برگزیده ها

مازندمجلس: جریمه‌های ۱۰۰ تا ۳۵۰ دلاری برای شهروندانی که مسئولیت خود را اجرا نمی‌کنند

مازندمجلس:  درخواست شهردار تهران برای کمک کردن جوانان به برف‌روبی واکنش‌های زیادی به همراه خود داشت.به گزارش نامه نیوز بارش برف شدید پس از مدت‌ها در تهران در کنار همه خوشی‌هایی که به وجود آورد برای چند روز تبدیل به دردسری بزرگ برای مسئولان شهرداری، مدیریت بحران، پلیس و شهروندان شد و عملا شهر را فلج کرد؛ بسیاری از راه‌ها و جاده‌ها مسدود شدند، سیستم حمل و نقل عمومی عمومی درست کار نکردند، به سختی می‌شد از پیاده‌روها عبور کرد، بسیاری از درختان سقوط کردند و ...
سختی‌ها به جایی رسید که محمدعلی نجفی شهردار تهران، در توئیتی از شهروندان درخواست کمک کرد، البته برای درختان نه برای خیابان‌ها و معابر. او در توئیتر خود نوشته بود: «از شهروندان خوب تهرانی بخصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت میکنم از چند ساعت دیگر و با گرم تر شدن هوا، در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند.»
انتشار این توئیت منجر به واکنش‌های مختلفی شد گروهی از شهردار تهران در فضای مجازی و حتی محمدباقر قالیباف شهردار سابق در اینستاگرام خود عکسی را منتشر کرد که در حال تکاندن درختان است.
برای مثال یکی از شهروندان تهرانی در این رابطه در توئیتر خود نوشت: «کشورهای دیگه اول خودشون تلاش میکنند بعد از مردم خواهش می کنند.»
هرچند دیروز یکی از مسئولان شهرداری وعده داد برف و یخ باقی‌مانده در سطح شهر تا آخر همین هفته جمع شود، اما به نظر می‌رسد در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ دنیا شهروندان مسئولیت‌هایی برای بعد از بارش برف دارند، مسئولیت‌هایی که اگر اجرا نشوند جریمه هم برای آنها دارد. البته این مسئولیت‌ها بخشی از اقدامات شهرداری‌ها برای مقابله با حوادث ناشی از برف است و شهرداری‌های شهرهای مختلف برنامه‌های مختلفی برای شرایط قبل و بعد بارش برف دارند:
ونکوور؛ شهرداری اقدام می‌کند، مسئولیت دارید و می‌توانید داوطلب هم شوید!
ونکوور کانادا شهری است که شهروندان آن همه سال با شروع فصل سرما با برف‌هایی شدید روبرو می‌شوند و هزینه‌هایی برای انها دارد؛ در سال ۲۰۱۶ این شهر ۱۳.۷ میلیون دلار هزینه‌ برف روبی کرد.
برنامه این شهر برای مقابله با برف قبل و بعد حوادث تقسیم می‌شود، قبل از آمدن برف با پیشبینی هواشناسی کارگران شهرداری در مناطق مختلف شهر نمک می‌پاشند.
اما برای انجام برف روبی، بعد از نشستن برف، شهرداری ونکوور مناطق مختلف شهر را به ۳ قسمت مختلف تقسیم کرده است؛ مناطقی با اولویت اول، دوم و سوم. بر اساس این تقسیم بندی مناطق با اولویت اول که مثل خیابان‌های اصلی، مسیرهای اتوبوس‌ها، راه‌های تردد اورژانس، ۱۵ مسیر اصلی دوچرخه‌سواری و مسیر مدارس هستند باید در کمتر از ۱۲ ساعت برف‌روبی شوند. همچنین اولیت‌های دوم و سوم هم به ترتیب در ۴۸ ساعت و یک هفته برف‌روبی می‌شوند.
همچنین شهرداری از دوربین‌های خیابان‌ها برای شناسایی مناطقی که وضع اضطراری دارند استفاده می‌کند.
از سویی شهروندان این شهر مسئولیت برف روبی پیاده‌روهای شهر را دارند، هر شهروندی موظف است که برف‌های روبروی هر ملکی که زندگی می‌کند را جمع کند و اگر شهروندی نتواند اینکار را انجام ندهد می‌تواند با هزینه‌های خود از فردی دیگر بخواهد اینکار را انجام دهد، طبیعتا شرکت‌های خصوصی در این رابطه وجود دارند.
همچنین مردم این شهر می‌توانند به طور داوطلبانه در پروژه‌ای به نام فرشته‌ی برف شرکت کنند و به مردم ناتوان در روزهای برفی کمک کنند.
نیویورک؛ یا برف بروبید یا ۱۰۰ تا ۳۵۰ دلار جریمه شوید
در نیویورک هم مشابه با ونکوور برنامه‌های مسئولان این شهر در مواجه با برف قبل از وقوع اتفاق آغاز می‌شود و اگر سازمان هواشناسی بارش برف را پیشبینی کرد شیفت کاری سازمان بهسازی این شهر به ۲۴ ساعت تبدیل می‌شود و مسئولان نیویورک تجهزیات لازم را برای مقابله با برف آماده می‌کنند.
بعد از آن عملیات نمک‌پاشی در خیابان‌ها به ترتیب اولویتشان انجام می‌شود و بعد اگر ارتفاع برف بالای ۵ سانتی متر باشد عملیات برف روبی آغاز می‌شود. در این صورت شهروندان هم موظف به برف‌روبی پیاده‌روهای مقابل املاکشان می‌شوند.
اگر برف بین ساعت ۷ صبح تا ۴:۵۹ بعد از ظهر بیاید شهروندان باید تا ۴ ساعت بعد برف‌ را جمع کند، اگر برف از ساعت ۵ ظهر تا ۸:۵۹ شب بیاید شهروند ۱۴ ساعت وقت دارد و اگر هم ۹ شب تا ۵ صبح برف بیاید او موظف است تا ساعت ۱۱ روز بعد برف‌ها را پارو کند.
جریمه انجام ندادن این اقدامات برای شهروندان بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ دلار است.
آتن؛ به دلیل بی‌پولی، شهرداری مسئولیت پیاده‌روها را برعهده نمی‌گیرد
آتن هم شهری است که مثل نیویورک، ونکوور و ده‌ها شهر دیگر بخشی از مسئولیت برف روبی را بر عهده‌ شهروندان خود قرار داده است، شهرداری این شهر با آغاز ریزش برف‌ شروع به برف‌روبی می‌کنند و زمانی هم که خیابان‌ها در معرض یخ زدن قرار می‌گیرند ماسه و نمک در خیابان‌ها ریخته می‌شود.
از سویی شهروندان این شهر هم وظیفه‌ای مشابه با مردم نیویورک و ونکوور دارند و اگر مسئولیت خود را به درستی انجام ندهند به ازای هر روز ۱۰۰ دلار جریمه می‌شوند. در مدارس هم وظیفه برف‌روبی برعهده‌ی اغضای مدارس است.
شهروندان شهرداری دارند برف‌روبی خیابان‌ها ونکوور مسئولیت مسئولان مختلف شهردار جریمه درختان تهران می‌شوند نیویورک بسیاری بیاید مناطق مدارس همچنین مقابله می‌کند تقسیم پیشبینی هواشناسی پیاده‌روهای مشابه عملیات اینکار شهروندی اولویت ترتیب مناطقی اقدامات پیاده‌روها البته عمومی تبدیل جوانان واکنش‌های توئیتر تهرانی بروبید حوادث مسئولیت‌هایی شهرهای مختلفی رابطه برنامه‌های