برگزیده ها

مازندمجلس: معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: افراط گرایی ماهیتی سیال دارد و چنانچه به طور کامل هم در این منطقه مهار شود، دیگر نقاط جهان را تهدید می کند. باید ریشه افراط گرایی را خشکاند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، متن سخنرانی مهدی صولی معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در نشست نقش احزاب در کاهش تنش ها و مبارزه با افراط گرایی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم هیات رئیسه  

میهمانان گرانقدر  

حضار محترم؛ خانم ها و آقایان  

در آغاز سخن حضور میهمانان گرانقدر را ارج نهاده و خیر مقدم عرض می کنم. موضوع گسترش همکاری های بین المللی میان احزاب، امروزه به مساله ای فراگیر تبدیل شده است و دیپلماسی حزبی با ایفای نقش تسهیل گرایانه و تنظیم گرایانه خود، می تواند محدودیت ها و چالش های ناپیدای میان دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی را برطرف کند. گفتگوهای تفاهمی پیرامون اساسی ترین موضوعات مشترک انسانی و مرتبط با منافع همگانی، مهمترین مسئولیت جمعی احزاب است.  

همکاران گرامی؛

ما امروز در اینجا جمع شده ایم تا در خصوص نقش احزاب در کاهش تنش های فرقه ای و مبارزه با افراط گرایی با یکدیگر گفتگو کنیم. امروزه احزاب کشورهای غرب آسیا، به طور کامل آثار، خطرات و آسیب های گسترده و تلخ افراط گرایی را تجربه کرده اند. تنش های فرقه ای مبتنی بر قرائت های متجرانه در این منطقه، از فرهنگ و حقیقت دین اسلام بر نمی خیزند، هرچند که برخی تلاش دارند تا آموزه های دین، فرهنگ و سیاست را بهانه ای برای ترویج خشونت و افراط گرایی قرار داده و در پشت این نقاب، آتش افروزی فرقه ای خود را پنهان کنند.  

حزب مؤتلفه اسلامی از زمان تأسیس بر مبنای تحقق آرمان های والای انسانی همچون عدالت، آزادی و سعادت همگانی و پرهیز از هرگونه تندروی و افراط گرایی شکل گرفته است؛ اما خود قربانی افراط گرایی سازمان های تروریستی جنایت کاری بوده است که از سوی برخی از مدعیان حقوق بشر مورد حمایت بوده و هستند و در طول چهار دهه گذشته تعداد پرشماری از رهبران و مقامات عالیرتبه حزب مؤتلفه اسلامی توسط سازمان های افراط گرای فرقه ای به شهادت رسیده اند. رئیس جمهور محمد علی رجایی، نخست وزیر دکتر باهنر، رئیس دیوان عالی کشور آیت الله بهشتی، نظریه پرداز انقلاب اسلامی ایران آیت الله مطهری و بسیاری دیگر از رهبران حزب مؤتلفه اسلامی، قربانی تروریسم فرقه ای و خشونت سازمان های افراط گرای دارای قرائت های مذهبی انحرافی و غیر واقعی از اسلام بوده اند.  

به همین جهت مبارزه با افراط گرایی و تلاش برای ترویج اسلام اصیل، که همانا پیام آور مهربانی، همزیستی و عدالت است، از مهم ترین اولویت های روابط خارجی حزب مؤتلفه اسلامی است.  

ما در حزب موتلفه اسلامی از حدود یک دهه پیش، نشانه های بروز افراط گرایی را به وضوح در منطقه مشاهده می کردیم. به همین جهت در سال 2008 میلادی از احزاب هفت کشور منطقه غرب آسیا دعوت کردیم تا گرد هم آمده و در این خصوص گفتگو کنیم.  

ما در خلال این این گفتگوها که تا سال 2015 میلادی ادامه یافت، برضرورت ریشه یابی برای کشف سرچشمه اصلی ترویج خشونت، نژاد پرستی فرقه ای وتفکر افراط گرایی تاکید داشتیم. از نظر ما ریشه افراط گرایی و تروریسم درمنطقه غرب آسیا، رژیم اشغالگر قدس است.  

