برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم بدون مشارکت زنان و توانمندسازی آنان نمی‌توان به توسعه پایدار رسید.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: از مهم‌ترین اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه چگونگی دستیابی به توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: توسعه پایدار تنها زمانی به طور موفقیت‌آمیز محقق می‌شود که برپایه مشارکت و همکاری تمام گروه‌های اجتماعی استوار باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه امروزه بخش اعظم گروه‌های اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: مشارکت زنان یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود و جایگاه زنان در توسعه پایدار تا جایی دارای اهمیت است که یکی از مهم‌ترین شاخص در توسعه‌ یافتگی در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شود.

ساعی، بسترسازی برای مشارکت زنان در امور سیاسی را از فرایند توانمندی زنان دانست و گفت: قبل از هر چیز در بحث توسعه پایدار باید بر این نکته اذعان داشت که توسعه پایدار به آن بخش از روند توسعه مربوط است که ظرفیت مردم را برای کسب و هزینه ثروت به طور پایدار و ماندگار تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: این حیطه از توسعه به خودی خود محتاج به یک محیط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است تا افراد را قادر سازد در روند توسعه مشارکت داشته و در حفظ دستاوردهای آن سهیم باشند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: صاحب‌نظر اجتماعی و متفکران حوزه توسعه در مفهوم کلان آن در عصر حاضر به این باور رسیده‌اند که دستیابی به توسعه پایدار بدون مشارکت فعال زنان در تمامی حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تقریباً ناممکن و به دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

ساعی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این واقعیت براساس بررسی‌هایی که در زمینه مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان صورت گرفته این امر تأیید شده است که همچنان نگاه تبعیض‌آمیز جامعه به زنان محدودیت‌هایی را برای مشارکت فعال آنان ایجاد می‌کند و در حقیقت نسبت به شخصیت اجتماعی و شهروندی منوط به مشارکت اجتماعی است.

ساعی افزود: همین امر رابط مکمل و دوسویه مشارکت و توانمندسازی زنان را به خوبی روشن می‌سازد به ویژه آنکه شاخص‌هایی چون آموزش عالی، سطح بالای اشتغال و وضعیت مناسب بهداشت زنان برای هر دو حیاتی است.

وی با بیان اینکه در توانمندسازی و مشارکت زنان عملکرد دولت‌ها نیز حائز اهمیت است، تصریح کرد: نقش دولت در تغییر ساختار انکارناپذیر است و دولت‌ها قادرند از طریق قوانین، نهادها و سیاست‌های خود در تقویت حقوق زنان و دسترسی آنها به منافع و همچنین حضور آنها در جامعه مؤثر باشند.

ساعی پیش‌نیاز مشارکت زنان را ارائه آگاهی به انها دانست و تاکید کرد: در این مرحله باید علت و ضرورت همکاری و نقش زنان به آنها آموزش داده شود.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است زنان زمانی آماده صرف هزینه برای حل یک مسئله هستند که ابتدا مسئله را بشناسند تا انگیزه لازم را پیدا کنند. بنابراین مقدمه مشارکت آگاهی دادن از طریق ترویج و گسترش فرهنگ توسعه پایدار از طریق آموزش است.

ساعی افزود: دومین مرحله مشارکت سازماندهی زنان در قالب تشکل‌های رسمی و محلی در این مرحله زنان در گروه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف گردهم می‌آیند و این تشکل‌ها باعث می‌شوند امکان ارائه خدمات به آنان فراهم شود و زنان قادر شوند مسائل و مشکلات را به آسانی به مقامات ارائه دهند و حمایت‌های لازم را با سرعت و دقت لازم دریافت کنند.

این نماینده مجلس پشتیبانی و حمایت‌های حقوقی، ‌ اداری، اعتباری و برنامه‌ای را سومین اقدام برای مشارکت دادن به زنان عنوان و خاطرنشان کرد: در این مرحله از تشکل‌ها قدرت کافی برای حضور همه‌جانبه خواهند داشت و به خوبی می‌توانند ایفاگر نقش واگذار شده باشند.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که مشارکت زنان در توسعه برای سوق دادن آنان به سمت توسعه پایدار هم هدف و هم وسیله است. در این میان مشارکت حقی شخصی است که باید برای همه فراهم شود و ابزاری برای تحقق برابری و بهبود کیفیت زندگی است.

ساعی یکی از مهم‌ترین وجوه مشارکت زنان حضور در عرصه‌های سیاسی دانست و افزود: این عرصه‌ها چه از نظر تصمیم‌گیری و چه از نظر مشارکت در سطوح بالای قدرت دارای اهمیت است و از این‌رو توجه به مشارکت سیاسی یکی از اصلی‌ترین زمینه‌ها برای توسعه نقش و جایگاه زنان در امر توسعه و خود از نمادهای آن است.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه مشارکت زنان در همه جهان حتی در کشورهای توسعه یافته هم به میزانی که باید وجود  ندارد، گفت: به هر حال باید در نظر داشت که تلاش‌ها برای توسعه در هر کشوری متوجه مشارکت کامل زنان باشد.

ساعی با تا کید بر اینکه اگر توانمندی‌های همه افراد و گروه‌های جامعه درک نشود تغییر و توسعه در سطح جامعه به وجود نمی‌آید گفت: من معتقدم بدون مشارکت زنان و توانمندسازی آنان نمی‌توان به توسعه پایدار رسید.

توسعه مشارکت پایدار اجتماعی نماینده سیاسی تبریز افزود جامعه مرحله اینکه توانمندسازی ارائه دانست مهم‌ترین اهمیت آموزش گروه‌های باشند فراهم تصریح حمایت‌های واقعیت خاطرنشان دولت‌ها تشکل‌ها مسئله تشکل‌های تاکید آگاهی تغییر افراد بالای تقویت ادامه زمانی همکاری دستیابی کشورهای اسلامی کنفرانس دومین شورای محسوب نمی‌توان می‌کند اقتصادی هزینه مختلف جایگاه دارای عرصه‌های فرهنگی