‌کند.»
رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی فاجعه‌بار» توصیف کرده بود، ماه گذشته به کنگره و اتحادیه اروپا ۱۲۰ روز فرصت داد تا آنچه او «معایب برجام» می‌خواند را برطرف کنند. او شب گذشته در سخنرانی سالانه‌اش هم این خواسته را تکرار کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب عملا چند ماده توافق هسته‌ای از جمله سقف زمانی محدودیت‌های هسته‌ای و عدم ارتباط با برنامه موشکی را به صورت یکجانبه تغییر می‌دهد.
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در سفر به اروپا گفت کارگروه‌هایی برای رایزنی با اروپا و «اصلاح» برجام شکل گرفته است.
آمریکا برجام هسته‌ای واقعا توافق اروپا ترامپ مسئله گذشته توافقی کورکر می‌کنم می‌خواهد اروپایی‌ها ایرانی‌ها می‌دهد تصویب اینکه زمانی معتقد رئیس‌جمهور موشکی مذاکره واگذار محدودیت‌های آفتاب برنامه