برگزیده ها

مازندمجلس: معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در مراسم بزرگداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور، عامل پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور در دوازدهم بهمن‌ماه گفت: ملتی که گذشته خویش را می‌شناسد و یا امروز خویش را ارزیابی می‌کند، می‌تواند در رشد خود نقش داشته باشد.

وی افزود: انقلاب در ۴۰ سال قبل تمام معادلات جهانی را به هم ریخت و حرکتی بود که معادلات سیاسی آن روز را واژگون کرد.

به گفته این پژوهشگر، انقلاب اسلامی ثابت کرد دین نه تنها افیون ملت‌ها نیست، بلکه می‌تواند اقتدار را به آنها برگرداند.

حجت‌الاسلام مقدم، اولین عامل در خلق انقلاب اسلامی را اتحاد عنوان و اظهار کرد: در سایه اتحاد، ملت ما یکی شد و قدرت در سایه یکی شدن است؛ اتحاد به دست نمی‌آید، مگر آنکه پیش‌زمینه آن تسامح و تحمل باشد.

به گفته این مقام مسئول در مؤسسه نشر آثار امام خمینی (ره)، اگر تسامح حاکم شود و خودحق‌پنداری شیوه ما نباشد، می‌توانیم همه جریانات سیاسی را به یک سمت کشانده و متحد کنیم. امام (ره) به دنبال آن نبود که با نگاه سطحی، برخی جریانات را در کنار خود نگه دارد، بلکه در سایه اتحادی که امام (ره) ایجاد کرد، همه جریانات سیاسی در کنار یکدیگر بودن را احساس کردند.

وی عامل دوم پیروزی انقلاب اسلامی را اعتماد دانست و گفت: اعتماد، قدرت و مشروعیت می‌آفرید و در سایه همین اعتماد بود که همه مردم به دنبال آن بودند تا امام (ره) چه می‌گوید و به آن عمل کنند.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: اعتماد همیشه در یک جامعه در سایه انسجام به وجود می‌آید؛ پیوستگی میان خواست و اراده مردم و اراده حاکمان و قدرتمداران از سوی دیگر.

حجت‌الاسلام مقدم ادامه داد: بزرگترین هنر امام خمینی (ره) این بود که قرائتی از اسلام ارائه کرد که خواسته‌های مردم را جستجو می‌کرد، اگر مردم می‌گفتند آزادی یا عدالت می‌خواهیم، امام (ره) آن آزادی و عدالتخواهی را در سکوی دین جستجو می‌کرد.

وی اظهار داشت: شهید مطهری می‌گوید مهمترین مسئله‌ای که امام خمینی (ره) توانست به وسیله آن، انسجام میان مردم و حاکمان ایجاد کند، نوع قرائت امام (ره) از دین بود.

به گفته معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، امام (ره) از اسلام، دالان تنگ و باریک ایجاد نکرد، بلکه شاهراهی که در آن همه خواسته‌های مردم شامل آزادی، عدالتخواهی، کرامت انسانی و ... حضور دارند، در این قالب قابل تعریف است.

حجت‌الاسلام مقدم افزود: امام خمینی (ره) می‌گفت «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد؛ جمهوریت یعنی خواسته مردم، اما این یک طرف قضیه بود. اگر دیدیم مردم چه می‌گویند اما حکومت به خواست مردم توجه نکرد، این انسجام از بین می‌رود.

وی گفت: امام خمینی (ره) جمهوریت را برای ارائه نگاه مردم و اسلامیت را برای ایجاد انسجام میان دولت و ملت مطرح کرد.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امروز نیز در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، بار دیگر باید به وحدت ملی برسیم و آستانه تحمل‌هایمان را بالا ببریم. همچنین تسامح را به عنوان بزرگترین چتر سیاسی، از آسمان سیاست کشورمان بگسترانیم.

خمینی اسلامی اعتماد ایجاد انسجام حجت‌الاسلام مؤسسه سیاسی انقلاب جریانات معاون تنظیم بین‌الملل تسامح اتحاد آزادی خواسته‌های ارائه جمهوریت رهبری اراده حاکمان عدالتخواهی جستجو خواست می‌کرد بزرگترین اسلام دنبال افزود می‌تواند امروز گرامیداشت معادلات عنوان می‌گوید مراسم اظهار خاطرنشان