برگزیده ها
۲۰ درصد تالاب میانکاله در مازندران خشک شده است

مازندمجلس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: متاسفانه در حال حاضر۲۰ درصد تالاب میانکاله در مازندران خشک و برخی تالاب‌ها مانند عباس آباد به طور کامل خشک شده است.

مازندمجلس: حسین علی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران امروز در این همایش با اشاره به اینکه حدود 900 تالاب در مازندران وجود دارد که به علت برداشت‌های غیرمجاز و استفاده نامناسب درحال نابودی است، اظهار داشت: متاسفانه تالاب‌های مازندران خشک شده و 20 درصد تالاب میانکاله خشک و برخی تالاب‌ها مانند عباس آباد به طور کامل خشک شده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه نیست، گفت: آلودگی هوا در مازندران به صورت لحظه‌ای کمتر از 2.5  میکرون بود که می‌تواند نشانه آلودگی هوا در مازندران باشد.

ابراهیمی گفت: مازندران هشتمین استان از لحاظ گسترش خشکسالی است و اگر این روند ادامه یابد برای آیندگان مشکلات زیادی به وجود می آید.

حسن خیریان‌پور، معاون استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: تنوع زیست محیطی در مازندران به گونه‌ای است که در هیچ استانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر بتوان از دو موهبت جنگل و دریا به  خوبی استفاده کرد مشکلی در اشتغال جوانان مازندران وجود نخواهد داشت، افزود: باید به این نکته تاکید کنیم که پیوست زیست محیطی تمام طرح‌ها باید مد نظر قرار گرفته و رعایت شود.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه تا پایان سال جاری باید در تمامی نقاط استان 10 میلیون اصله نهال کاشته شود، افزود: پاکسازی و آزاد سازی سواحل و جنگل تاکید استاندار مازندران به تمامی مدیران است.

محمد آزاد ،فرماندار رامسر نیز با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی رامسر گفت: این شهرستان سالانه میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر داخلی و صدهزار گردشگر خارجی است.

وی افزود: رامسر در کنار ظرفیت‌های طبیعی از ظرفیت‌های انسانی به عنوان دوستداران محیط زیست نیز برخوردار است و باید از این ظرفیت‌های باقوه و بالفعل نهایت بهره را برد.

دوم  فوریه 1971 مصادف با 13 بهمن 1349 روز تصویب این کنوانسیون به نام روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است و بیش از 1700 سایت با مساحت کل حدود 150 میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون ثبت شدند.

مراسم گرامی‌داشت این کنوانسیون با حضور میهمانان داخلی و خارجی در هتل قدیم رامسر محل تصویب این معاهده در حال برگزاری است.

همایش پیاده روی خانوادگی، زنگ تالاب‌ها در مدارس، برگزاری مسابقات ورزشی، عکاسی و نقاشی با موضوع تالاب‌ها از دیگر برنامه‌های جانبی این همایش است.

کنوانسیون رامسر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین معاهدات بین المللی است که بر حفاظت از طبیعت در جهان تاکید دارد. در این کنوانسیون ابتدا 18 کشور عضو بودند، ولی اکنون 169 کشور عضو این کنوانسیون هستند و دفتر این معاهده بین المللی نیز در رامسر مستقر است.

هر ساله شعار ویژه‌ای برای برگزاری این روز مشخص می‌شود که در سال 2018 شعار تالاب‌ها برای آینده زندگی پایدار شهری است.

محیط زیست میانکاله خشکسالی خشکسالی در مازندران مازندمجلس