 در سال 2015 میلادی کمیسیون نقش احزاب کشورهای اسلامی در تحقق وحدت را با حضور چهل حزب از بیست کشور برگزار نمودیم. همچنین نشست ها و دیدارهای متعددی با احزاب و سازمان های سیاسی کشورهای لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، بحرین، فلسطین و یمن برای تبادل تجربه در زمینه گفتگو برای کاهش اختلافات و مقاومت در برابر افراط گرایی تحمیلی به منطقه غرب آسیا برگزار کرده ایم که منتهی به نشست تأسیسی اتحادیه احزاب حامی مقاومت با مشارکت سی و پنج حزب سیاسی معتبر از منطقه غرب آسیا در دسامبر 2015 گردید و امروز هم حزب موتلفه اسلامی میزبان پنجاه حزب سیاسی از ایران و بیست و پنج کشور دیگر جهان برای گفتگو و تبادل نظر در خصوص کاهش تنش های فرقه ای و مبارزه با افراط گرایی است.  

دوستان عزیز،

افراط گرایی عریان و خشن که در قامت داعش خود را نشان می داد، هم اکنون با همکاری جمعی و از خود گذشتگی و شهادت هزاران جوان از کشورهای مختلف غرب آسیا و به خصوص جوانان شجاع عراقی، ایرانی، لبنانی، سوری و افغانستانی در ظاهر به پایان خود رسیده است؛ اما بنیان این تفکر افراط گرایانه همچنان باقی است؛ چرا که ریشه در سه گانه شوم فقر، جهل و تعصب اقلیتی وابسته به ثروت های نفتی در برخی از کشورهای این منطقه دارد.  

همکاران ارجمند،

 افراط گرایی ماهیتی سیال دارد و چنانچه به طور کامل هم در این منطقه مهار شود، دیگر نقاط جهان به ویژه آسیای مرکزی و آسیای شرقی را تهدید می کند. باید ریشه افراط گرایی را خشکاند. حزب موتلفه اسلامی با اتکای به تجربه های گرانبهایی که در این زمینه دارد آماده هرگونه همکاری، گفتگو و تبادل تجربه با همه احزاب آسیایی است.  

ما تجربیات گرانبهایی در راه مبارزه با افراط گرایی فرقه ای اندوخته ایم و بهای گزافی برای این تجربه پرداخته ایم. شهید سید اسدالله لاجوردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در دهه 80 میلادی، رهبری بزرگترین جریان مردمی برای مبارزه با افراط گرایی فرقه ای و گروه هایی بسیار خشن تر از داعش را برعهده داشت و سرانجام توسط یکی از همین گروهک های فرقه ای به شهادت رسید.  

حزب موتلفه اسلامی بر پایه آموزه های شیعی به عنوان یکی از مذاهب اسلامی تشکیل شده است و بر اساس همین آموزه های شیعی، همواره با پیروان دیگر ادیان و مذاهب در ایران و جهان روابطی دوستانه، پایدار و مبتنی بر احترام به کرامت انسانی داشته است. به همین جهت است که قاطعانه تاکید می کنیم که دین و مذهب نه تنها عامل اختلاف و تنش نیست، بلکه آموزه های اسلامی مهمترین عامل کاهش تنش و افزایش مدارا، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز در رفتار فردی و سیاست های حزبی است.  

مجدد فرصت را مغتنم دانسته و از جانب خود و به نمایندگی از حزب مؤتلفه اسلامی به همه میهمانان عزیز مشارکت کننده در این اجلاس خیر مقدم گفته و اقامتی خاطره انگیز در جمهوری اسلامی ایران برایتان آرزومندم.
با تشکر

افراط گرایی اسلامی احزاب منطقه مؤتلفه مبارزه موتلفه تجربه کشورهای گفتگو میلادی آموزه شهادت تبادل سیاسی خشونت ترویج اسلام همکاری دیپلماسی تروریسم انسانی گرایانه الملل همزیستی کردیم برگزار اشغالگر تاکید درمنطقه زمینه گرانبهایی مذاهب مرکزی آسیای مقاومت مشارکت رسیده قربانی قرائت معاون مبتنی همگانی  همکاران امروز فرهنگ امروزه مهمترین رهبران هرگونه عدالت سیاست میهمانان گرانقدر